Färjestads nya jumbotron för 7 miljoner

Nu ska åskådarna i Löfbergs Lila i Karlstad få en ännu större upplevelse vid elitseriematcherna med Färjestad. Klubben satsar 7 miljoner på en monsterkub eller jumbotron med 147 kvadratmeter bildyta jämfört med 48 på den förra.

Den är maffig, den nya kuben. Vid förra helgens TV-puckspel slogs maskineriet på och många åskådare imponerades.

- En helt ny upplevelse för våra besökare. Så bra att det nästan är bättre än live, säger Färjestads marknadschef Mats Tågmark.

Det handlar om en investering på 7 miljoner kronor. Den snart tio år gamla mediekuben är utbytt mot en ny, fyrsidig, multimediaskärm med matchklockans alla funktioner, två ytor för exponering av sponsorer och information. Med hypermodern Led-teknik blir bildkvaliteten överlägsen den gamla med så kallad bakprojektion.

Satsningen kom via ett samarbete mellan Färjestad och elektronikföretaget Cygate som hyr lokaler i anslutning till Färjestads kansli i nya Färjestad BK Center.

Just Cygate står också bakom till ett försök med en ny beställningshantering vid en av kioskerna i LLA. Det nya systemet kallas ”shop and go” och tanken är att det ska ge en ökad service och snabbare hantering vid kioskförsäljningen.

- Det är ett helt nytt digitaliserat distributionssätt där man redan i kön via en skärm gör sitt val och sin betalning. Tanken är också att man ska kunna göra sin beställning även från läktaren med mobiltelefon för att sedan hämta ut varorna vid en utlämningsstation i pausen, säger Lennart Åhs.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.