Aftonbladet TV storsatsar på sport

Redan i dag fler tittare än SVT Play, och fler programserier än Kanal 5 och TV3. De traditionella TV-bolagen har all anledning att ta Aftonbladet TV på allvar. Och i höst storsatsar man på ännu mer sport i TV.
Marcus Leifby har sitt eget program som hör till Sportbladets omfattande TV-satsning.


Aftonbladet TV går som en raket vad gäller tittarsiffror. En miljon startade visningar per dag – det är till och med bättre än SVT Play. 1,5 miljoner unika tittare på webben och 600 000 unika tittare på mobilen varje vecka.

Onlinebolag med tidning

- Förut var Aftonbladet en tidning med rörliga inslag på webben. Nu är Aftonbladet ett onlinebolag som också ger ut en tidning.

Magnus Zaar, TV-chef på Aftonbladet sedan ett knappt år tillbaka, ser säker ut när han säger det.

Kanske är det för att Idrottens Affärer intervjuar honom en bit ifrån centralredaktionen, och ingen av nyhetsjournalisterna med rötterna i papperstidningen hör vad han säger.

Nej, han vågar stå för vad han säger, ty den tanken har slagit igenom på Lars Johan Hierta skapelse som lämnade tryckpressarna för första gången 1830.

Journalisterna utbildas i rörligt

Det ser vi på rundvandringen. En del av centralredaktionen har blivit TV-studio, och pelarna på redaktionen kläs i olika ljus, beroende på vilken nyhetssändning som pågår: Vitt för nyheter, rosa för sport och blått för nöje.

Tidningsjournalisterna utbildas i att kunna hantera en rörlig kamera, och göra egna filmade inslag. Stillbildsfotograferna likaså, plus att de också får lära sig att redigera TV-inslag.

Bollklubben, After Ice, Leifbys Big Ten, MMA-panelen, Sportmagasinet, TV Z (helt program bara om Zlatan), direktsänd basket från Basketligan… Sport utgör redan i dag en stor del av grunden för Aftonbladets lyckade TV-satsning. Inte så konstigt med tanke på Sportbladet och det starka varumärke som Aftonbladets rosa sportsatsning blivit.

Och mer ska det bli.

Nyhetsblock på vardagskvällar

I höst startar Aftonbladet TV ett helt nytt kvällsblock, kl.18.00-22.00, måndag-torsdag, med nyheter, kriminalbevakning och sport - varav sport utgör ett rejält block på 1,5-2 timmar.

- Det blir sport i både studio och live från evenemang och matcher. Dels har vi en del rättigheter på gång, dels blir det rena nyhetsinslag från matcher och tävlingar. Med en hel stab av experter från Sportbladet tror vi mycket på den här satsningen, säger Magnus Zaar.

Han har en bakgrund som bland annat programutvecklingschef på SVT, samt utvecklingschef på Strix och vd på Baluba Television och Kamera.

Del av reklamintäkterna

Hur mycket pengar det handlar om i satsningen vill Magnus Zaar inte gå in på.

Men att Aftonbladet TV utmanar de traditionella TV-bolagen sticker han inte under stol med.

- Det handlar om att ta betalt för tittandet, antingen via abonnemang eller pay-per-view, men framför allt om att ta en del av reklamintäkterna. Det här är ett mycket medvetet kliv in på TV-marknaden, som bygger på att våra besökare på webb och mobil kräver att vår snabba uppdatering nu också sker i rörlig bild.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.