”Vi måste få liv i damallsvenskan”

EM på hemmaplan ska, bör och måste innebära ett genombrott för damfotbollen i Sverige. Stjärnorna finns där, men varken publiken eller sponsorerna i tillräckligt hög grad. I fjol noterade de främsta klubbarna ett underskott på 2,5 miljon. Det blir värre i år.
Hemmamatch i Damallsvenskan, Umeå mot Malmö och publiksiffran är bra mycket sämre än vad klubbarna hade hoppats. Foto: Anna-Karin Drugge, Scanpix

 

Dam-EM är och blir stort. Målsättningen är den samma - turneringen ska uppmärksamma publiken på att damfotbollen håller hög nivå.   

Men mycket handlar om landslaget medan seriespelet inte samlar samma intresse mer än i undantagsfall.

Många stjärnor, men...

Många av de damallsvenska fotbollsklubbarna går på knäna. Det mest oroande är att publiksiffrorna inte ökar. Snittet i år ligger på cirka 900 personer. Ändå är allsvenskan fylld av stjärnor. Det finns inte mindre än ett 70-tal spelare med internationella meriter och hög status, ändå uteblir åskådarna.

Desstom finns larmrapporter om att flickfotbollen har avstannat. Undersökningar visar att 2005 fanns det 2 625 lag i åldern 12-14 år. Siffran för 2010 var nere i 1 976 lag.

2011 redovisade de damallsvenska klubbarna tillsammans ett underskott på närmare 2,5 miljoner kronor. Allt beroende på ökade lönekostnader för flera klubbar.

Högre enskilda löner

- Men då inte i första hand att fler spelare får lön, utan att de som redan har lön får mer, säger EFD:s generalsekreterare, Linda Wijkström.

Underskottet från i år är ännu inte känt, men omsättningen ökar årligen. 2011 rörde det sig om 3,6 miljoner vilket innebar totalt 81 967 000 kronor. Det berodde på ett större intresse från sponsorer att satsa på damfotbollen, vilket Linda Wijkström tycker är glädjande. Samtidigt finns andra inkomstkällor som skulle kunna generera betydligt mer.

- Publikinkomsten står för en ytterst liten del av inkomsterna, trots att åskådarantalet på matcherna ökar. Tyvärr tycks de flesta anse att man inte ska betala för att titta på damfotboll, säger hon.

Vad ska man göra åt det?

- Lösningen kanske inte ligger i att börja ta mer betalt. Istället får man leta efter alternativa inkomster. Folk vill handla kaffe och korv när de är inne på arenan till exempel, säger Linda Wijkström.

De ekonomiska skillnaderna mellan klubbarna är även den påtaglig. I en undersökning gjord av Radiosporten framgår att det skiljer sig väldigt mycket mellan klubbarnas möjligheter både vad det gäller heltidsanställda spelare och sponsorintäkter.

Tyresö FF, LdB Malmö och Linköpings FC fick tillsammans in mer sponsorpengar än de andra nio damallsvenska lagen tillsammans.

Flera med problem

Trots det drogs LdB Malmö med stora ekonomiska problem, något de var långt ifrån ensamma med. Av övriga tvingades KIF Örebro till nödlån av kommunen för att ens klara av att slutföra säsongen.

Trots alla nödrop var det enbart Kristianstads DFF som tvingades att lämna in en plan till Svenska Fotbollförbundet hur de skulle lösa ekonomin. Detta för att de var den enda klubben med negativt eget kapital.

De ekonomiska villkoren avspeglades även i de sportsliga resultaten. Linda Wijkström medger att ekonomin åtminstone delvis styr resultatet, men framhåller att andra faktorer är minst lika viktiga.

- Det är sant att Tyresö gjorde en ordentlig satsning inför säsongen 2012 och att det gick vägen. Men det hade likväl kunnat bli stolpe ut, prestationen är alltid det som räknas mest i slutändan, säger hon.

Ökad professionalisering

Sedan klubblicensen infördes 2004 har en tydlig professionalisering skett inom damfotbollen. Samtliga allsvenska lag har i dag en klubbchef och en välutbildad tränare som båda är heltidsanställda. En stor majoritet av spelarna får ersättning vid resor och matcher. År 2011 var den genomsnittliga ersättningen 7 500 kronor i månaden.

- Vi befinner oss väl någonstans mitt emellan det ideella och det professionella. Fortfarande ser det ut så i vissa klubbar att om en person försvinner finns risk att organisationen också gör det. Jag tror inte att den professionella utvecklingen har gått för fort, snarare att alla våra klubbar ligger i olika fas, säger Linda Wijkström, EFD.

I klubbarnas budget kommer i genomsnitt 25 procent från så kallade centrala medel. Det är pengar fördelade av EFD från Svenska Spel, TV-rättigheter och marknadsprojekt. För vissa klubbar står stödet för nästan hälften av inkomsterna.

- Det är naturligtvis inte bra, klubbarna måste kunna hitta egna sätta att tjäna pengar. Samtidigt finns klubbar som klarar av det, vi har ju föreningar med en omsättning på 15 miljoner, säger Linda Wijkström.

”Satsa på organisationsutveckling”

Att klubbarna är dåliga på att hitta egna sponsorer och alternativa inkomstkällor beror enligt Linda Wijkström på avsaknaden av en marknadschef. Ansvaret för att locka sponsorer ligger i de flesta klubbars fall på klubbchefen.

- Vill man tjäna pengar, måste man kanske anställa någon som jobbbar med det på heltid, säger hon.

Men Linda Wijkström vill inte bara vara negativ. Hon anser att mycket av det arbetet som sker i dagsläget är lovande inför framtiden. Bland annat lyfter hon fram att många klubbar satsar på sin ungdomsverksamhet för att få fram fler egna spelare och försöker bygga något på långsikt. Linda Wijkström tror att ett sådant tänk är bra och kommer att höja nivån på damallsvenskan.

- Istället för att värva den där spelaren som kanske tar en plats i startelvan kan man satsa på personer som gynnar organisationen. Det skadar inte damfotbollen om fler skulle dra lite i handbromsen och se över sin organisation, avslutar hon.

Freja Andersson


Fakta

Klubbarnas redovisade resultat 2011

Tyresö FF 65 000 kronor
Kristianstads DFF 38 000 kronor
Kopparbergs/Göteborg 30 000 kronor
Jitex BK 11 000 kronor
Linköpings FC 4 000 kronor
Umeå IK FF 3 000 kronor
LdB Malmö -120 000 kronor
Djurgårdens IF DFF -151 000 kronor
Dalsjöfors GOIF  -270 000 kronor
Hammarby IF DFF -286 000 kronor
Piteå IF -853 000 kronor
KIF Örebro DFF -1 000 000 kronor
AIK och Vittsjö spelade i division I under 2011, därför finns de inte med i beräkningen.
Källa: Svenska Fotbollförbundet

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.