Kvinnornas golftidning satsar

Med ny chefredaktör storsatsar golftidningen Red Tee, bland annat genom att lyfta fram fler kvinnliga entreprenörer i tidningen. Ett utökat samarbete med Sveriges golfklubbar ska ge nya prenumeranter och dubbla upplagan.

Golftidningen Red Tee har funnits sedan 2004 och förra året fick tidningen en ny chefredaktör, Lille-Ba Richthoff. Under 2011 sker en nysatsning med ny form och vässat innehåll. Dessutom utökas samarbetet med Sveriges golfklubbar för att få värva nya prenumeranter. 

Golfkvinnor är mer aktiva

- Red Tee skiljer sig från andra golftidningar då den enbart vänder sig till kvinnor, ja, alla som gillar att spela golf. Vi vet att våra läsare är mer aktiva i sin livsstil än genomsnittet, har stark ekonomi och reser mycket. Vi försöker självklart anpassa innehållet efter vår målgrupp, förklarar chefredaktör Lille-Ba Richthoff.

Förlaget La Prensa ger ut Red Tee fyra gånger om året och har i dagsläget en upplaga på 10 000 exemplar. Målet är att öka upplagan till 20 000 före årets slut. Tidningens annonsörer består av aktörer inom till exempel golfresor, golfkläder, utrustning, skönhet och hälsa.

I varje nummer får läsaren ta del av artiklar om mode, både på och utanför banan, spa-anläggningar, resereportage, utrustning och instruktionstips. 

Vill hitta kvinnliga entreprenörer

- Vi ska lyfta fram fler kvinnliga entreprenörer. Dessutom kommer vi att ha en ny mat- och dryckessektion samt fler artiklar om personlig träning. Vi hoppas och tror att vi ska kunna få 50 procent av alla golfande kvinnor som prenumeranter och läsare.

Tidningen ska också arrangera en partävling för endast kvinnor. Red Tee Trophy, som arrangeras i samarbete med nätverket Tee4TwoGolf, spelas under sommaren på 15 olika kvalplatser i Sverige och avslutas med en gemensam final. 

- Efter att ha varit chefredaktör i snart ett år känner jag att jag har fått ett bra grepp om tidningen och nu kan jag fokusera på att utveckla den så att den blir ännu bättre. Vi som arbetar med Red Tee har ambitionen att lägga grunden för att damgolfen ska öka, säger Lille-Ba Richthoff.

 

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Hockey-Sverige tänker på Tobias Forsberg och det tar sig uttryck på olika sätt.

Forsbergs stiftelse har förstärkts rejält de senaste veckorna. Totalt handlar det om nästan 1 miljon kronor 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.