United en enorm miljardmaskin
För sjätte året i rad rankas Manchester United som världens mest värdefulla fotbollslag.
Premier League-mästarna, som kom tvåa i en lista som sammanställts av Deloitte i februari, toppar åter tabellen före Real Madrid när nu Forbes har gjort sin värdering.
Engelska lag dominerar
Till grund för listan ingår klubbarnas inkomster via TV-rättigheter, sponsring och försäljning av biljetter och merchandise.
Spanska Real Madrid är tvåa och Barcelona fyra på listan som också innehåller sex klubbar från Premier League plus Newcastle United som den här säsongen har spelat i Championship.
Liverpool, Chelsea och AC Milan hör till topp 10, men trions värde har minskat med 19 procent under säsongen 2008/09, enligt Forbes beräkningar.
Här är ökningen störst
Störst värdeökning har en italiensk och en fransk klubb, nämligen Juventus och Olympic Marseille med ett plus på 9 procent.
- Ökad sponsring och mediainkomster påverkar investerarna, säger Michael Ozanian, nationell redaktör på Forbes, i en kommentar.
Det genomsnittliga värdet bland klubbarna föll med 8,5 procent. Det är en följd av valutaförändringar. Från juni 2008 till juni 2009 föll euron och pundet med 11 respektive 17 procent i förhållande till dollarn.
Det ledde till att bland de 20 klubbarna sjönk det genomsnittliga värdet (eget kapital plus nettoskuld) till 632 miljoner dollar mot 691 miljoner året innan.
Aon ger 34 miljarder per år
De rikaste klubbarna har en stor fördel gentemot sina konkurrenter eftersom de är globala varumärken, som innebär att de skapar ytterligare intäkter utanför sin hemmamarknad från sponsring, varor och etermedier.
Det främsta exemplet är Manchester United där Man U's Club TV-kanal visas i 192 miljoner hem världen över. Klubben har 333 miljoner prenumeranter och 139 miljoner fans.
Klubben har ett utvecklat affärstänk. Nästa säsong ska spelarna bära en ny matchtröja. Det kommer att stå Aon som ger 34 miljoner dollar per år under fyra år, vilket är 50 procent mer än nuvarande tröjsponsorn, AIG, har betalat.
På tröjan finns också Nike sedan 13 år tillbaka. Företaget och United har en deal där klubben får 470 miljoner dollar plus en andel på 50 procent av vinsten på specifika varor fram till och med 2015.
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.