Finansiärer räddar AIK

AIK Fotboll AB handlar mycket om pengar och intresse och tvärtom. I september tvingades klubben teckna ett lån på 7,7 miljoner, men i februari krävdes ytterligare 7 miljoner. Nu minskar publiksiffrorna oroande mycket. Därför reas biljetterna i vårens sista hemmamatch. Tack och lov finns det finansiärer nära klubben.


12 628 åskådare såg AIK mot Trelleborg och klubben leder därmed publikligan i fotbollsallsvenskan. Men sanningen är en annan. Alldeles före avspark i söndags framkom att endast 900 lösbiljetter hade sålts och att övriga biljetter kom via fribiljetter eller säsongskort, av totalt 8 659 biljetter.

"Gamarna har kraxat..."

Mot Åtvidaberg 17 maj vill AIK visa en generös sida. En biljett till kortsidan ska kosta 30 kronor (normalt 130 kr) och en biljett på långsidan 60 kr (250).

På hemsidan skriver klubben:

”Vi har haft en tuff vår. Den normalt soliga himlen över Råsunda har varit ganska grå. Och gamarna däruppe har kraxat i kör. Det är dags att skingra molnen och släppa in ljuset. Till sista matchen innan VM-uppehållet sluter vi leden och samlas i en svartgul manifestation som är större än laget, den enskilde spelaren eller supportern.
En hyllning till våra färger, vår historia och klubbsköld. En hyllning rakt från våra svarta hjärtan till alla oss som tillsammans är Allmänna Idrottsklubben. Ett supporterinitiativ riktat till såväl spelare som publik, vi måste alla visa hjärta under varje minut som kvarstår av Allsvenskan”.

Tappat 51 000 skådare

Jämfört med samma omgångar de fyra föregående åren i allsvenskan har AIK förlorat 51 000 åskådare. Från -4 000 åskådare per matcher är nu antalet uppe i -8 500.

En förklaring är succén med säsongskorten. Inte mindre än 11 000 sådana årskort såldes inför premiären och mycket därför blev också årets första kvartalsrapport övertygande. Den försäljningen står till stor del bakom 6,5 miljoner kronor i vinst.

Trots en bedrövlig start och utebliven publik finns nu en ljusning. 1-0 mot Trelleborg var marginell men segern innebar att truppen köpte sig tid och andrum.

Lånade ut minst 550 000 kr var

Det samma gäller ekonomin. Det ursprungliga septemberlånet om 7,7 miljoner är kvittat tack vare det nya februarilånet om 15 miljoner.

SM-titeln i höstas gav också klubben välkomna bonusar och som ytterligare en konsekvens en ökad merchandiseförsäljning.

Att det här har blivit möjligt är tack vare att ett antal långivare ställde upp med minst 550 000 kronor per person. Lånet ska löpa i tolv månader med en ränta på 10 procent. Om AIK når gruppspelet i Champions League får finansiärerna en bonus på max 10 procent (max 1,5 mkr).

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.