Miljardären som tar över Globen

Globens personal och David Beckham har från den här veckan samma arbetsgivare, den amerikanske miljardären Philip Anschutz som via sitt bolag, Anschutz Entertainment Group, också äger delar av Hammarby och även en del av Djurgårdens ishockey.

Från den 1 oktober är Globen en del av AEG. När Berlins nya arena invigdes nyligen fanns Philip Anschutz själv på plats, men annars är han en mycket mediaskygg person.
Han lär inte ha ställt upp för en intervju på över 30 år, men är annars förtjust i allt vad underhållning betyder, dvs idrott och artisteri. Därav hans intresse för arrangemang av olika slag och därmed också arenor världen över.

Uppgifter gör gällande att han är en mycket kristen person med en konservativ politisk syn. I övrigt har inte mycket framkommit om mannen vars namn blir allt mera känt i Europa.
65-åringen från Kansas har skapat sin egen förmögenhet och vigt sitt liv åt affärer. Pappan sökte lyckan, men med sämre resultat. Han lär ha gått i konkurs när sonen var 20 år. Vis eller ej av erfarenheten ville sonen också bli en entreprenör och när han var 24 bildades The Anschutz Corporation med huvudsaklig uppgift att leta efter olja.

Olja hans lycka
Det blev hans lycka. Han fann en mycket stor oljefyndighet i slutet av 70-talet och sålde allt efter några år till Mobil Oi för 500 miljoner dollar. I dag är The Anschutz Corporation en koncern med fler än 100 företag. Bland dem finns Union Pacific, som är Nordamerikas största tågnätverk,. Qwest, ett it-bolag med 40 000 anställda, Regal Entertainment, världens största biografkedja, med 6 000 biosalonger och produktionsbolaget Walden Media.
Dessutom detta AEG, Anschutz Entertainment Group, världens största inom ”Sports and Entertainment”.

Frågan är hur AEG ska förändra och helst förbättra Globenområdets utbud. Richard A Krezwick, ansvarig för Europamarknaden inom AEG, besökte Stockholm i samband med kontraktsskrivningen utan att avslöja några nyheter.
Krezwick nämnde nya företeelser som tjurridning och horseball, men också ett större utbud av tennis. Han lägger stor betydelse vid samarbetet med andra arenor.

15-årigt avtal
- Vi har en telefonkonferens mellan en och två timmar varje tisdag med våra arenarepresentanter där vi pratar om nya event och förfrågningar. Det kan handla om amerikansk fotboll i Tyskland som kanske vore något att ta hit till Stockholm, säger Krezwick till Dagens Nyheter.

Avtalet mellan AEG och Stockholms stad löper på 15 år med option på ytterligare 10 år.
AEG går in med 6 miljoner kronor i eget kapital och köper aktier för 3 miljoner kronor av Stockholms stad. AEG betalar hyran och står för kostnader som städning och säkerhet. Hyran är omsättningsrelaterad. Med dagens omsättning skulle det innebära 3 miljoner kronor årligen. Därtill har AEG rätt att kommersialisera Globen och sälja namnrätten för en miljon om året.

AEG:s svenska intressen blir allt större. Bolaget innehar nu 12,5 procent av Djurgårdens hockey, 49 procent av Hammarby fotboll och nu ansvaret för arenorna på Globenområdet.

Jättearena i Berlin
AEG invigde bara för ett par veckor sedan sin nya jättearena i Berlin, O2 World, belägen vid Spree och mycket spektakulär till utformning och innehåll.
Ägaren själv, den amerikanske miljardären Philip Anschutz, var på plats för att studera den hall som rymmer 17 000 åskådare vid en konsert.
AEG har byggt hela härligheten, till en kostnad av cirka en och en halv miljard kronor (165 miljoner euro), medan mobiloperatören O2 har köpt rätten till namnet.

Via sitt bolag äger Anschutz flera klubbar, däribland NHL-laget Los Angeles Kings, fotbollsklubben LA Galaxy och NBA-klubben Los Angeles Lakers utöver en rad andra fotbolls- och ishockeylag, samt ett 30-tal arenor världen över, bl a Staples Center i Los Angeles och O2-arenan i London, även kallad The Dome.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.