Fansen i annorlunda reklamsatsning
IFK Norrköping arbetar vidare med att öka engagemanget hos fansen och låter nu alltså supportrarna få möjlighet att synas med bild i favoritlagets tröjnummer.
Ska vara folkets lag
Sedan två år arbetar klubben tillsammans med Jerhammar & Co Reklambyrå med visionen ”Folkets lag”. Nu tar man ytterligare ett steg i förverkligandet av den visionen.
- IFK Norrköping är folkets lag – på riktigt. Och nu fårfansen chansen att synas på idolen i favoritlaget. Folkligare än så blir det väl inte? Kampanjen Folkets lag är resultatet av IFKs målsättning att öka spelarnas popularitet ute hos folket, säger Krister Eriksson, klubbdirektör för IFK Norrköping.
- Vi vill förbättra upplevelsen på Nya Parken och öka engagemanget hos vår publik
249 kr för en bild
Först till kvarn gäller när kampanjen drar igång vecka 3 i såväl sociala som tryckta medier. Totalt kommer det att finnas cirka 700 bildplatser på tröjorna i startelvan.
Köper platsen gör fansen via en nyutvecklad Facebook-app med betalfunktion och det kostar 249 kronor att få en bild.
- Tanken är att sälja bildplatser på en tröja i taget. Vi börjar med Martin Smedberg Dalence vecka 3, och när Martins tröjnummer är fyllt så är det fansen som via Facebook avgör vilken spelare som står på tur.
- På så vis involverar vi fansen via sociala medier och får igång en nätsnackis bland supportrarna där IFK:s varumärke står i centrum. Dessutom gör vi det på en prisnivå där alla har råd att delta, förklarar Magnus Hollwin, vd på Jerhammar & Co Reklambyrå.
IFK kan redovisa nära 25 procent fler sålda säsongskort jämfört med i fjol och siktet är inställt på 4000 sålda innan premiären.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.