Lagardére skriver med ny elitklubb
Avtalet är så långt som tio år och Lagardére ska sköta all sponsor- och rättighetsförsäljning åt klubben. Örebro SK blir därmed den fjärde allsvenska klubben som bolaget samarbetar med efter AIK, Helsingborgs IF samt Halmstad BK (spelar i Superettan nästa år).
Ska öka intäkterna
- Lagardère Sports ger oss helt andra möjligheter att hitta nya marknader och partners samtidigt som våra egna resurser kan fokusera på att utveckla fotbollsorganisationen och relationerna med våra partners och supportrar, kommenterar Simon Åström, vd för ÖSK.
En konsekvens är att dagens marknadsansvariga hos ÖSK får andra uppgifter.
I klubben, liksom övriga föreningar, bygger överenskommelsen på förhoppningen att nå större intäkter.
Klubbarna garanteras intäkter med en lägstanivå. Uppnås inte ett förutbestämt belopp går Lagardére in och täcker skillnaden. Lagardères å sin sida tar provision på alla försäljning.
Anställer tre säljare
Avtalet träder i kraft omgående oc h företaget kommer att rekrytera tre nya säljare till Örebro under ledning av Magnus ”Munken” Karlsson som numera är försäljningschef i Sverige.
- I Örebro ska vi vara en katalysator för att öka värdet av deras rättighetsförsäljning, säger Martin Håkansson, vd för Lagardère Sports Scandinavia.
Bolaget har blivit ledande i Sverige inom sports marketing som omfattar försäljning av sponsorskap och medierättigheter, medieproduktion, event management samt drift av arenor.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.