Färjestads nya jumbotron för 7 miljoner

Nu ska åskådarna i Löfbergs Lila i Karlstad få en ännu större upplevelse vid elitseriematcherna med Färjestad. Klubben satsar 7 miljoner på en monsterkub eller jumbotron med 147 kvadratmeter bildyta jämfört med 48 på den förra.

Den är maffig, den nya kuben. Vid förra helgens TV-puckspel slogs maskineriet på och många åskådare imponerades.

- En helt ny upplevelse för våra besökare. Så bra att det nästan är bättre än live, säger Färjestads marknadschef Mats Tågmark.

Det handlar om en investering på 7 miljoner kronor. Den snart tio år gamla mediekuben är utbytt mot en ny, fyrsidig, multimediaskärm med matchklockans alla funktioner, två ytor för exponering av sponsorer och information. Med hypermodern Led-teknik blir bildkvaliteten överlägsen den gamla med så kallad bakprojektion.

Satsningen kom via ett samarbete mellan Färjestad och elektronikföretaget Cygate som hyr lokaler i anslutning till Färjestads kansli i nya Färjestad BK Center.

Just Cygate står också bakom till ett försök med en ny beställningshantering vid en av kioskerna i LLA. Det nya systemet kallas ”shop and go” och tanken är att det ska ge en ökad service och snabbare hantering vid kioskförsäljningen.

- Det är ett helt nytt digitaliserat distributionssätt där man redan i kön via en skärm gör sitt val och sin betalning. Tanken är också att man ska kunna göra sin beställning även från läktaren med mobiltelefon för att sedan hämta ut varorna vid en utlämningsstation i pausen, säger Lennart Åhs.

Damkronornas bojkott av landslagsspel ger effekt – nu regnar ekonomiskt stöd över hockeyns landslagstjejer. Efter torsdagens besked av Svenska Ishockeybundet, där rätten till ersättning för förlorad arbetsinkomst, garanterades fortsatte pengaregnet under fredagen.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Nog har intresset för damfotboll efter VM-succén blivit större. Damallsvenskans publiksiffror har ökat med 30 procent efter Sveriges bronsbragd. Nu finns det siffror på det. Före VM, då sju omgångar spelades, låg snittet på 751. I dag, efter sju nya omgångar efter VM är snittet uppe på 983. En 30 procentig ökning!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Spelinspektionen har slagit till mot spelbolagen för andra gången i år. Nu är det fyra spelbolag som tillsammans får böta drygt 20 miljoner kronor. De har erbjudit vadhållning på matcher där de flesta är under 18 år. Det är förbjudet.

De tio namnen till det populära programmet Mästarnas mästare är klara. De tio atleterna är indelade i två grupper. Inspelning startar i Grekland i september. I vår visas programmet på SVT och då får vi reda på vem som blev Mästarnas mästare 2020.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.