En svensk TV-stjärna i La Liga
Klubbarna i La Liga gick samman för att gemensamt förhandla fram ett avtal om reklamskyltarna och det var Mediatec som vann upphandlingen.
- Vi blir störst i Spanien på teknikleveranser med denna affär, säger Kenneth Paterson, vd på Mediatec Group.
Avtalet sträcker sig över fyra år och är enligt Mediatec värt ”flera miljoner kronor” per år.
Till skillnad från de flesta andra europeiska länder har klubbarna i Spanien gått samman och förhandlat om ett gemensamt reklamavtal för arenorna.
Får in en fot i Spanien
Mediatec vann upphandlingen gällande teknikleveransen och reklamskyltarna som ska flyttas runt mellan arenorna, vilket innebär ett optimalt utnyttjande.
Avtalet är tecknat med Santa Monica, ägare till rättighetsinnehavaren UMedia, som säljer reklamplatserna medan Mediatec tillhandahåller och underhåller tekniken. Skyltarna ska också kunna användas av Mediatec vid landskamper runt om i Europa eftersom La Liga har speluppehåll när landslagen spelar.
- Avtalet ger oss en relation med de spanska klubbarna, härmed ökar våra möjligheter att även kunna bistå Santa Monica och klubbarna med andra tekniska lösningar. Vi öppnar nu kontor i Madrid och snart även i Barcelona, säger Kenneth Paterson.
Jobbar också inom formel 1
Sedan tidigare är Mediatec etablerat inom Formel 1 dit företaget levererar gigantiska LED-skärmar.
Nyligen skrevs ett prestigefyllt treårigt avtal med klassiska racingbanan Silverstone Circuit i Storbritannien, där Formula 1 British Grand Prix avgjordes den 8-10 juli.
- Vi är väldigt stolta över uppdraget. Silverstone är ett prestigefyllt kontrakt med ekonomisk tyngd. Ett avtal med en racingbana av den här kalibern befäster vår position som pålitlig leverantör, säger Kenneth Paterson.
Från banracing till ishockey
LED-skärmarna från Mediatec är en kombination av mobila och modulära installationer där storleken varierar från 15 kvadratmeter upp till jätteskärmar på 88 kvadratmeter.
Skärmarna ska maximera åskådarnas upplevelser på evenemang som F1 British Grand Prix, AirAsia British Grand Prix MotoGP, World Super Bikes, British Super Bikes, Supercar featuring FIA GT1 VM liksom British Touring Cars.
Mediatec producerade också TV-sändningarna från ishockey-VM i Slovakien – och det skedde för sjätte året i rad.
Avtal för hockey-VM
Bakom 21 kameror vid varje match fanns ett team med 82 personer. Företaget filmade och försåg TV-bolagen runt om i världen med bilder, support, live-statistik med mera.
Under ishockey-VM arbetade Mediatec Broadcast Sweden AB (som är en del av Mediatec Group) på uppdrag av det internationella rättighetsbolageet Infront Sport & Media.
- Nu har vi förhoppningar om ett avtal för att producera hockey-VM i flera år, berättar Kenneth Paterson.
Mest lästa just nu
Skytteholms idrottsplats, grannen som s a s blev kvar när Råsunds revs, ska nu bli en fullvärdig arena med större huvudplan, större läktare och här blir det totalt tre fullstora elvamannaplaner och en sjumannaplan. Solna stad satsar på anläggningen som blir hemmaplan för AIK:s damlag och Vasalunds herrlag och en fast plats för AIK:s akademi.Allt blir möjligttack vare en överenskommelse med företaget JM AB.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.