"Hjälp oss i stället att utveckla event"

Remy Nilson, vd vid ATG, och Max Markusson, försäljningschef vid Göteborg & Co, är ytterligare två ledande personer inom svensk eventindustri, som ställer sig frågande till förslaget om slopad avdragsrätt vid representation. ”Märkligt och ologiskt”, menar båda.

- Det är ju lika med att börja i fel ände, anser Max Markusson, försäljningschef vid Göteborg & Co.

Behöver ökat stöd i stället

- Vad vi behöver är ett ökat stöd och att vi verkligen får besked om en rejäl uppbackning för att kunna bjuda på fler och bättre evenemang.

Remy Nilson är välmedveten om villkoren för landets travbanor som redan har små marginaler.

- Jag har i minnet att representation står för ett betydligt större belopp totalt än vad man inbillar sig. En förändring åt fel håll kan få stora konskvenser.

"Påverkar inget"

- I synnerhet om det gäller stora företagsgrupper och där mat och entré, kanske i kombination med sponsring, ingår. Försvinner avdragsmöjligheterna tror jag företagen tänker sig för en gång extra.

HG Wessberg menar att även om förslaget antas av regeringen så ska det inte påverka företagens kundaktiviteter nämnvärt.

Han är ordförande i Företagsskattekommittén, som på uppdrag av regeringen, genomfört utredningen om företagsbeskattning. I uppdraget ingick även att komma med förslag på hur förbättringen av riskkapital till företag ska finansieras.

Avvärjer kritiken

HG Wessberg, kommittéordförande, avvärjer kritiken.

- Det är inte avgörande om företagen får göra avdrag eller inte. Tycker företagen att det är viktigt med representation kommer de att ta kostnaden i alla fall.

- För att kunna finansiera detta föreslår vi slopad avdragsrätt vid representation. Vi gör det av två anledningar. Dels är representationsavdraget inskränkt redan, dels är redovisningen av avdragen en tung administrativ post för företag, förklarar HG Wessberg för Idrottens Affärer.

Påverkar event och sponsring

Men protester och ifrågasättande kommer nu från allt flera människor inom arrangemangsindustrin.

Framför allt betonas att en slopad avdragsrätt slår hårdare än vad Företagskommittén kanske inser. I klartext påverkas både nuvarande aktiviteter inom sponsring och event samt kommande stora evenmang.

- Här i Göteborg jobbar vi ständigt för att söka internationella arrangemang. Vi kan ju inte gärna visa upp power point-bilder och tro att det räcker. Dels ska vi bjuda in förbundsansvariga och rättighetsinnehavare och deras besök omfattar flera dagar och dels bygger sedan själva evenemanget på att vi kan göra företagspaket, ofta involverad med sponsorförsäljning, säger Max Markusson.

Utomlands gäller samarbete

- Här blir avdragsmöjligheter aktuella i flera led.

Max Markusson ställer sig frågande och undrar hur Företagskommittén resonerar.

- Fredrik Reinfeldt angav i regeringsdeklarationen att vi gemensamt skulle anstränga oss för att få flera evenemang. Ett sådant här förslag innebär raka motsatsen.

- I själva verket behöver vi en nationell eventstrategi, fastslår Max Markusson som ofta reser utomlands och ser hur länder samarbetar med förbund, arenaägare och arrangörer.

Forskare från Lunds universitet kan påvisa att idrott i skolan varje dag är mycket effektivt. Men det räcker inte som skäl för idrottsminister Gabriel Wikström som säger nej till mer idrott.

Varuhuset håller öppet som vanligt. Men där, bland montrar och femtioelva tusen prylar ska några av svensk friidrotts stjärnor tävla. Javisst, mitt i köprushen gör Bauhaus något synnerligen ovanligt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ett av de längsta sponsoravtalen någonsin förlängs. 1997 klev Skandia in i golfen, sedan dess har det rullar på ideliga "copy and paste". Och nu sker det igen, en ny förlängning och parterna går vidare tillsammans.

I dag är det julafton. Idrottens egen julafton. Under några få timmar generar Bingolottos Uppesittarkväll inte mindre än 75 miljoner kronor som slussas ut till föreningarna.

Med stora ihållande leenden tog AIK:s sportchef Björn Wesström och vd:n Mikael Ahlerup emot vid Karlbergs träningsanläggning i Solna. De har genomfört den troligen största spelaraffären någonsin i svensk fotboll och berikat klubben med ett ofantligt belopp.