Skoda har investerat 40 miljoner euro i VM

Skoda valde ishockey-VM som en av huvudkanalerna för att berätta om sina bilar. För 20:e året i rad är nu bilföretaget huvudsponsor och totalt är 40 miljoner euro investerade i marknadsaktiviteter i samband med alla VM-turneringar.
I Hammarbybacken i Stockholm skapades en jättelik hockeyklubba inför VM. Skoda är huvudsponsor sedan 20 år och ville göra något extra av det jubiléet.

 

För att göra något alldeles extra av 20-årsjubiléet som sponsor lät Skoda skapa en gigantisk formation av bilar i form av en jättelik ishockeyklubba i Hammarbybacken.

En flotta av vita fordon

- När vi nu lämnade över bilarna så ville vi uppmärksamma världens längsta sponsorsamarbete med världens största hockeyklubba, säger Mikael Sandberg, press- och pr-chef på Skoda Sverige.

Vid i synnerhet hotell och arenor ses de officiella VM-bilarna och den flottan av vita fordon formades som en klubba, allt återgivit via fotografer i en helikopter.

Under de här 20 åren har Skoda fått bevis för att marknadsföringen och alla event har gett resultat och därför fortsätter satsningen. Den stora och långsiktiga satsning på ishockey hänger ihop med företagets tillväxtstrategi – att fördubbla försäljningen globalt till 1,5 miljoner bilar år  2018.

Längsta samarbetet

- Numera finns det en stark koppling mellan ishockey och Skoda. Dessutom finns det många värdeord inom ishockey som vi vill associeras med, säger Mikael Sandberg.

Under VM syns inte bara företaget i samband med TV-sända matcher, Skoda arrangerar även event på olika platser i Stockholm, genomför provkörning av en ny bilmodell och lanserar en hockey-app för fansen.

20 år som stadig partner visar både en uthållighet och ett affärsubyte. Sandberg hävdar också att enligt Guiness rekordbok är äktenskapet VM – Skoda det längsta någonsin mellan ett företag och ett världsmästerskap.

Samarbetet får också en fortsättning. Nyligen skrevs ett nytt avtal som gäller till och med 2017.

Hockeyfonden blir kvar

Det innebär också att satsningen på Hockeyfonden består. Här reserverade Skoda 1 miljoner kronor förra hösten.

En första del av projektet pågick fram till just VM. Nu ska Skoda fylla på med ytterligare pengar och öppna för nya ansökningar.

Här kan föräldrar och andra eldsjälar runt ungdomshockeyn söka pengar. Det kan gälla allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar.

Fakta

Om ishockey-VM

Ishockey-VM i Slovakien 2011 lockade över 800 000 besökare och sågs av över 735 miljoner TV-tittare i 100 länder

I 37 av 56 matcher under hockey-VM 2011 spelade landslag som bar Skodas logo på tröjor och hjälmar

I VM spelas 64 matcher som bevakas av 350 skrivande journalister, 100 fotografer per arena

Om Skoda

Skoda har investerat 40 miljoner Euro under 20 år som partner till Internationella ishockeyförbundet, IIHF

2011 sålde Skoda totalt 875 000 bilar i Världen (vilket är fler än exempelvis Volvo), i Sverige gjorde Skoda sitt bästa resultat på tio år med 13 931 registrerade bilar och har an marknadsandel på 4,6 procent (2011)

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Skytteholms idrottsplats, grannen som s a s blev kvar när Råsunds revs, ska nu bli en fullvärdig arena med större huvudplan,  större läktare och här blir det totalt tre fullstora elvamannaplaner och en sjumannaplan. Solna stad satsar på anläggningen som blir hemmaplan för AIK:s damlag och Vasalunds herrlag och en fast plats för AIK:s akademi.Allt blir möjligttack vare en överenskommelse med företaget JM AB.

Röda siffror i bokslutet, minus 17 miljoner och 10 miljoner i sparbeting. Dåvarande förbundsordföranden, Christer Englund, fick skynda till banken för att lånevägen säkra förbundets drift.
Det var den ekonomiska verkligheten efter 2013 års VM i Globen, där Tre Kronor under Pär Mårts landade ett VM-guld.
VM-general då, som nu inför kommande mästerskap i Avicci Arena i maj 2025 var Tony Wiréhn,

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.
Det här är helgen då trav gäller för 100 000-tals svenskar. Solvalla invaderas av entusiaster och det uppstår en mycket speciell atmosfär med spel och, tävling och den spänning som det leder till.
Närmare 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en sport som förknippas med gemenskap och tradition som förts vidare över generationer. Inför årets stora travhelg, Elitloppet, vill ATG dessutom rikta nytt ljus åt travets betydelse i svensk historia. 

Champions League kommer tillbaka ! Vipalay Group har lyckats i förhandlingarna och kunde på onsdagen gå ut med nyheten. Från och med i höst sänds världens största klubblagsturnering åter i Viaplays kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027. kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027. Viaplays kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin, då nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.