Så gick hemliga TV-affären till

Kampen om idrottens TV-rättigheter pågår ständigt och jämnt. Och det är inte alltid det går regelrätt till. Som nu när SVT plötsligt lyckas köpa sex år av hockey-VM och TV4 står där som den stora förloraren.
Ishockey-VM i Stockholm och Globen 1989, Kenta Nilsson jublar efter att ha gjort mål. Det året chockade TV3 och Jan Stenbeck svensk TV-värld och köpte bildrättigheterna - de som SVT hade haft i alla år. Foto: Jan Collsiöö, TT

 

På tisdagen kom alltså nyheten - SVT har tecknat ett sexårigt avtal med Infront Sports & Media om rätten till hockey-VM, ett avtal som gäller från 2018. 

Näst fotbolls-VM de mest eftertraktade bilderna eftersom hockey-VM garanterar tittarmiljoner från första nedsläpp.

Vad skedde bakom kulisserna?

Lyckan är total på SVT. Från TV4 råder total tystnad.

Och ingen vill uttala sig om hur affären gick till.

Inte heller agenten i fråga, dvs företaget Infront Sports & Media.

Lyckan är maximal i SVT-huset, alla medarbetare twittrar och uttrycker sin glädje. Det bevisar att det är en både snabb och överraskande affär.

Men hur kunde TV4 släppa ifrån sig bilderna? 

I en inbillad trygghet

Under många år var det självklart att hockeyns världsmästerskap skulle visas i SVT. Traditionen pågick fram till 1989 när Jan Stenbeck och MTG, chockade både konkurrenter och tittare. De betalade avsevärt mer och därefter sände TV3 VM fram till 2011. 

Då kom TV4 in i bilden. Lika plötsligt, oväntat som företrädaren. Ett sex-årigt avtal skrevs, varav två år återstår.

Frågan är nu om TV4 satt i en slags trygg uppfattning om att hockey-VM var i deras ägo och så skulle förbli? När det väl var dags för en ny förhandling så skulle man se till att förlänga avtalet. Läget var under kontroll, så att säga. 

Eller är det så att de inte får in tillräckligt med matcher i sin huvudkanal på grund av alternativintäkter från andra program. Det ska ha diskuterats redan i höstas och TV4-redaktionen insåg det motbjudande att VM skulle försvinna.

Just svårigheten att placera sport i huvudkanalen, den som ändå räknas, blev påtaglig tidigare när man inte fann något annat val än att sälja fotbollslandskamper till Kanal 5 som senare nobbade SHL:s slutspel.    

Ta chansen - nu!

Nu fick SVT en apropå eller en underhandskontakt, hockey-VM kunde bli deras igen förutsatt att det skedde en snabb affär, en riktigt snabb affär.

Det är det scenario som förefaller mest logiskt, även om det saknas svar på vissa delfrågor.

Nu slog SVT till utan betänketid, vd:n Hanna Stjärne och sportchefen Per Yng behövde knappt diskutera saken även om en uppgörelse kostar rejält och totalt sett blir en av SVT:s dyraste satsningar någonsin. 

Men den här affären kunde de inte motstå. Så värdefullt är ett Hockey-VM, i både strategi och positionering mot såväl tittarna som mellan TV-bolagen. 

Thomas Ejderhov

Peter (inte verifierad)

ons, 2015-07-08 11:51

1. Det är skillnad på att veta och att gissa

Det är lite skillnad på "så gick hemliga TV-affären till" som förespeglar att man vet något och "så KAN hemliga TV-affären HA gått till" som i stället berättar att man gissar. Det första exemplet skvallrar om att man har bekräftade uppgifter på hur det gick till när SVT snuvade TV4 men det har man tydligen inte då man i texten kan läsa: "INGEN vill uttala sig om hur affären gick till" = Ingen har alltså talat om hur det gick till. "Det SKA HA diskuterats" = Möjligen har man diskuterat kanalplaceringar. "Det är det scenario som förefaller mest logiskt, även om det saknas svar på vissa delfrågor." = Vi gissar på det mest troliga men det stämmer ändå inte helt. Man får alltså inget svar på det rubriken utlovar utan bara en del mer eller mindre troliga tips.

thomasejd

ons, 2015-07-08 12:04

2. Byggd på fakta

Vad bra med reflektioner! Men, texten är baserad på samtal med insiders och människor med vana att förhandla i motsvarande situationer. Det är ingen gissningslek. Det är en samlad bedömning efter samtal med personer som har erfarenhet från sådana här affärer. Att bara återge pressinfo och låta er läsare nöja er med det har varit tämligen meningslöst. Vi måste ställa frågor om "När, var, hur". När ingen från ansvarigt håll vill svara eller bekräfta är det självklart att söka info från andra håll. /Thomas Ejderhov, IA

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.