AIK-rapporten som styr miljoner

15 sidor A4, så omfattande är Arenagruppens rapport i AIK. Det är dokumentet som ska skapa förutsättningar för ett beslut om kommande hemmaplan vid AIK Fotbollsförenings årsmöte den 8 mars. Ett beslut som styr ett stort antal miljoner kronor och ett flertal aktörer.

Frågan är och blir allt mera brännande ju närmare beslutet kommer. Byggandet av Stockholmsarenan och Swedbank Arena omsätter över en miljard och här kan man verkligen tala om vinnare och förlorar den dagen AIK-arna bestämmer sig.

Granskat alla fakta

Förutsättningarna är annorlunda. Swedbank Arena riskerar att stå utan ett hemmalag medan Stockholmsarenan får två hemmalag, Hammarby och AIK. Bara det är en omständighet av format.

AIK har inte sparat någon möda för att utreda frågan, ja, verkligen granska alla fakta och inte minst betonat vikten av att medlemmarnas åsikt är avgörande.

Nu är rapporten offentlig och finns tillgänglig på AIK:s hemsida.

Avslutas med Rekommendation

Slutdelen behandlar en s k Rekommendation i huvudfrågan.

Där står det skrivet: ”I tidsperspektivet från 2013, och åtminstone fram till 2016, finns det realistiskt två multieventarenor i Stockholmsområdet som tänkbara hyresvärdar för AIK Fotboll. Arenagruppen bedömer att dessa multieventarenor erbjuder något bättre ekonomiska villkor än dagens villkor på Råsunda bl. a finns bättre möjligheter att skapa intäkter från premiumplatser och olika paket.

Stockholmsarenan erbjuder idag bättre ekonomiska villkor och bättre kontroll över de egna arrangemangen för AIK än Swedbank arena. Samtidigt är skillnaderna ej av tillräckligt avgörande karaktär för att arenagruppen med detta preliminära underlag och dessa skattningar skulle kunna avge en definitiv rekommendation”.

Frågan inte avgjord

Arenagruppen vill alltså betona att frågan om kommande hemmaplan ingalunda är avgjord. Som en följd föreslår gruppen:

”a) Därför föreslår vi, vid en tidpunkt som styrelsen i AIK Fotboll AB närmare bestämmer, att AIK Fotboll AB initierar en formell upphandling i syfte att inhämta bindande anbud från Stockholmsarenan och Swedbank arena. Själva processen och huvudpunkterna ska etablera stabila spelregler för budgivarna och vara transparent för dem. Den ska dessutom tillgodose krav på transparens och insyn för AIK:s medlemmar.

Anbudsförfrågan ska vara tillgänglig för anbudsgivarna samt medlemmar i AIK och intressenter i AIK Fotboll AB”.

Alternativet att bygga eget

Ett långt stycke behandlar frågan om AIK skulle kunna bygga en egen arena:

”Arenagruppen bedömer att det finns ett kvarvarande alternativ avseende en fotbollsarena med intresse från en kommun och andra intressenter.

Generellt sett konstaterar arenagruppen att ett eget arenaprojekt bör i huvudsak bygga på intäkter från fotboll, men att även andra intäkter, t ex från uthyrning av lokaler, är nödvändiga.

Vi bedömer det som i princip uteslutet att ett sådant projekt skulle kunna konkurrera med Stockholmsarenan och Swedbank arena om större evenemang. Vi bedömer vidare att byggkostnaden (exkl. mark) för ett eget projekt uppgår till minst 500 MSEK. Utan närmare information om exakt upplägg avseende mark, anslutande infrastruktur, arenans exakta utformning, finansiering och t ex känslighetsanalys avseende ränta och eventuella andra hyresintäkter så finns det alldeles för många osäkerhetsfaktorer avseende en ekonomisk prognos avseende eget projekt. Utfallet pendlar beroende på svaren till dessa frågor mellan orealistiskt och genomförbart.

En egen arena skulle ställa krav på bl. a förbättrad organisation och försäljning av premium- och logeplatser. Driften av arenan ger möjligheter, men den innebär även att lämpliga avtal med operatörer av restaurant, catering och annan drift måste slutas.

Organisationen AIK Fotboll AB måste förmodligen utveckla flera kompetenser innan den kan ta ett större ansvar i driften av en arena (och potentiellt större andel av intäkterna). Även mot den bakgrunden kan ej vara någon nackdel för AIK Fotboll AB att under några år samarbeta med en erfaren operatör på en färdig arena för att utveckla AIK Fotbolls egen organisation”.

Här hittar du hela Arenarapporten


Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.