Klarlagt – fotbollssupporter skapar rädsla

Inte undra på att människor tvivlar inför ett besök på en fotbollsmatch. Bilden av fans som skriker och söker bråk blir allt mera vanligt. Nu är det också klarlagt i en undersökning. 29 procent av besökarna uppger att man förknippar fotbollssupporter med problem.

Dock så tycker enbart sex procent av de som ofta går på fotbollsmatcher att supporter står för något negativt. Där ser man istället fotbollssupporter som någon som är hängiven och som höjer stämningen på matcherna.

Det visar en undersökning bland 993 svenskar som Svenska Spel i samråd med Svenska Supporterlaget tagit fram.

Avskräcks av rapporteringen

- Man ser även mindre skillnader mellan män och kvinnor men inget skiljer mellan åldrarna. Detta verkar vara en bild som kraftigt skiljer sig åt om man faktiskt går på fotbollsmatcher eller om man har bildat sig en uppfattning på annat sätt, säger Svenska Spels analytiker Martin Johansson.

Undersökningen ville också ta reda på om en negativ bild av supportrar är en orsak till varför man inte går på fotboll. Resultaten visar att otrygghet på fotbollsmatcher inte är något problem upp till 30 års ålder. Däremot visar det sig att var sjunde person som passerat 50 år tycker att den upplevda otryggheten är främsta orsaken till varför man inte går på fotboll fast man är intresserad av att göra det.

Av de som uppger att de går på fotbollsmatcher tycker var tionde att allt är bra med matchupplevelsen. Det som oftast nämns som mindre bra är att man tycker att det är för dyrt, 52 procent, samt att det kan vara dålig stämning, hårda ord eller bråk på matcherna, 34 procent.

Stoppa bråket enda vägen

- De öppna svaren på vad som skulle få fler att gå på fotboll bekräftar också det här. Förutom det kanske förväntade svaret att sänka priset på biljetterna är det vanligaste förslaget att stävja bråket på och utanför läktarna, säger Martin Johansson

Andra vanliga förslag för att få fler att gå på fotbollsmatcher är att man vill ha fler familjevänliga arrangemang samt bättre spelschema med t ex fasta speldagar och tider.

- Svensk fotboll har en utmaning med att dra mer publik till arenorna, och om det skulle försvåras av rädsla så känns det väldigt onödigt, säger Jonny Lundin, en av Djurgårdens nominerade till 2010 års supporterlag.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Malmö, AIK och Elfsborg har de senaste åren haft intäkter i 20-miljonersklassen – i Europa League. Nu är det nära igen – för MFF, AIK, IFK Göteborg, Elfsborg och BP.

Träskfotboll, har ni hört om något så galet. Med inte mindre än 250 lag. Och däcktillverkaren Nokian Tyres tycker det är en mycket logisk sponsring.

Sarah Sjöström byter agent. Hon lämnar Martin Klette och Björn Wagnsson Sports & Entertainment och går till JRS Sports Management där hon anförtror sig till trion Daniel Wessfeldt, Stina Funke och Christian Olsson.

Coop investerar 12 sponsormiljoner i Petter Northug och vd:n Svein Fanebus har personligen engagerat sig för att hjälpa skidstjärnan efter fylleskandalen. Men nu kommer rapporter om att Northug inte kan hålla sina löften.

Svensk Travsport väljer en sensationell och hård linje. Spelbolaget går samman med Unibet och provocerar regeringen. ”Vi måste göra det som är bäst för oss”, säger Hans Ljungqvist, ordförande i svensk travsport

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.