Swedbank Arena blir Friends Arena

Swedbank köpte namnrättigheten till nya Nationalstadion i Solna för 150 miljoner kronor och har för avsikt att skänka bort titeln till organisationen Friends. ”Inte alls beroende på mutskandalen”, hävdar bankens företrädare.

Swedbank Arena kan alltså blir Friends Arena. Thomas Backteman, Swedbanks kommunikationsdirektör, bekräftar att det pågår diskussioner, enligt DN.

Bir först i landet

Under 2012 ska arenan stå klar och Swedbank Arena är redan etablerat som namnet på landets mest påkostade arena. Men nu avslöjas planerna på att banken vill släppa namnet och stå för den kanske största sociala sponsorinsatsen någonsin i Sverige.

Internationellt är sponsring som syftar till ett socialt ansvar mera utbrett än i Sverige. Nu kan Swedbank bli en banbrytare med en helt ny form av företagsengagemang. Att köpa namnrättigheterna och sedan skänka bort dem vore banken först med.

Friends är en stiftelse som motverkar mobbing bland ungdomar. Organisationen aktualiserades nyligen i SVT:s program, Uppdrag Granskning.

Friends har tvingats förtydliga

Ett av stiftelsens tidigare projekt skedde tillsammans med företaget Kompiskalendern, och det framkom att bara 3 procent av det företagets annonsförsäljning kom hela vägen fram.

- Friends bedriver en egen insamlingsverksamhet där vi ber privatpersoner och företag om ekonomiskt stöd. Vi har ett 90-konto och kontrolleras därmed av Svensk insamlingskontroll. Syftet med vårt samarbete med Kompiskalendern var primärt aldrig att samla in pengar till Friends, utan att komma ut med information om mobbning till svenska skolelever, förklarar Amelie Furborg, pressansvarig vid Friends.

- Det var aldrig fråga om en gåva från företagen till Friends, utan att de köpte en annons i Kompiskalendern för att möjliggöra att producera och distribuera denna gratis till skolor. Av dessa annonsintäkter skulle sedan tre procent ha gått som ekonomiskt stöd till Friends. 

Inget att göra med mutskandalen

Nyheterna runt nationalarenan i Solna kommer slag i slag. I den s k mutskandalen har sex ledande personer åtalats för mutbrott och grov bestickning.

Men enligt Thomas Backteman, bankens kommunikationsdirektör, var frågan om arenatiteln redan på bordet internt.

- Det finns inget som helst samband. Den här diskussionen har förts redan innan vi visste att åklagaren hade inlett en förundersökning, säger Backteman till DN.   

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.