Fortsatt hysteri runt Zlatan

Zlatan-hysterin pågår i allra högsta grad. Företagen säljer slut på resor till Barcelona, tröjorna i klubbens sportshop vid Camp Nou går åt som smör i solsken, trots 85 euro styck om man vill ha namn och nummer. Och nu ska TV4 sända varenda match med stjärnan.

I FC Barcelonas stora shop är det tröjorna som först säljs. Numera handlar det en speciell tröja, den med nummer nio. 85 euro per stycke är ju en slant, men det hjälps inte, främst fädrer med söner gräver i plånboken och betalar.

Strykande åtgång på resor

Steve Perryman och Sports International som är de två officiella biljettförsäljarna i Sverige och rapporterar om strykande åtgång på resor till den katalanska huvudstaden.

Nils Garcia är ordförande i FS Barcelonas officiella supporterklubb i Sverige, Penya Barcelonista de Suècia, och han tipsar om att det också går att köpa biljett på FC Barcelonas hemsida.

- De platser som säljs av svenska agenturer är sällan särskilt bra. Å andra sidan får man ett färdigt paket med hotell, vilket kan vara bekvämt, säger Garcia till Dagens Nyheter.

- Att se en match på Camp Nou är en så storslagen upplevelse att även de sämsta platserna duger åt den som aldrig har varit där tidigare. Dessutom lär helhetsupplevelsen bli fantastisk. Det finns få städer som kan erbjuda lika mycket när det gäller exempelvis kultur eller mat.

35 euro för en biljett

Motståndarlaget bestämmer nivån på biljettpriserna. När Real Madrid kommer för ”El Classico” kostar en biljett uppemot tusen kronor och mer därtill. Vid mötena med de sämre lagen sjunker priset till 35 euro.

Den som föredrar att sitta hemma kan se fram emot TV4:s satsning på Zlatan Ibrahimovic. Kanalen lovar nu att sända samtliga Barcelonas ligamatcher.

- Vår ambition är att direktsända samtliga ligamatcher med Barcelona och Real Madrid inblandade, säger Emir Osmanbegovic, fotbollschef på TV4, till Sportbladet.

I helgen är det ligastart och lagom till dess avslöjar TV4, som har sändningsrättigheterna för La Liga, att det blir direktsändning från Barcelonas matcher.

- Vår ambition är att direktsända samtliga ligamatcher med Barcelona och Real Madrid inblandade, säger Emir Osmanbegovic.

Det innebär ett omfattande utbud om fem matcher varje helg och totalt 180 direktsända matcher under säsongen. Anna Brolin blir programledare för La Liga.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.