Först SHL, nu finskt avtal

Först Sverige och nu Finland. Commercial Sports Media (CSM) har framgång och nu erövrat ett nytt stort kontrakt och även denna gång gäller det ishockey.
CSM har tagit hem kontraktet även för finsk elithockey. Foto: TT

 

CSM har fått i uppdrag att vara exklusiv rådgivare åt Liiga i den kommande förhandlingen om nytt mediaavtal för den finska högstadivision i ishockey.

Det nya uppdraget kommer bara några veckor efter att CSM varit rådgivare åt SHL i samband med försäljningen av ligans mediarättigheter till CMore.

-  Det är väldigt roligt att få fortsätta jobba med ishockey, som är den dominerande inhemska lagidrotten i både Sverige och Finland, säger Jonas Persson, VD på Commercial Sports Media.

- Att inneha rättigheterna till Liiga innebär en stor strategisk möjlighet på den finska mediamarknaden.

Det nya avtalet för Liiga ska förhandlas med start säsongen 2018/19. Nuvarande  rättighetsinnehavare i Finland är Nelonen som producerar och sänder drygt 500 matcher varje säsong. De finska lagen matchar till och med flitigare än de svenska.

- Ishockey är överlägset den mest populära sporten i Finland och vi är övertygade att CSM kommer att kunna hjälpa Liiga att hitta rätt strategiska samarbetspartner och addera värde i våra mediaförhandlingar, säger Riku Kalllioniemi, vd på Liiga.

Liiga och CSM kom överens om att inleda ett samarbete tidigare den här veckan i Helsingfors.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.