Färjestads nya jumbotron för 7 miljoner

Nu ska åskådarna i Löfbergs Lila i Karlstad få en ännu större upplevelse vid elitseriematcherna med Färjestad. Klubben satsar 7 miljoner på en monsterkub eller jumbotron med 147 kvadratmeter bildyta jämfört med 48 på den förra.

Den är maffig, den nya kuben. Vid förra helgens TV-puckspel slogs maskineriet på och många åskådare imponerades.

- En helt ny upplevelse för våra besökare. Så bra att det nästan är bättre än live, säger Färjestads marknadschef Mats Tågmark.

Det handlar om en investering på 7 miljoner kronor. Den snart tio år gamla mediekuben är utbytt mot en ny, fyrsidig, multimediaskärm med matchklockans alla funktioner, två ytor för exponering av sponsorer och information. Med hypermodern Led-teknik blir bildkvaliteten överlägsen den gamla med så kallad bakprojektion.

Satsningen kom via ett samarbete mellan Färjestad och elektronikföretaget Cygate som hyr lokaler i anslutning till Färjestads kansli i nya Färjestad BK Center.

Just Cygate står också bakom till ett försök med en ny beställningshantering vid en av kioskerna i LLA. Det nya systemet kallas ”shop and go” och tanken är att det ska ge en ökad service och snabbare hantering vid kioskförsäljningen.

- Det är ett helt nytt digitaliserat distributionssätt där man redan i kön via en skärm gör sitt val och sin betalning. Tanken är också att man ska kunna göra sin beställning även från läktaren med mobiltelefon för att sedan hämta ut varorna vid en utlämningsstation i pausen, säger Lennart Åhs.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.