Fansen i annorlunda reklamsatsning

Idén kom från Spanien och nu blir IFK Norrköping först bland de svenska elitklubbarna. Supportrarna ska få plats på de allsvenska spelarnas tröjor. Ja, med små foton som tillsammans utgör numret på ryggen.
Först ut att få fansens ansikten på ryggen är Martin Smedberg Dalence, och när hans tröjnummer är fyllt får fansen rösta via Facebook på vilken spelare som står på tur.


IFK Norrköping arbetar vidare med att öka engagemanget hos fansen och låter nu alltså supportrarna få möjlighet att synas med bild i favoritlagets tröjnummer.

Ska vara folkets lag

Sedan två år arbetar klubben tillsammans med Jerhammar & Co Reklambyrå med visionen ”Folkets lag”. Nu tar man ytterligare ett steg i förverkligandet av den visionen.

- IFK Norrköping är folkets lag – på riktigt. Och nu fårfansen chansen att synas på idolen i favoritlaget. Folkligare än så blir det väl inte? Kampanjen Folkets lag är resultatet av IFKs målsättning att öka spelarnas popularitet ute hos folket, säger Krister Eriksson, klubbdirektör för IFK Norrköping.

- Vi vill förbättra upplevelsen på Nya Parken och öka engagemanget hos vår publik

249 kr för en bild

Först till kvarn gäller när kampanjen drar igång vecka 3 i såväl sociala som tryckta medier. Totalt kommer det att finnas cirka 700 bildplatser på tröjorna i startelvan.

Köper platsen gör fansen via en nyutvecklad Facebook-app med betalfunktion och det kostar 249 kronor att få en bild.

- Tanken är att sälja bildplatser på en tröja i taget. Vi börjar med Martin Smedberg Dalence vecka 3, och när Martins tröjnummer är fyllt så är det fansen som via Facebook avgör vilken spelare som står på tur.

- På så vis involverar vi fansen via sociala medier och får igång en nätsnackis bland supportrarna där IFK:s varumärke står i centrum. Dessutom gör vi det på en prisnivå där alla har råd att delta, förklarar Magnus Hollwin, vd på Jerhammar & Co Reklambyrå.

IFK kan redovisa nära 25 procent fler sålda säsongskort jämfört med i fjol och siktet är inställt på 4000 sålda innan premiären. 

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.