United en enorm miljardmaskin

Här är fotbollens världsliga räknat i pengar. Manchester United är fortfarande den mest värdefulla fotbollsklubben, enligt tidskriften Forbes. Ägarturbulens, rekordstora intäkter, enorma skulder kännetecknar affärsföretaget Man U vars värde uppskattas till mer än 1,8 miljarder dollar..

För sjätte året i rad rankas Manchester United som världens mest värdefulla fotbollslag.

Premier League-mästarna, som kom tvåa i en lista som sammanställts av Deloitte i februari, toppar åter tabellen före Real Madrid när nu Forbes har gjort sin värdering.

Engelska lag dominerar

Till grund för listan ingår klubbarnas inkomster via TV-rättigheter, sponsring och försäljning av biljetter och merchandise.

Spanska Real Madrid är tvåa och Barcelona fyra på listan som också innehåller sex klubbar från Premier League plus Newcastle United som den här säsongen har spelat i Championship.

Liverpool, Chelsea och AC Milan hör till topp 10, men trions värde har minskat med 19 procent under säsongen 2008/09, enligt Forbes beräkningar.

Här är ökningen störst

Störst värdeökning har en italiensk och en fransk klubb, nämligen Juventus och Olympic Marseille med ett plus på 9 procent.

- Ökad sponsring och mediainkomster påverkar investerarna, säger Michael Ozanian, nationell redaktör på Forbes, i en kommentar.

Det genomsnittliga värdet bland klubbarna föll med 8,5 procent. Det är en följd av valutaförändringar. Från juni 2008 till juni 2009 föll euron och pundet med 11 respektive 17 procent i förhållande till dollarn.

Det ledde till att bland de 20 klubbarna sjönk det genomsnittliga värdet (eget kapital plus nettoskuld) till 632 miljoner dollar mot 691 miljoner året innan.

Aon ger 34 miljarder per år

De rikaste klubbarna har en stor fördel gentemot sina konkurrenter eftersom de är globala varumärken, som innebär att de skapar ytterligare intäkter utanför sin hemmamarknad från sponsring, varor och etermedier.

Det främsta exemplet är Manchester United där Man U's Club TV-kanal visas i 192 miljoner hem världen över. Klubben har 333 miljoner prenumeranter och 139 miljoner fans.

Klubben har ett utvecklat affärstänk. Nästa säsong ska spelarna bära en ny matchtröja. Det kommer att stå Aon som ger 34 miljoner dollar per år under fyra år, vilket är 50 procent mer än nuvarande tröjsponsorn, AIG, har betalat.

På tröjan finns också Nike sedan 13 år tillbaka. Företaget och United har en deal där klubben får 470 miljoner dollar plus en andel på 50 procent av vinsten på specifika varor fram till och med 2015.

Här kan du läsa mera



Fakta

Här är hela topp-tio-listan:

1 Manchester United, 1,835 miljarder dollar

2 Real Madrid, 1,323 miljarder    

3 Arsenal, 1,181 miljarder        

4 Barcelona, 1,000 miljarder      

5 Bayern München, 990 miljoner    

6 Liverpool, 822 miljoner        

7 Milan, 800 miljoner                

8 Juventus, 656 miljoner             

9 Chelsea, 646 miljoner miljoner           

10 Inter, 413 miljoner   

11 Schalke 04, 384 miljoner

12 Tottenham, 372 miljoner

13 Lyon, 333 miljoner

14 Hamburg SV, 329 miljoner

15 Roma, 308 miljoner

16 Werder Bremen, 274 miljoner

17 Marseille, 262 miljoner

18 Borussia Dortmund, 261 miljoner

19 Manchester City, 258 miljoner

20 Newcastle, 198 miljoner

Fakta: Forbes

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.