Strålande ekonomiskt facit för VM
Entusiasterna inom svenskt skidskytte gick på lördagen som på små moln i Östersund. Inte nog med alla framgångar i tävlingsområdet. Nu finns också ett facit för VM ifjol – i ekonomiska termer.
Arrangörsbolaget Biathlon Events gjorde en vinst om 8 miljoner kronor.
Redovisningen är strålande:
• Ekonomisk vinst
• Som möjliggör en vidare utveckling av skidskyttesporten
• Positiva turistekonomiske effekter
• Positiv exponering av Östersund och Jämtland nationellt och internationellt
Fantastiska siffror
- Ska man få fram en tydlig och ärlig helhetsbild också ur ett turistekonomiskt perspektiv är detta en komplex ekvation där vi tillsammans med kommunen, näringslivet, destinationsbolag och andra partners måste räkna in både mjuka och hårda värden, konstaterar Bengt Jönsson, VD i arrangörsbolaget Biathlon Events och tillika Svenska skidskytteförbundets generalsekreterare.
Turismforskningsinstitutet ETOUR, vid Mittuniversitetet är i slutfasen av en studie som omfattar den regionala samlade effekten av regionens båda VM förra vintern.
- VM i skidskytte 2019 tillförde Jämtlands län en konsumtion på mellan 72 miljoner kr och 153 miljoner kr från turister och en ökad lokal konsumtion mellan 9 miljoner kr och 19 miljoner kr.
- Turisternas spendering kan sedan kokas ner till en direktekonomisk netto-effekt på mellan 45 miljoner kr och 95 miljoner kr. Variationen mellan lägsta och högsta värdena beror på de olika scenarion som vi räknar på gällande antalet unika besökare.
Därigenom får vi en mer nyanserad bild av ett evenemangs tänkbara ekonomiska effekt än vanligt i evenemangsutvärderingar.
Kontentan är att dessa siffror visar på en betydande regional effekt och följer ett mönster som vi sett från andra studier, säger Martin Wallstam och Kai Kronenberg, doktorander på turismforskningsinstitutet ETOUR och de som genomfört studien. Utöver de direktekonomiska effekterna finns en rad andra faktorer som studerats i studien.
- Där finns en sysselsättningseffekt motsvarande cirka 47 årsverken som ger en fingervisning på den ekonomiska aktivitet som skapas på grund av evenemangets närvaro, avslutar, Martin Wallstam.
Profilering som evenemangsstad
Också Östersunds kommun ser positivt på vidare investering i stora arrangemang och har avsatt pengar till kommande världscuper i 2020 och 2021.
- Världscupen i skidskytte är en viktig del av vår profilering som evenemangsstad med internationell höjd. Effektmätningen av VM blir ett bra underlag i vårt arbete med att tillsammans med Skidskytteförbundet utveckla arrangemanget kommande år, säger Bosse Svensson, kommunstyrelsens ordförande i Östersund.
Mest lästa just nu
Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar