Ett fantastiskt TV-avtal

För första gången på 16 år gör alla 20 klubbarna i Premier League en vinst tillsammans på 2,5 miljarder kronor (198 miljoner pund). I första hand tack vare det fantastiska TV-avtalet.
Sky Sports och BT Sports betalar tillsammans 60 miljarder kronor för TV-rättigheterna i Premier League. Därför har klubbarna större ekonomiska resurser än någonsin. Foto: TT

 

Sky Sports och BT Sports kommer att betala 60 miljarder kronor för att sända Premier League under tre säsonger.

Så ser uppdelningen ut

Premier League har en uppdelning enligt modellen:

• De 20 klubbarna delar lika på 50 procent av summan.

• Beroende på placering fördelas 25 procent.

• Antal TV-framträdande bestämmer resterande 25 procent.

Spanska toppklubbar får lika mycket

Det får till följd att Chelsea får 1,3 miljarder som det mest framgångsrika laget.

Jumbon Queens PR får inte mer än 850 miljoner...

Det fick inte Paris SG och Bayern München ihop tillsammans. De fick 770 miljoner kronor tillsammans för sina avtal gällande säsongen 2013/2014, enligt siffror spanska AS fått fram. 

Det är enbart Barcelona och Real Madrid som kan matcha Chelsea vad det gäller intäkter. De drog in 1,2 miljarder kronor säsongen 2013/14.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.