”I stället sänder de gammal skåpmat”

Malmö FF har kämpat för att få Champions League-kvalmötet med Sparta Prag tv-sänt i en större kanal – men TV-bolagens intresse är lika med noll, uppger MFF:s ordförande Håkan Jeppsson.
MFF-tränaren Åge Hareide ska lotsa sitt MFF tillbaka i vinnarrollen på onsdag i nästa vecka. Men det blir utan TV-sändning. Foto: TT

 

- Vi har hört av oss till alla tänkbara aktörer som skulle kunna tänkas sända, med samma svar överallt. I bästa fall så sänds en play off-match om vi tar oss dit, säger Jeppsson 

Nej från alla bolag

Det är svart i rutan när de svenska lagen spelar i Europa. Varken för Europa League-kvalande AIK, Brommapojkarna, Elfsborg och IFK Göteborg eller för Malmö FF som spelar om en Champions League-plats, har ansetts intressant nog av TV-bolagen.

Viasat, som äger rättigheterna till Champions League-kvalet, har tidigare genom sportchefen Per Nunstedt, gjort klart att man tidigast går in och sänder ett eventuellt play off.

MFF har gjort allt man kunnat för att få TV-bolagen att ändra sig, men ger nu kampen.

- Vi har fått nej av alla tv-bolag, det finns inget intresse, säger ordföranden Håkan Jeppsson som hävdar att förlusten (2-4) mot Sparta Prag  inte inverkade alls.

Egen webbsändning

Diskussionerna med tv-bolagen drog igång direkt efter att MFF slog ut Ventspils, och samtligas ”nej tack” stod fast oavsett vad laget skulle ha åstadkommit i Prag. Varken matchen i Tjeckien eller returen i Malmö i nästa vecka anses intressant nog kommersiellt.

- Det är marknaden som styr, jag kan inte tänka mig någon annan förklaring än att det inte är tillräckligt kommersiellt intressant. I stället fyller man upp sommartablåerna med repriser och gammal skåpmat. Det är den krassa verkligheten.

Nu gör MFF, precis som tidigare under kvalet, en egen webbsändning i samarbete med Sydsvenskan och det samma sker vid i returen mot Sparta Prag i Malmö nästa vecka. 

Anton Zetterman, Fotboll Direkt

Temperaturen i Östersund kryper under nollan men för de ansvariga i Östersunds FK känns det som ljumma vårvindar. På måndagen blev det klart att det anrika byggföretaget Diös blir ny sponsor inför 2020. Under veckan har klubben också betalat av drygt en miljon på skatteskulden.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.