Finansiärer räddar AIK

AIK Fotboll AB handlar mycket om pengar och intresse och tvärtom. I september tvingades klubben teckna ett lån på 7,7 miljoner, men i februari krävdes ytterligare 7 miljoner. Nu minskar publiksiffrorna oroande mycket. Därför reas biljetterna i vårens sista hemmamatch. Tack och lov finns det finansiärer nära klubben.


12 628 åskådare såg AIK mot Trelleborg och klubben leder därmed publikligan i fotbollsallsvenskan. Men sanningen är en annan. Alldeles före avspark i söndags framkom att endast 900 lösbiljetter hade sålts och att övriga biljetter kom via fribiljetter eller säsongskort, av totalt 8 659 biljetter.

"Gamarna har kraxat..."

Mot Åtvidaberg 17 maj vill AIK visa en generös sida. En biljett till kortsidan ska kosta 30 kronor (normalt 130 kr) och en biljett på långsidan 60 kr (250).

På hemsidan skriver klubben:

”Vi har haft en tuff vår. Den normalt soliga himlen över Råsunda har varit ganska grå. Och gamarna däruppe har kraxat i kör. Det är dags att skingra molnen och släppa in ljuset. Till sista matchen innan VM-uppehållet sluter vi leden och samlas i en svartgul manifestation som är större än laget, den enskilde spelaren eller supportern.
En hyllning till våra färger, vår historia och klubbsköld. En hyllning rakt från våra svarta hjärtan till alla oss som tillsammans är Allmänna Idrottsklubben. Ett supporterinitiativ riktat till såväl spelare som publik, vi måste alla visa hjärta under varje minut som kvarstår av Allsvenskan”.

Tappat 51 000 skådare

Jämfört med samma omgångar de fyra föregående åren i allsvenskan har AIK förlorat 51 000 åskådare. Från -4 000 åskådare per matcher är nu antalet uppe i -8 500.

En förklaring är succén med säsongskorten. Inte mindre än 11 000 sådana årskort såldes inför premiären och mycket därför blev också årets första kvartalsrapport övertygande. Den försäljningen står till stor del bakom 6,5 miljoner kronor i vinst.

Trots en bedrövlig start och utebliven publik finns nu en ljusning. 1-0 mot Trelleborg var marginell men segern innebar att truppen köpte sig tid och andrum.

Lånade ut minst 550 000 kr var

Det samma gäller ekonomin. Det ursprungliga septemberlånet om 7,7 miljoner är kvittat tack vare det nya februarilånet om 15 miljoner.

SM-titeln i höstas gav också klubben välkomna bonusar och som ytterligare en konsekvens en ökad merchandiseförsäljning.

Att det här har blivit möjligt är tack vare att ett antal långivare ställde upp med minst 550 000 kronor per person. Lånet ska löpa i tolv månader med en ränta på 10 procent. Om AIK når gruppspelet i Champions League får finansiärerna en bonus på max 10 procent (max 1,5 mkr).

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.