TV-intäkterna räddar Europafotbollen

TV-intäkterna driver toppfotbollen i Europa. Men trots större intäkter finns det också varnande tecken – de klubbar som inte tillhör de allra största tappar sponsorintäkter.
Dortmunds fans firar ligasegern. Bundesliga visar också de bästa publiksifforna i The Big Five, de fem största europeiska ligorna. Foto: Martin Meissner, AP Photo/Scanpix


Intäkterna bland toppklubbarna ökade med fyra procent under säsongen 2010/2011.

Intäkterna enorma

Det visar den årliga rapporten Annual Review of Fotball Finance, som sammanställs av Deloitte Sports Business Group i Manchester och som presenterades på torsdagen.

De fem stora ligorna (Bundesliga, La Liga, Ligue 1, Premier League och Serie A) ger intäkter på nära 80 miljarder kronor i jämförelse med allsvenskan som omsätter lite mer än 1 miljard kronor. 

”The Big 5” som de största ligorna benämns fortsätter generellt sett att attrahera stora åskådarantal, både på läktarna men framför allt via det breda TV-utbudet.  Likaså finns det stora intäkter från kommersiella aktiviteter, såsom sponsring och partnersamarbeten.

Nu kommer varningarna

Men här finns en viss alarmerande trend. Indikationer visar på ett minskat intresse från näringslivet, i synnerhet bland klubbar som inte tillhör det absoluta toppskiktet i respektive land.

- Det har funnits år med en kraftigare tillväxt, men med tanke på vad som händer makroekonomiskt i Europa visar intäkterna fortfarande en mycket stabil utveckling, säger Gustav Vadenbring, Director på Deloitte Sports Business Group i Sverige.

- Förmågan hos klubbarna att öka intäktsmassan i dessa ekonomiska tider är imponerande, men stor del av intäktsökningen beror på lukrativa TV-avtal. Det kommer att behövas investeringar och nytänkande för att fortsätta locka åskådare till arenorna och utöka samarbeten med sponsorer.

Frankrike tappar

- Inte minst Frankrike, som tappar mark i rankingen mot Ryssland och Turkiet, har behov att satsa på arenor de kommande åren, vilket troligtvis också kommer att ske då Frankrike ska anordna EM 2016.

Tyskland uppvisar den mest positiva trenden.

- Det som skiljer Bundesliga från övriga fyra ligor är att klubbarna, precis som i Sverige, måste till 51 procent vara ägda av medlemmarna, vilket försvårar möjligheterna till extern finansiering via kapitaltillskott. Detta kan vara en av anledningarna till att det krävs en bättre finansiell styrning i de tyska klubbarna, säger Erik Gozzi, Manager på Deloitte Sports Business Group i Sverige. 

Bundesliga har i dagsläget högst publiksnitt, men relativt låga biljettpriser.

Bundesliga i medvind

- Det är ju en klar fördel som kan komma att utnyttjas om kostnaderna i klubbarna skulle tillta och intäkterna därmed behöver förstärkas. Då man kan höja biljettpriserna, säger Gozzi.

Inför nästa säsong kommer Bundesliga dessutom att få ytterligare en Champions League-plats.

Men framför allt förväntas ett nytt TV-avtal ge en 50-procentig intäktsökning. Sammantaget, Bundesliga kommer successivt att närma sig Premier League.

Skapar en ny avdelning

Uefa:s Financial Fair Play introduceras från 2013/2014 för att skapa en balanserad ekonomi inom europeisk fotboll.

- Samtliga klubbar som omsätter mer än ca 45 miljoner kronor berörs av regelverket, säger Andreas Frountzos Manager på Deloitte Sports Business Group i Sverige.

- I Sverige finns det fortfarande flera allsvenska klubbar som historiskt sett haft lönenivåer som överstigit 70 procent. 

Sådana frågor ska Deloitte bl a jobba med. Företaget har en nystartad Sports Business Group eftersom konsultfirman får allt flera klienter inom idrotten och flera företag i firmans nätverk är intresserade av den svenska idrottsmarknaden.

Thomas Ejderhov

Fakta

Italien
Serie A-intäkterna ökade med 21 miljoner euro (+1 procent) till 1 553 miljoner euro 2010/11,  till stor del en följd av 23 miljoner euro (+3 procent ) i ökning i radio- och TV-intäkter som stod för 60 procent av klubbarnas totala intäkter.  Noterbart – nyttan med ett kollektivt TV-avtal. Lönerna sjönk med 2 procent, men Serie A är ändå den, tillsammans med franska ligan, i Big Five som ligger högst, på 75 procents beroendegrad lön/intäktskvot.

Frankrike
Totalt uppgick Ligue 1-klubbarnas Broadcast-intäkter till 607 miljoner euro, vilket var lika mycket  som året innan, och bidrog till 58 procent av klubbarnas totala intäkter 2010/11 som dock minskade med 32 miljoner euro (-3 procent). Men  precis som i Italien är uppgår lönenivåerna till 75 procent  av intäkterna. Frankrike arrangerar EM 2016 vilket innebär en efterlängtad arenaöversyn som kommer att gynna framtida intäkter.

Tyskland
Bundesliga visar fortfarande de högsta publiksiffrorna med ett snitt på 420 1000 personer 2010/2011. Till en del tack vare relativt  låga biljettpriser  och därför är matchintäkterna ändå är relativt låga. Här finns det alltså potential. Kommersiella intäkter har ökat med 37 miljoner euro (+5 procent) till 816 miljoner euro. Broadcast-inkomsterna intäkterna på  519 miljoner euro var lägst i Big Five. Lönekostnaderna ökade säsongen 2010/2011 men Bundesligan uppvisar den starkaste kontrollen med en  lön/intäktskvoten på  om  53 procent.

Spanien
Totala intäkter i La Liga ökade till 1 718 miljoner euro 2010/11. Real Madrid och Barcelona driver på, nu ökade TV-rättigheterna med 11 procent. De två klubbarna genererade tillsammans 54 procent av La Ligas totala intäkter. 451 miljoner euro för Barça,  470 miljoner för Real. Sedan Därefter kommer Valencia  på 117 miljoner euro. La Ligas totala lönekostnaderna ( 1 005 miljoner euro) var den tredje högsta i Big five och resulterade i förhållande i löne/intäkt om 58 procent. Faktiskt den lägsta nivån på över tio år. Resultaten är dock delvis missvisande eftersom Real Madrid och Barcelona, som tillsammans stod för 457 miljoner euro (45 procent).

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I hundra år, 1904-2004, ökade antalet medlemmar i svenska golfklubbar. Just 2004 registrerades 554 293 spelare, sedan försvann uppemot 75 000 spelare – tills nu. Nu visar siffror att trenden kan brytas i år.

Träskfotboll, har ni hört om något så galet. Med inte mindre än 250 lag. Och däcktillverkaren Nokian Tyres tycker det är en mycket logisk sponsring.

Sarah Sjöström byter agent. Hon lämnar Martin Klette och Björn Wagnsson Sports & Entertainment och går till JRS Sports Management där hon anförtror sig till trion Daniel Wessfeldt, Stina Funke och Christian Olsson.

Coop investerar 12 sponsormiljoner i Petter Northug och vd:n Svein Fanebus har personligen engagerat sig för att hjälpa skidstjärnan efter fylleskandalen. Men nu kommer rapporter om att Northug inte kan hålla sina löften.

Svensk Travsport väljer en sensationell och hård linje. Spelbolaget går samman med Unibet och provocerar regeringen. ”Vi måste göra det som är bäst för oss”, säger Hans Ljungqvist, ordförande i svensk travsport

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.