"Hjälp oss i stället att utveckla event"

Remy Nilson, vd vid ATG, och Max Markusson, försäljningschef vid Göteborg & Co, är ytterligare två ledande personer inom svensk eventindustri, som ställer sig frågande till förslaget om slopad avdragsrätt vid representation. ”Märkligt och ologiskt”, menar båda.

- Det är ju lika med att börja i fel ände, anser Max Markusson, försäljningschef vid Göteborg & Co.

Behöver ökat stöd i stället

- Vad vi behöver är ett ökat stöd och att vi verkligen får besked om en rejäl uppbackning för att kunna bjuda på fler och bättre evenemang.

Remy Nilson är välmedveten om villkoren för landets travbanor som redan har små marginaler.

- Jag har i minnet att representation står för ett betydligt större belopp totalt än vad man inbillar sig. En förändring åt fel håll kan få stora konskvenser.

"Påverkar inget"

- I synnerhet om det gäller stora företagsgrupper och där mat och entré, kanske i kombination med sponsring, ingår. Försvinner avdragsmöjligheterna tror jag företagen tänker sig för en gång extra.

HG Wessberg menar att även om förslaget antas av regeringen så ska det inte påverka företagens kundaktiviteter nämnvärt.

Han är ordförande i Företagsskattekommittén, som på uppdrag av regeringen, genomfört utredningen om företagsbeskattning. I uppdraget ingick även att komma med förslag på hur förbättringen av riskkapital till företag ska finansieras.

Avvärjer kritiken

HG Wessberg, kommittéordförande, avvärjer kritiken.

- Det är inte avgörande om företagen får göra avdrag eller inte. Tycker företagen att det är viktigt med representation kommer de att ta kostnaden i alla fall.

- För att kunna finansiera detta föreslår vi slopad avdragsrätt vid representation. Vi gör det av två anledningar. Dels är representationsavdraget inskränkt redan, dels är redovisningen av avdragen en tung administrativ post för företag, förklarar HG Wessberg för Idrottens Affärer.

Påverkar event och sponsring

Men protester och ifrågasättande kommer nu från allt flera människor inom arrangemangsindustrin.

Framför allt betonas att en slopad avdragsrätt slår hårdare än vad Företagskommittén kanske inser. I klartext påverkas både nuvarande aktiviteter inom sponsring och event samt kommande stora evenmang.

- Här i Göteborg jobbar vi ständigt för att söka internationella arrangemang. Vi kan ju inte gärna visa upp power point-bilder och tro att det räcker. Dels ska vi bjuda in förbundsansvariga och rättighetsinnehavare och deras besök omfattar flera dagar och dels bygger sedan själva evenemanget på att vi kan göra företagspaket, ofta involverad med sponsorförsäljning, säger Max Markusson.

Utomlands gäller samarbete

- Här blir avdragsmöjligheter aktuella i flera led.

Max Markusson ställer sig frågande och undrar hur Företagskommittén resonerar.

- Fredrik Reinfeldt angav i regeringsdeklarationen att vi gemensamt skulle anstränga oss för att få flera evenemang. Ett sådant här förslag innebär raka motsatsen.

- I själva verket behöver vi en nationell eventstrategi, fastslår Max Markusson som ofta reser utomlands och ser hur länder samarbetar med förbund, arenaägare och arrangörer.

Petter Northug har gott om pengar. 2015 blev ett bra år med intäkter om 14,8 miljoner kronor. Men bara under de senaste två åren har skidstjärnan tagit ut 14 miljoner.

Där håll-i-gånget är som mest populärt inne på Högis och där familjer tar vintersemester, där ska 20 000 samlas för O-ringen i fem dagar. Sälenfjällen väntar på att emot över 20 000 deltagare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det hjälper inte, trots att sponsorsatsningarna ökar i Sverige så är det chefen och vederbörandes intresse som ändå styr. Rider dottern, ja, då gynnas hästsport...

Det är fart på bingospelet i Sverige. Det ska idrottsanhängarna vara glada över. Resultat av verksamheten i Idrottens Spel generar inte mindre än 23,9 miljoner kronor till föreningarna.

Premier League och Zlatan Ibrahimovic – researrangörer och TV-bolag stortrivs. Som Kanal 5 som nu har laddat och köpt tre träningsmatcher för direktsändning.

I Västerås tömmar klubbchefen Michael Campese nervöst på ett avtal. Papperet är värt 55 miljoner kronor. Allt tack vare en tonåring som flyttade till Portugal.