Bundesliga sneglar mot Premier League

La Liga, Serie A och Premier League lockar och inte minst bidrar alla TV-matcher. Men Bundesliga är för första gången Europas mest lönsamma liga utan att ha alls samma omsättning som den engelska förstaligan.

Det här vill Bayern Münchens sportchef Uli Hoeness förändra. Han har också tagit del av Deloittes årliga undersökning, Football Money League, som baseras på säsongen 2008-09. Där framkommer att Premier League har en omsättning som är 741 miljoner större än Bundesliga.

Förklaringen stavas tv-rättigheter där det handlar om dubbelt så mycket pengar i England jämfört med Tyskland. Och skillnaden blir bara större. Premier League nya avtal inför den här säsongen garanterar 1180 miljoner euro per år jämfört med Bundesligan har ett gällande avtal som ger 412 miljoner euro per säsong.

Bayern München har gått i spetsen för en förändring. Sportchefen Uli Hoeness har till och med sagt att det är bättre att strunta i TV-avtalet och bjuda på matcherna i TV. I stället skulle TV-licensen höjas från dagens 18 euro per månad till 20 euro. Då skulle klubbarnas intäkter stiga till 888 miljoner euro per år.

Hoeness såg hur klubbarna kunde rusta och värva internationella stjärnor vilket skulle höja TV-intresset i andra länder och ytterligare bidra till ökade intäkter.

15 procent av hushållen är villiga att betala extra för flera TV-kanaler, med mera fotboll, och eftersom Tyskland har Europas största befolkning föreföll ekvationen logisk. Men motståndet till hans resonemang är ändå kompakt. Hoeness ger sig dock inte och vill att det ska kosta mera för andra länder att sända de tyska matcherna.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.