Nytt och annorlunda sponsorpaket

Svenska Spel och Svenska Bandyförbundet fortsätter sitt mångåriga samarbete. Ett treårigt avtal är skrivet, vilket ger svensk bandy 13 miljoner kronor.
Ett sätt att umgås med sponsorer - låt dem testa sporten. Här har Bandyförbundets generalsekreterare Marcus Norman (i mitten) spelat bandy med Svenska Spels varumärkeschef Johan Lindvall (till vänster) och Svenska Spels sponsringschef Håkan Andersson. Av utrustningen har de prövat att stå i mål.


Ett självklart inslag i sponsorpaketet är exponering via landslagen. Där har Svenska Spels loggo funnits på spelardressarna i många årtionden och varit väl synligt.

Likaså skaffar sig Svenska Spel rätten till spelobjekt via elitserien och det är också ett stående inslag.

Uppmuntra nya bandyspelare

Nytt i avtalet är en uttalad satsning på barn- och ungdomsidrotten:

- Vi har en lång historia tillsammans med svensk bandy och är glada att kunna fortsätta samarbetet. Nu vill vi fokusera ännu mer på barn- och ungdomsverksamheten, det är ju svensk bandys framtid, säger Johan Lindvall, varumärkeschef på Svenska Spel.

Svenska Spel blir därmed fortsatt huvudsponsor till samtliga landslag inom svensk bandy samt elitserien. Dessutom har ett helt nytt barn- och ungdomsinitiativ lyfts in som syftar till att få fler att upptäcka glädjen i skridskoåkning:

- Vi vill hjälpa svensk bandy att rekrytera fler till sin verksamhet så därför känns det väldigt roligt att stötta initiativet Skridskokul. Det är verkligen ett projekt på barnens- och ungdomarnas villkor, fortsätter Johan Lindvall.

Inspirera till skridsoåkning

Bandyn har historiskt haft sina starkaste fästen i brukssamhällen som nu avfolkas i allt snabbare takt. Svenska Bandyförbundet genomför därför sedan ett par år tillbaka stora satsningar på barn- och ungdomsverksamheten i städer och områden som har en befolkningstillväxt, i kombination med konstisbana eller bandyhall.

Skridskokul är ett nationellt koncept och varumärke som enkelt kan etableras på vilken ort som helst. Det enda som krävs är nyspolad is och engagerade ledare. Det borde, på dessa breddgrader, vara lika naturligt att lära sig åka skridskor som att lära sig simma.

- Det betyder otroligt mycket för oss att Svenska Spel, vår största sponsor, vill kroka arm med oss i vårt arbete att bredda sporten ytterligare. Det ger oss den uthållighet som krävs för att satsa på det viktigaste vi har, barn och ungdomarna, säger Svenska Bandyförbundets generalsekreterare Marcus Norman.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 
Årets SM-vinnare på både herr- och damsidan kommer att tilldelas Bengt Johanssons pokal. Efter handbollslegendarens bortgång 2022 påbörjades arbetet med de nya pokalerna till Bengas minne - nu är de redo att lyftas för första gången.
 De båda pokalerna är inte bara symboler för seger, utan också för hans arv och minne.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.