VM är försäkrat för 70 miljarder

Lloyd's of London, som är världens största specialistförsäkringsmarknad, står även bakom VM i fotboll. Via Lloyd's är världsmästerskapet försäkrat för över 70 miljarder kronor och då inkluderas allt från arenor till TV-bolag.

Ett VM i fotboll får en gigantisk ekonomi i rullning. Det internationella förbundet Fifa har yttersta ansvaret men i lika hög grad är arrangemanget och dess säkerställande en sak för en rad länder, med alla deras utgifter och matchernas betydelse för framtiden, och inte minst TV-bolagen.

En plötslig händelse med ödesdigra konsekvenser skulle få enorma följder för stora och många intressenter.

Nu uppger Lloyds att drygt halva beloppet, 40 miljarder kronor, gäller försäkringar av anläggningar, både de som är avsedda för matcher och de för träning.

Övriga 30 miljarder gäller framför allt TV-sändningarna, sponsorskap av visst slag och delar av de affärer som sker i samband med VM-matcherna.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

ATG framhåller ökat fokus på kunden när bolaget  beslutar om ny organisation.

– Nu kraftsamlar vi i arbetet med att nå visionen världens bästa spelupplevelser, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer ATG.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.