Folksam och fotbollen i jätteaffär

Svenska Fotbollförbundet säljer en del av sitt ägande i Friends Arena. På fredagen avslöjades att Folksam övertar en tredjedel av förbundets andel i fastighetsbolaget (Arenabolaget i Solna KB) som äger nationalarenan.
Fotbollsförbundet minskar sitt ägande i Friends Arena. Folksam som har varit en stor sponsor till fotbollen går nu in och tar över en tredjedel av förbundets ägarandel. Foto: Leo Sellén, TT Nyheter


Affären medför att förbundets ägarandel i arenan är 22,2 procent och Folksams 11,1 procent. Övriga delägare i bolaget är Solna Stad, Peab, Fabege och Jernhusen.

"Stöder vår idrottsfär"

Folksam är en av fotbollens äldsta och största samarbetspartners, exempelvis är alla licensierade fotbollsspelare försäkrade i bolaget.

- Vi vässar Folksam för framtiden genom att fördjupa samarbetet med svensk idrott, säger Lars-Inge Svensson, chef Folksam Idrott.

- Affären är en positiv kombination av att skapa stabil och långsiktig avkastning till våra kunder samtidigt som den stödjer vår idrottsaffär.

Hemlig köpesumma

Några siffror på överenskommelsens storlek vill inte parterna lämna. Överenskommelsen omfattar bolaget som äger själva fastigheten, Friends Arena, och inte driftbolaget som hyr och ansvarar för arrangemangen.

- När möjligheten nu finns att på affärsmässig grund koppla en seriös, etablerad partner med långsiktigt intresse till ägarkretsen kring fotbollens nationalarena så är det ett väl underbyggt beslut för SvFF att göra affär med Folksam, säger fotbollsförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson.

- Det är dessutom särskilt tillfredsställande att på det här sättet stärka banden till en stor och viktig samarbetspartner, säger Nilsson och fortsätter,

"Ska organisera fotboll"

- Vi ser det som mycket positivt för såväl arenan som Arenastaden att Folksam går in som delägare efter en professionell bedömning och affärsprocess.

Förbundet var initiativtagare till jättearenan i Solna, men turerna runt ekonomin i bygget av både själva stadion och övriga området har skapat många diskussioner.

Nu betonas att förbundet inte har någon anledning att varken vara fastighetsägare eller långsiktigt behålla den ursprungliga 33-procentiga ägarandelen. ”SvFF:s huvuduppgift är att organisera fotbollen i landet”, som det uttrycks.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.