Klubbarna med högst marknadsvärde

Många internationella toppklubbar i olika idrotter har klarat finanskrisen bra, överraskande bra till och med. Manchester United har problem med sin dagliga ekonomi, men marknadsvärdet har förbättrats de senaste åren.

Forbes har gjort sin årliga undersökning av världens främsta klubbar och gör nu gällande att 25 klubbar är värda mer än 1 miljard dollar, motsvarande 7 miljarder kronor.

Amerikanen Malcolm Glazer och hans familj köpte Manchester United 2005 och kan i dag konstatera att värdet på klubben har ökat med 29 procent jämfört med köptesumman för fem år sedan.

United har vunnit Premier League tre år i rad och antalet supporters ökar över hela världen. Nu beräknas marknadsvärdet till motsvarande 13,1 miljarder kronor.

Forbes har United som klar etta på listan som annars domineras av den amerikanska fotbollen med sex lag bland de tio högst rankade klubbarna. Notera dock att mästarlaget Pittsburgh Steelers inte hör till de sex klubbarna.

Den traditionella fotbollen representeras av Manchester United samt Arsenal och Real Madrid medan amerikanska basebolligan MLB har ett lag på listan, nämligen New York Yankees.

Världens mest värdefulla lag, enligt Forbes: (läs tabellen enligt plats, namn, sport, värde)

1.    Manchester United    Fotboll    13,1
2.    Dallas Cowboys    Amerikansk fotboll    11,6
3.    Washington Redskins    Amerikansk fotboll    10,9
4.    New York Yankees    Baseboll    10,5
5.    New England Patriots    Amerikansk fotboll    9,5
6.    Real Madrid    Fotboll    9,5
7.    Arsenal    Fotboll    8,4
8.    New York Giants    Amerikansk fotboll    8,3
9.    New York Jets    Amerikansk fotboll    8,2
10.  Houston Texans    Amerikansk fotboll    8,1

Källa: Forbes. Värdet beräknas i amerikanska dollar.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.