TV4-Gruppen och SBS TV i ny storaffär

TV4-Gruppen säljer fri-tv-rättigheterna kring SM-slutspelet i ishockey 2013 till SBS TV. Samtidigt pågår även diskussioner kring en försäljning av tv-kanalen TV11 till SBS TV.
Kanal 5 köper allt mera sporträttigheter av TV4-gruppen. Foto: Scanpx

 

Från TV4-gruppen kommuniceras nu "För TV4-Gruppen innebär affären att den renodling av sporträttigheter som inletts under 2012 nu är genomförd."

Ni känner till historien – hur TV4 mycket överraskande avstod sändningarna från fotbollslandskamper. Sålunda var det Kanal 5 som sände när Sveriges vände 0-4 till 4-4 i VM-kvalet mot Tyskland.

Tidigare har TV4-gruppen kraftfullt framhållit betydelsen som Fotbollskanalen. Uppgifter har gjort gällande att det har kostat runt 1,5 miljard att komma över rättigheterna till alla landskamper (såväl A- som U-landslaget), allsvenskan, superettan och all damfotboll. Men delar av det paket släpper man nu.

Mångmiljonaffär

Efter försäljningen av Tysklandsmatchen kom tillkännagivandet att Kanal 5 också hade köpt rättigheterna till ytterligare fem fotbollslandskamper av TV4.

Nu har TV4-Gruppen och SBS TV slutit avtal om att fri-tv-rättigheterna kring Elitserieishockeyns SM-slutspel under 2013 övergår till SBS TV. Affären beskrivs som ett led i en strukturell översyn som TV4-Gruppen genomfört för att vidareutveckla och stärka verksamheten, skriver TV4 i ett pressmeddelande.

Den nya uppgörelsen handlar om köp av rättigheter för åtskilliga miljoner. Kanal 5 tar över slutspelshockeyn.

Förhandlingar pågår dessutom kring en försäljning av tv-rättigheterna till SM-slutspelet i ishockey 2014 och i förhandlingarna ingår också diskussioner runt TV11:s framtid.

"Hockeyn säljer inte"

- Under hösten har vi sett över och renodlat våra sporträttigheter och sålt några av dem, varav nu totalt tre till SBS TV, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist.

- Den här affären markerar slutet på den översynen. Nu skapar vi utrymme för intensifierade satsningar på våra stora lägereldsprogram i TV4 och Sjuan, samtidigt som vi jobbar ännu hårdare med våra digitala plattformar som TV4 Play.

Utlösande för affären är att TV4 inte tjänat tillräckligt med pengar på ishockey. "Varken TV11 eller SM-slutspelet i hockey har levt upp till förväntningarna", bekräftar TV4:s kanaldirektör Peter Lindström till dagensmedia.se.

Kanal växer som idrottskanal

Desto större är optimismen hos SBS TV som växer som idrottskanal. Med först fotbollslandskamper och nu också hockeyslutspel blir Kanal 5 ett allt större alternativ för reklamköparna.

Enligt avtalet kommer SM-slutspelet att visas både av SBS TV och av C More. SBS TV har "second pick" på kvartsfinalerna och semifinal 1-3, "first pick" på semifinal 4-7 och sänder dessutom finalserien. Övriga matcher sänds av C More.

SBS TV är Sveriges tredje största kommersiella tv-företag och har 4 miljoner tittare varje vecka i kanaler som TV 5 och kanal 9.

- Hockeyslutspelet har definitivt kommit hem igen. Vi har köpt en fantastisk rättighet och vi ska naturligtvis paketera sändningarna så att vi maximerar upplevelsen och lyfter fram allt vi och svenska folket älskar med elitseriehockey, säger Calle Jansson, kanaldirektör för SBS TV.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.