Mannen bakom de nya evenemangen

Att skapa stora evenemang på annorlunda platser är affärsidén. Ishockeymatcherna utomhus med över 30 000 personer på läktarna, tennis på Scandinaviums tak, STCC-bana på en hamnpir – allt har Affe Akbari en del i. Nu är han aktuell med nya spektakulära event.

2006 startade han Sport & Evenemang, 31-åringen som bara var 6 år när han kom till Sverige tillsammans med sina föräldrar som flydde från Iran.

Utveckla eller skapa nytt

Affe Akbari är en man som ständigt får nya idéer.

- Trots att det har gått rätt bra de senaste åren har vi bara fått en enda förfrågan om ett jobb under den här tiden, säger han med leende och på bred göteborgska.

Affärerna tillkommer vi egna initiativ, men i det fallet ville representanter från Svenska Rallyt inleda ett samarbete vid tävlingen i Värmlandsskogarna.

- Inte vad det gäller det sportsliga, förstås. Det varken vi kan eller vill. Däremot är vi vassa på att utveckla eller skapa ett evenemang, betonar han och framhåller sina medarbetare.

Från sex till över 100 medarbetare

Affe Akbari tänker främst då Ebrahim Bojang och Magnus Bodri som kom in i bolaget åren efter att Affe hade startat verksamheten. De utgör en innertrio i företaget som totalt har sex anställda.

- Fast vi är över 100 medarbetare när det bränner till vid de stora evenemangen.

Han avser utomhusmatcherna i ishockey under de två senaste åren. Sport & Evenemang står bakom dem allihopa.

Som rekordmatchen på Ullevi 2009 när 31 144 åskådare såg Frölunda möta Färjestad i en kvällsmatch.

- Hittills har vi gjort tre matcher och jag tror att det bli fem till. Sedan har den trenden passerat.

Har egen arena för 20 miljoner

Via hockeyarrangemangen har företaget fått kunskap och volym i verksamheten. Dessutom en materialförråd som består av läktare, master, belysning och allt annat som krävs för att bygga en arena för 20 000 åskådare.

- Vi upptäckte att leverantörerna inte kunde tillgodose våra behov när vi hade konstruerat egna lösningar till olika arenor och kom med våra önskemål. När vi fick möjlighet att själva komma över allt det materialet tog vi beslutet att satsa. Men det kostade…

Affe Akbari medger att det påverkade vinsten rejält för 2010. Trots alla affärer reducerades överskottet kraftigt, men deras mobila arenan är också värderad till 20 miljoner kronor och kräver 40 långtradare när allt ska transporteras.

Tre veckor att bygga, två att riva

Han minns uppdraget i Dalarna förra vintern. Det gällde att skapa intresse och atmosfär när derbyt Leksand-Mora skulle spelas. Det tog tre veckor att bygga arenan på en baseballplan och två veckor att riva allt innan material kunde transporteras tillbaka till Göteborg.

Investeringen innebär att företaget har en mycket större flexibilitet inför konstruktioner på de mest skiftande platser. Den mobila arenan gör allt möjligt.

- Annars har vi snittat på en omsättning på cirka 10 miljoner kronor varje år.

Ensamma i sin nisch

Han ser ingen riktig konkurrent utan företaget har hittat en egen nisch. Sport & Evenemang formar koncept som presenteras för en potentiell kund.

- Vi ser möjligheter i både befintliga och nya evenemang. Allt kan förädlas och göra mycket mer spännande.

Affe Akbari sneglar mot dagboken för det närmaste året. Där finns:

- Bygget av Elmia Arena, utomhushockey när HV 71 har 40-årsjubileum och möter Linköpings HC i december i Jönköping.

- Förvandlingen av Studenternas IP i Uppsala vid SM-finalen i bandy i mars.

- Kontraktet med STCC för 2012 och det inkluderar byggandet av arenan vid motorbanan på bananpiren i Göteborg, förvandlingen av Solvallas travbana till racingbana och eventuellt en liknande bana på Östersunds flygplats.

Danmark-Sverige på Rådhusplatsen

Affe Akbari:

- Det är vad jag kan berätta i dag. Det är lite annat på gång.

Ett typiskt Sport & Evenemang-jobb vill han ändå avslöja. Tillsammans med medarbetarna står han bakom förslaget att arrangera en handbollslandskamp Danmark-Sverige på Rådhusplatsen i Köpenhamn.

- Tänk, det vore fräckt. Bygga en arena med plats för 20 000 personer. Med restauranger, mediautrymmen och allt annat som krävs.

Från travbana till racingbana

Medarbetarna älskar att göra det omöjliga möjligt.

- I veckan var vi på Solvalla och både mätte och ritade på STCC-banan till nästa år. 1550 meter lång, med en bro, med specialasfalt som sedan ska avlägsnas snabbt för att travtävlingarna inte ska påverkas.

Idéer och tankar, mer eller mindre realistiska bollas mellan medarbetarna. Först när ett koncept är skapat tar de kontakt med ett förbund, förening eller kommun.

Vill ta hela ansvaret

Affärsidén inkluderar allt – från ursprungsidé, logistik, marknadsföring, sponsorbearbetning till genomförande.

- Vi behärskar det här och därför tar vi gärna hela ansvaret.

Det brukar handla om ett koncept på ca 40 sidor när en tilltänkt kund får en presentation.

Tio kommande evenemang

Någon brist på idéer eller framtida möjligheter finns absolut inte.

- Vi har säkert tio förslag där vi har kommit långt i vår planering. Det finns ett flertal idrotter som har fantastiska möjligheter, men där de inte har utnyttjat arrangemangen. Där vill vi in. Vi kan berika dem och oss själva.

Men Affe Akbari medger också:

- Det kan vara trögt att försöka övertyga förbund. De ser inte riktigt möjligheterna och många saknar mod.

Det gäller verkligen inte han själv.

Skulle lansera innebandy i Filippinerna

En gång i tiden fick han för sig att lansera innebandy i Filippinerna. Han var där och inledde en verklig utmaning, men insåg att han behövde plugga på gymnasiet hemma i Göteborg så det blev aldrig något fortsättning.

Inför Göteborgskalaset ett år tyckte han att det fanns för lite att göra göra för ungdomarna, kom med idén till Studio Heden, ett stort disco på Heden med aktiviteter och 300 000 besökare på tio dagar.

Göteborg & Co och Leif Nilsson fångade upp Affe Akbari som bl a fick utveckla projektet  Tusenevenemang med syftet att hitta evenemang med minst tusen övernattningar. Det slutade med 100 000 övernattningar under några år.

Jobbade hos Blåvitt

Han gjorde också några år hos IFK Göteborg som marknadsansvarig.

- Jag betraktades som tokig det år då Blåvitt låg på kvalplats och var ifrågasatt av alla. Derbyt mot Örgryte närmade sig och jag föreslog att vi skulle lägga matchen på stora Ullevi och dra på med marknadsföring. Trots allt tvivel kom 43 143 personer och vi gjorde ett netto på 5 miljoner.

Hans eget bolag hjälpte såväl Blåvitt, Örgryte som Gais under några år innan arrangemangen växte i både storlek och antal.

Året runt, Sverige runt

- Nu agerar vi i hela Sverige och det gäller både sommar som vinter.

Affe Akbari har rätt att vara stolt.

Dubbla Davic Cup-matcher, stadig partner till STCC, EM i friidrott, hockeymatcher, Volvo Ocean Race finns på meritlistan. Med mer eller mindre totalansvar.

- Nu är vi beredda att anta inför flera evenemang. Det ska helst finnas en särskild nerv, då kan man på en speciell plats öka intresset och nyfikenheten avsevärt, fastslår Affe Akbari.

Thomas Ejderhov

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.