Barcelonas skulder ökar

Manchester United -8,1 miljarder kronor. FC Barcelona -3,1 miljarder kronor. Skuldbergen växer hos de största klubbarna. Inte undra på när spelarna fick 2,91 miljarder i löner i Barcelona som nu förhandlar med en tröjsponsor och kräver 220 miljoner kronor.

Det är just de spanska klubbarna, Real Madrid och Barcelona, som tjänade mest av europeiska fotbollsklubbar under 2008-09 enligt en undersökning av den spanska företaget Prime Time Sport. Däremot föll Manchester United föll från andra till fjärde plats, passerat av just Barcelona, som avancerade till andraplatsen med Arsenal som trea.

Barcelona presenterade sina siffror

På tisdagen presenterade FC Barcelona sin årsredovisning och då framkommer att intäkterna ökade med tio procent under den senaste säsongen. 4,25 miljarder kronor kom in på kontot tack vare ökade marknadsintäkter, spelarförsäljningar och avyttring av mark i området Sant Joan Despi, anger klubben på sin egen hemsida.

Kassör i FC Barcelona, Xavier Sala i Martín, visade fördelningen av intäkterna – biljetter på Camp Nou (vid matcherna men också från en omfattande sightseeingverksamhet kallad Tour Camp Nou), 38 procent, TV-rättigheter 27 procent, Marknadsföring och försäljning av spelare (Samuel Eto) 9 procent.

Intäkterna är tio procent bättre än föregående säsong, men det hjälper inte – skulderna ökar i alla fall.

Utgifterpå 4,1 miljarder

- Vi ska givetvis tjäna pengar, men vi är inte en klubb som ska ge vinst till ägarna utan vi använder pengar till att köpa spelare och till välgörenhet, fastslog Barcelonas marknadschef, Lander Unzueta, som gästade Stockholm Media Week tidigare i år.

Det är just höjda spelarlöner och bonusar som driver flödet ut. Faktum är att Barcelona betalar 2,91 miljarder till spelarna.

Inklusive övrigt handlar det totalt om utgifter på 4,1 miljarder, en 18-procentig ökning och ett nettoresultat på 86 miljoner kronor.

Men på sista raden står det -3,11 miljarder kronor.

Förhandlar med tröjsponsor

När FC Barcelona vid en presskonferens redovisade ekonomin på tisdagen framkom också att det inte är uteslutet med en tröjsponsor till kommande säsong.

Klubben tog för några år sedan det annorlunda beslutet att nobba kommersiell reklam för att i stället bära Unicef på tröjorna och även betala organisationen 2 miljoner kronor.

Men Sala i Martin avslöjade att klubben nu har beslutat om ett pris på 22 miljoner euro för tröjreklamen och att det nu finns en aktuell sponsor. Förhandlingar pågår, men Barcelona kräver motsvarande 220 miljoner kronor och tänker inte ge avkall på det priset.

 

 

 

 

 

 

 

Wayne Gretzky, världens kanske bäste ishockeyspelare genom tiderna, är delägare och marknadsförare i  Gold Town Games, ett företag i Skellefteå som utvecklar mobilspel. World Hockey Manager har blivit en succé i en rad länder. Gretzky upptäckte och tyckte själv om spelet när han fick testa lite tillsammans med en av sina söner hemma i Los Angeles.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.