Två bolag i kamp om miljardaffärer

Du som vill se direktsänd hockey och fotboll ligger bakom de allra största affärerna någonsin i svensk idrott. Upphandlingen av rättigheterna till SHL respektive paketet Allsvenskan-Superettan handlar om miljardbelopp.
Åtskilliga tusen människor gillar att se fotboll på TV eller andra kanaler och därför ökar priserna i handeln runt rättigheter. Foto: TT

 

CMore och TV4 köpte SHL:s paket om sex år för totalt 4 miljarder. Affären avslöjades nyligen och bakom dolde sig det nya svenska bolaget CSM med Jonas Persson i spetsen.

En viss Rune Hauge

Bara några veckor senare var det dags för en ny duell mellan just CSM och norska Profile Partner. Den fighten kryddades av det faktum att Rune Hauge äger 70 procent av det sistnämnda företaget. 

Rune Hauge är välkänd sedan tidigare TV-avtal i Sverige och har ett förflutet med bl a samarbeten med Philippe Huberts Kentaro som gick i konkurs. 

Desstom har Hauge tidigare representerat den svenska elithockeyn vid försäljningar. Det uppdrag som CSM har tagit över.

Nu gällde det upphandlingen av fotbollens Allsvenska och Superettan under Svensk Elitfotbolls befäl från och med 2020 och framåt.

Det nuvarande avtalet, 2016-19, har TV4/C More och berikar SEF och klubbarna med  172,5 miljoner till Allsvenskan och 57.5 till Superettan, enligt Fotbollskanalen. 

Vill dubbla kraven

Men nu har SEF betydligt större krav. Hoppet står till det dubbla utbytet, faktiskt. I klartext en begäran om nära 500 miljoner kronor årligen från 2020. 

Fotbollen sneglade mot hockeyns ersättning och kände starka förhoppningar om att också nå miljardavtal över flera år.

Mycket mer business än så här kan det inte bli i svensk idrott. Så stora pengar finns ingen annanstans, inte tillnärmelsevis.

CSK och Profile Partner synade förutsättningarna och kom med sina bud för att sköta försäljningen. Från SEF har generalsekreterare Mats Enqvist medgett att det blev ett svårt val:

”Båda hade ett bra track record utan anmärkningar från vår sida. Sedan kokar det ner till vad de erbjuder i både pris och engagemang och då föll det ut till Profiles fördel”.

Enligt Mats Enqvist var buden mycket jämna, men SEF förordade Profile Partner och på den linjen gick också klubbarna.

Många spekulanter

Nu ska Hauges företag jaga köpare till svenska fotboll och tiden är tilltagen med råge. Allt för att hitta de bästa köparna. 

Profile Partners ersättning för jobbet har en något annorlunda karaktär. Först när de uppnår 460 miljoner kronor får de en ersättning om 3 procent på det totala beloppet. Innan dess är nivån alltså lägre.

Spekulanterna är inte bara de svenska TV-aktörerna som MTG, Discovery och C More. I konkurrensen finns också telekomföretag av skilda slag. 

Just det att så många sneglar mot en affär ska gynna en uppgörelse och större pengar till fotbollen.

- Det sker stora förändringar om man jämför med traditionell tv. Ny bolag är på väg in i branschen och de är ute efter bra idrott. Därför är det realistiskt att hoppas på en rekordaffär.

Thomas Ejderhov

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.