Bolag i olika uppgörelser

Sverige har två ledande företag inom arenareklam, ISP Sport Marketing och Lagardère slåss om marknadsandelar hos elitklubbarna i flera sporter och bland förbund. På torsdagen kom två nyheter som berörde bolagen.
Foto Cata Portin / SvD / SCANPIX

Lagardère tvingades släppa allsvenska Örebro SK och häva ett tio-årsavtal medan ISP kunde presentera Svenska Handbollsförbundet som ny uppdragsgivare.

Handbollslandslaget AB och ISP har sedan 2013 ett samarbetsavtal gällande försäljning av arenareklam. Nu har ett nytt avtal utvecklats, gällande ytterligare fyra år.

– Detta är ett samarbete helt enligt vår utstakade riktning mot en fortsatt kommersiell utveckling av handbollen. Med ISP har vi en erfaren partner med ett brett nätverk, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.

– Vi är mycket glada och stolta över att få fortsatt förtroende av Svenska Handbollslandslaget AB, och även kunna erbjuda våra kunder fler rättigheter än tidigare år, säger Andreas Ottermark, vd för ISP Sport & Marketing AB.

Avslutat samarbete

I motsatt riktning går Lagardère. ÖSK och bolaget har efter två år gemensamt valt att avbryta det samarbete som inleddes 2015. Parterna har gjort en gemensam utvärdering där man konstaterar att utbytet inte har blivit vad någon av parterna hoppades på, och därför avslutas samarbetet. ÖSK startar nu upp ett eget marknadsarbete.

– Vi har enats om att det bästa är att ÖSK framåt sköter all sponsorförsäljning lokalt och i egen regi, säger ÖSK:s vd Simon Åström.

Att klubben samtidigt haft sämre publiksiffror innebär att ÖSK kommer att drabbas negativt ekonomiskt.

– Det blir mellan 1,5 och 2 miljoner kronor lägre i år än budgeterat, säger Åström.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.