Hård kamp om TV-rättigheterna

Det vinnande anbudet väntas ligga på uppemot 350 miljoner kronor. Så mycket kostar TV-rättigheterna för en säsong med hockeyns Elitserie. Frågan är i vilken TV-kanal som du får se hockey i fortsättningen.
LHC tackar fansen och blir hyllade efter en seger i elitserien mot Skellefteå AIK i Cloetta Center i Linköping. Foto: Stefan Jerrevång, Scanpix

 

Torsdagen är sista dag att lämna bud på TV-rättigheterna till elitserien. Hockeyligan är elitserielagens eget bolag och sköter alla affärer. Där väntar vd Jörgen Lindgren och förhandslingsansvarige Erik Strandmark på anbuden. Och frågan är om det blir en kamp mellan fler än en intressent.

Tre intressenter

Det är via TV-avtalet som elitserieklubbarna får fart verksamheten. Till den här säsongen fick var och en av de tolv klubbarna dryga 26 miljoner.

De lär inte få mindre i fortsättningen.

I förhandssnacket har det till och med snackats om tre olika budgivare. Något som Hockeyligan gärna ser eftersom då torde anbuden trissas upp.

• Philippe Huber och hans rättighetsbolag Kentaro vill in även på hockeymarknaden. Sedan tidigare har den schweiziska tv-miljardären tagit över fotbollens motsvarande avtal.

• Agenturen Medge Consulting som 2010 sålde rättigheterna till Premier League för 1,4 miljarder. De har också köpt och sålt NHL-rättigheter till Viasat.

• En konstellation av TV4/C More, SBS (äger Kanal 5 och Kanal 9) och SVT som gör gemensam sak, inte minst av ekonomiska skäl.

Två företag som avser att tjäna pengar på en vidareförsäljning till ett eller flera TV-bolag och ett konsortium .

Ingen vill kommentera

Det är mellan de här tre som striden står, enligt uppgifter  i framför allt Expressen.

Gemensamt är inte bara ett affärsintresse för TV-bilderna utan också en munkavle. Företrädare för alla nämnda bolag säger egentligen ingenting eller gör sig till och med oanträffbara.

SVT:s sportchef Per Yng var en av de mest talföra:

- Vi förhandlar med Hockeyligan, det är nu som det drar i gång, lär han meddela.

Segersäker Huber

Philippe Huber är segersäker:

- Jag är övertygad om att vårt bud kommer att vara det bästa. Det påminner lite om det första budet på svensk fotboll som vi vann. Då gick en grupp ihop, men vi fick avtalet för att ingen annan bjöd på samma höga nivå, säger Huber som har styrt sitt Kentaro med framgång och är en samarbetspartner med Svenska Fotbollförbundet med kontroll över all TV-produktion sedan sju år.

Philippe Huber och partnern Philipp Grothe frontar nu, men bakom finns Rune Hauge och hans Profile Media.

Hauge har varit flitigt anlitad av fotbollsförbundet. Han är också duktig på att trissa upp priserna... En metod som har kritiserats av många klubbföreträdare som menar att Hauges ersättning har varit på tok för stor.

I nya roller

Noterbart är att Hauges kollega Anders Lindh är rådgivare till Hockeyligan och hos Medge jobbar numera Peter Gudmundsson, förre vd:n på Hockeyligan.

Hockeyavtalet gäller 2014/15 och fyra år framåt. Hockeyligan ska tidigare ha fått runt 335 miljoner kronor för varje säsong. Nu beräknas priset gå upp till 350 miljoner.

Hockeyligan och klubbarna kan också ha en något annan uppfattning jämfört med tidigare till ett nytt TV-avtal.

”Idag går det att köpa ett tv-paket med alla 330 matcherna i elitserien. När man kan se alla matcherna i tv väljer landsbygdsfolket utanför orter som Karlstad, Luleå och Skellefteå att stanna hemma hellre än att åka åtta mil”, har Håkan Loob, klubbdirektör i Färjestad, tidigare deklarerat.

Allvarlig utveckling

Han tror inte att hockeyintresset har minskat, men är medveten om att många tycker att det åtminstone ibland är bättre se matchen från egna fåtöljen eller via en storskärm på en krog.

Som Håkan Loob också uttryckte det: "Folk betalar inte dubbelt för att se hockey. Har de köpt tv-paketet så går de inte och köper matchbiljetter också. En allvarlig utveckling är också att folk kan gå in på olika nätsajter och streama matcher utan att betala för det.”

För TV-tittarna kan det bli stora förändringar. Matcherna kan hamna i en annan kanal alternativt spridas ut i flera kanaler.

Till sist är det just kunden som ska betala de här sändningarna.

Thomas Ejderhov

vadtrorni (inte verifierad)

tors, 2013-01-31 19:15

1. Klart man tittar på streams,

Klart man tittar på streams, elitseriepaketet och pay-per-view priserna på Elitserien är helgerån. Rent äckligt dyrt för den produkt man får.

Less (inte verifierad)

fre, 2013-02-01 20:54

2. Taket är redan nått. Cmore

Taket är redan nått. Cmore tappar kunder och tv4 säljer till SBS. Vilken kanal vågar satsa på att köpa skiten? Sedan är ju Allsvenskan mer intressant med flera streck och fler klassiska lag. Lycka till Hockeyligan och maffian i Färjestad!
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.