Landslaget gör PR-besök på Gotland

Lagom när högsommaren är i antågande och sommargäster och turister kommer i allt större horder till Gotland anländer också fotbollslandslaget till ön. Uppladdningen inför EM ska ske i Visby och ett visst spelbolag har ett finger med i spelet.

Svenska Spel som är fotbollens huvudsponsor har självklart haft ett stort inflytande när landslaget väljer uppladdningsplats.

PR för miljoner

Gotlänningarna tackar och tar emot. Ön får ytterligare marknadsföring när hela EM-truppen med spelare och ledare plus familjer och inte minst, en stor presskår kommer till ön under nära en vecka.

Det blir PR för miljoner och många svenskar får bilder och berättelser som påverkar semesterplanerna.

Landslaget anländer till Gotland den 24 maj och stannar till den 29 maj. Denna gång väljer landslaget att bo på Tott Hotell och träningarna kommer att äga rum på Gutavallen.

- Det blir inspirerande att samla EM-truppen för ett första EM-läger på Gotland, i en tid när Sverige är kanske som allra vackrast, menade Erik Hamrén vid tisdagens presskonferens.

Han presenterade alltså inte bara John Guidetti som ny i truppen utan också hur EM-förberedelserna ska gå till.

- Vårt första läger kommer att handla om att komma tillsammans, spelarnas familjer erbjuds följa med ett par dagar. Men självklart med all vikt på att förbereda oss på bästa tänkbara sätt, till att börja med inför matchen mot Island 30 maj, säger förbundskapten Erik Hamrén.

- Vi tror att det betyder mycket för de fotbollsintresserade på Gotland, och semesterfirarna, att få se våra fotbollsstjärnor på nära håll, säger säger Svenska Spels sponsringschef Johan Lindvall.

Fotbollslandslaget laddade även 2006 inför VM-slutspelet i Tyskland på Gotland.

Landslagets andra läger hålls i Stockholm med match mot Serbien den 5 juni, innan avresan till Kiev 6 juni.

Stefan ’Abbe’ Albrechtson har en tår i ögat när han slår ut med handen i en välkomnande gest vid Partille Arena, ny, vacker och ståtlig. Det blev ändå en hall, så efterlängtad och så fulländad.

SM-veckan har fler vinnare än de som presterar på arenorna. Senast i Norrköping räknades 100 000 besökare in och på sista raden står det – 61 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ola Serneke gör affärer i en rasande fart och Serneke Group expanderar stadigt. Och nu, mitt i förberedelser och genomförande av Cykel Vasan med imponerande tid, kan han presentera två stora satsningar.

Det är miljoner hit och dit, och det är räknat i euro eller pund, det är siffror så man baxnar och tycker att det borde finnas något slut. Men inte. Internationell fotboll saknar gränser i dubbel bemärkelse.