”Fler kvinnor behövs i sportbranschen”

Nu ska flera kvinnor bli chefer inom sportbranschen. Den 24:e januari är det Kick Off för det första kvinnliga nätverket inom sportbranschen i Sverige. Svenskt Sportforum som initiativtagare ska tillsammans med medlemsföretagen se till att fler kvinnor kommer fram på höga positioner.

Bakgrunden i nätverkat är åsikten att kvinnor utgör tillsammans den stora tillväxtmarknaden för sportföretagen. Man konstaterar att kvinnor har stått för stora idrottsliga framgångar under det senaste decenniet och det finns en uppfattning om att kvinnor styr över merparten av plånböckerna.

Missar affärsmöjligheter

Detta avspeglas överhuvudtaget inte i ledningsgrupperna i sportföretagen där det är sorgligt enkönat. Det ska nu det nystartade kvinnliga nätverket råda bot på,hävdar Jenny Tirén Berg på Svenskt Sportforum, projektledare för den nya satsningen:

- Utan kvinnor på högsta nivå så missar man affärsmöjligheter och lönsamheten minskar, det säger både sunda förnuftet och stora internationella undersökningar.

På sportfackmässan Swesport på Kistamässan har nätverket sin kick off och första träff. Då samlas 50-talet kvinnor på ledande positioner i svenska sportbranschen för att lyssna till föreläsningar och ha en workshop.

Fler ska göra karriär

Lotta Snickare och Sara Orrensjö ska föreläsa. Lotta är ledarskapsforskare på KTH, kanske mest känd för sin bok ”Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra”, som hon skrev tillsammans med Liza Marklund. Sara är extremskidåkare och en av grundarna och producent i filmbolaget ”Generation Flinga” som 2009 släppte världens första skidfilm med enbart tjejer, ”Catch us if you can”.

- Nätverkets mål är naturligtvis att få fler kvinnor att göra karriär i sportbranschen och ta sig till de allra högsta positionerna. Det ska vi göra genom att inspirera, utveckla, utbilda och stötta varandra, säger Jenny Tirén Berg.

Nätverkets styrgrupp består förutom Jenny Tirén Berg av Kajsa Claesson, Sales Manager Stadium, Anna Mindelöf, HR chef Adidas Group Norden, Ninni Lindertz, marknadschef Nike Sverige.

Fotnot: Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige.
 

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.