Landslaget gör PR-besök på Gotland

Lagom när högsommaren är i antågande och sommargäster och turister kommer i allt större horder till Gotland anländer också fotbollslandslaget till ön. Uppladdningen inför EM ska ske i Visby och ett visst spelbolag har ett finger med i spelet.

Svenska Spel som är fotbollens huvudsponsor har självklart haft ett stort inflytande när landslaget väljer uppladdningsplats.

PR för miljoner

Gotlänningarna tackar och tar emot. Ön får ytterligare marknadsföring när hela EM-truppen med spelare och ledare plus familjer och inte minst, en stor presskår kommer till ön under nära en vecka.

Det blir PR för miljoner och många svenskar får bilder och berättelser som påverkar semesterplanerna.

Landslaget anländer till Gotland den 24 maj och stannar till den 29 maj. Denna gång väljer landslaget att bo på Tott Hotell och träningarna kommer att äga rum på Gutavallen.

- Det blir inspirerande att samla EM-truppen för ett första EM-läger på Gotland, i en tid när Sverige är kanske som allra vackrast, menade Erik Hamrén vid tisdagens presskonferens.

Han presenterade alltså inte bara John Guidetti som ny i truppen utan också hur EM-förberedelserna ska gå till.

- Vårt första läger kommer att handla om att komma tillsammans, spelarnas familjer erbjuds följa med ett par dagar. Men självklart med all vikt på att förbereda oss på bästa tänkbara sätt, till att börja med inför matchen mot Island 30 maj, säger förbundskapten Erik Hamrén.

- Vi tror att det betyder mycket för de fotbollsintresserade på Gotland, och semesterfirarna, att få se våra fotbollsstjärnor på nära håll, säger säger Svenska Spels sponsringschef Johan Lindvall.

Fotbollslandslaget laddade även 2006 inför VM-slutspelet i Tyskland på Gotland.

Landslagets andra läger hålls i Stockholm med match mot Serbien den 5 juni, innan avresan till Kiev 6 juni.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.