Fansen måste flytta i Göteborg

Match på Gamla Ullevi i Göteborg och hela grannskapet blir en del av fansens hoppande. Men nu ska det bli slut på gungningarna. Fansen får flytta på sig, en vibrationsdämpare eller bygga om husen – det är de tre alternativen.

Efter mätningar i samband med en match vill man från ansvarigt håll åtminstone pröva med att låta fansen byta läktare.

- Om man flyttar ståplatserna till en av långsidorna flyttar man också på vibrationernas riktning, säger Bengt Askmar, projektledare på Norconsult, som leder arbetet..
Han menar att det inte bara är själva placeringen av ståplatsläktaren som innebär problem.

- Hoppandet på arenor har blivit mer vanligt förekommande än tidigare. Och den nya arenan möjliggör ju detta på ett annat sätt – med branta läktare så att man kan ha en dirigent som får alla att hoppa i takt, säger Bengt Askmar.

Supporterklubbarna har reagerat på förslaget om en flytt, men kan tänka sig en flytt bara villkoren inte blir sämre, framför allt inte långsidans biljettpriser förblir höga.

Resultaten från undersökningen och förslag på åtgärder ska vara klara till den 15 november.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Lagardére Unlimited Events förstärker och avslöjar samtidigt att företaget har planer på att köpa fler svenska och nordiska idrottsevenemang. Lagardére driver redan Swedish Open och Nordea Masters.

För tredje året i rad kommer racingen till publiken när STCC intar Solvalla den 5-6 september – omvandlingen från travbana till racerbana är i full gång.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.