"Sponsoransvariga hade chansen"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Den stora fördelen med seminarium är talarnas förmåga att konkludera, förenkla, påvisa trender och nya lärdomar, samtidigt som man har själv tid att sitta bakåtlutad och låta tankarna associera och bygga helheten. Sedan är det upp till en själv att applicera på den egna verkligheten och inte tappa bort det i vardagen.
Fönstret har öppnats mot fotboll-VM i Brasilien. I värdlandet anslår man tonen och pratar mer med betoning på affärer än den traditionell samba. Foto: Scanpix

 

Jag var på Sponsring&Eventöreningens Branschforum i veckan, ett antal utmärkta seminarium och en bra plats för nätverkande.

De flesta byråer och kunder var där, men jag saknade många rättighetsinnehavare.

Kanske finner man inspiration att attrahera nya sponsorpengar på annat håll, men här fanns i alla fall både nätverk, idéer och kompetens.

Länken så avgörande

När man så här några dagar efter väver samman nya tankar med gamla så blir min sammanfattning: linking, storytelling, insikt och okonventionellt.

Allt blir enklare, bättre och kommunikationen så mycket starkare om det finns en tydlig länk mellan varumärke, affär och den aktuella rättigheten. När Telia aktiverar sig med bredband på Dreamhack istället för bjuda på kaffe i fjällen, då faller allt på plats.

På Branschforum berättar marknadsdirektören Jeff Dodds på Virigin om deras bredband och aktivering med Usain Bolt. Länken där är lika enkel som genial - Virgin dubblerar din bredbandshastighet och världens snabbaste man berättar storyn.

Då blir allt trovärdigt

Det är inte så mycket valet av superstjärnan, pengarna, Branson eller den humoristiska idén som gör det till ett fantastiskt case utan effektiviteten ligger i att man direkt fattar budskapet, förstår vem som är avsändaren och det blir trovärdigt.

Aktivering i övrigt behöver fortfarande vara kreativ och välutförd men med en tydlig länk så är mycket redan givet.

Jeff Dodds är även ett utmärkt exempel på hur bra talare också är symbol och förstärkare av det egna varumärket. Storytelling kring Branson och Virgin är enastående och Jeff drar sitt strå till stacken genom att berätta om Richards middagar med familjen Obama och kitesurfing med ledningen på Google etc.

Attraherar kvinnorna

Även i reklamfilmerna med Bolt glimtar Richard förbi och säkerställer igenkänning av avsändare och bygger vidare på berättelsen. Storytelling med hjälp av rättigheter hjälper även till att styra mot nya värderingar.

Fotbolls-VM i Brasilien pratar mer om affärer och mindre om samba och fest medan man under VM i Tyskland gjorde precis tvärtom och visade bilder på fans som badade i fontäner. Med hjälp av rättigheter påverkar vi attityder.

Mercedes-Benz Fashion Week som arrangerades i Stockholm förra veckan är ett annat exempel. Från att ha varit ett varumärke som stått för pondus och stora bilar för män har fokus förflyttats till att attrahera en mer stilfull och kvinnlig målgrupp. Fashion har hjälpt till att ändra attityden till varumärket och öka försäljningen. Att man även säljer bra på plats under MBFW syns på försäljningschefens nöjda min efter Tigers avslutningsvisning.

Påverka attityder och beteende

Kim Skildum-Reid på PowerSponsorship pratade om sociala sponsorskap på Branschforum och att man måste betrakta det som vilket modernt sponsorskap som helst. Det är helt riktigt och principerna ser i stort sett lika ut oavsett vilken rättighet vi engagerar oss i.

När vi har en tydlig länk mellan varumärke och rättighet så handlar det om att förstå målgruppen och försöka skapa förtroende för att kunna påverka attityder och beteende.

Sponsorskap är som en skulptur, enligt Kim Skildum-Reid , man formar den efter behov medan traditionella medier snarare är stöpta i en form (a painting). Bra symbolik, en rättighet ger oss betydligt större möjlighet att kommunicera med målgruppen via deras passioner.

Sponsring är outforskad

Men för att bli hörda måste vi först lyssna, att framhäva och bara prata om sig själv fungerar inte vidare bra i någon relation. När vi lyssnat och fått insikt vet vi vilka behov som föreligger, kan forma vår sponsring därefter och berätta vår story för att vinna förtroende och förändra attityd.

Men det kanske inte alltid räcker att lyssna och göra det självklara för att nå fram. Vi behöver ett även ett stort mått av kreativitet för att få allt att flyga och kanske även en god portion okonventionella metoder. Ny teknik, nya tankebanor, korsbefruktning mellan olika rättigheter, helt enkelt hitta nya sätt att få ut vår story.

Modern sponsring är ännu ganska outforskad som metod och vi är ovana att släppa greppet och kontrollen. Att göra konsumenten till hjältar och låta de styra vad vi gör är kanske läskigt men förmodligen nödvändigt.

Det är då vi på allvar kan släppa loss de positiva krafterna i metoden sponsring och uppnå nytta för alla parter - sponsor, rättighetsinnehavaren och konsumenten.

Ricky Strandberg

Ricky Strandberg är engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. Till vardags jobbar han som Client Director på event- och sponsringsbyrån MEC Access

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.