Swedbank Arena blir Friends Arena

Swedbank köpte namnrättigheten till nya Nationalstadion i Solna för 150 miljoner kronor och har för avsikt att skänka bort titeln till organisationen Friends. ”Inte alls beroende på mutskandalen”, hävdar bankens företrädare.

Swedbank Arena kan alltså blir Friends Arena. Thomas Backteman, Swedbanks kommunikationsdirektör, bekräftar att det pågår diskussioner, enligt DN.

Bir först i landet

Under 2012 ska arenan stå klar och Swedbank Arena är redan etablerat som namnet på landets mest påkostade arena. Men nu avslöjas planerna på att banken vill släppa namnet och stå för den kanske största sociala sponsorinsatsen någonsin i Sverige.

Internationellt är sponsring som syftar till ett socialt ansvar mera utbrett än i Sverige. Nu kan Swedbank bli en banbrytare med en helt ny form av företagsengagemang. Att köpa namnrättigheterna och sedan skänka bort dem vore banken först med.

Friends är en stiftelse som motverkar mobbing bland ungdomar. Organisationen aktualiserades nyligen i SVT:s program, Uppdrag Granskning.

Friends har tvingats förtydliga

Ett av stiftelsens tidigare projekt skedde tillsammans med företaget Kompiskalendern, och det framkom att bara 3 procent av det företagets annonsförsäljning kom hela vägen fram.

- Friends bedriver en egen insamlingsverksamhet där vi ber privatpersoner och företag om ekonomiskt stöd. Vi har ett 90-konto och kontrolleras därmed av Svensk insamlingskontroll. Syftet med vårt samarbete med Kompiskalendern var primärt aldrig att samla in pengar till Friends, utan att komma ut med information om mobbning till svenska skolelever, förklarar Amelie Furborg, pressansvarig vid Friends.

- Det var aldrig fråga om en gåva från företagen till Friends, utan att de köpte en annons i Kompiskalendern för att möjliggöra att producera och distribuera denna gratis till skolor. Av dessa annonsintäkter skulle sedan tre procent ha gått som ekonomiskt stöd till Friends. 

Inget att göra med mutskandalen

Nyheterna runt nationalarenan i Solna kommer slag i slag. I den s k mutskandalen har sex ledande personer åtalats för mutbrott och grov bestickning.

Men enligt Thomas Backteman, bankens kommunikationsdirektör, var frågan om arenatiteln redan på bordet internt.

- Det finns inget som helst samband. Den här diskussionen har förts redan innan vi visste att åklagaren hade inlett en förundersökning, säger Backteman till DN.   

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I dag på måndagsmorgonen är det febril verksamhet hos både Timrå kommun och Timrå IK. De är helt oeniga och har helt motsatt uppfattning om hur hockeyklubben ska gynnas för att undgå konkurs.

På morgonen kunde ingen ana vad som doldes under det decimetertjocka snötäcket. Några timmar senare låg den där, grön och inbjudande, ungdomarnas efterlängtade och uppvärmda fotbollsplan och beviset på vad ett ideellt engagemang och kapital kan åstadkomma gemensamt.

Varje år utsätter de sig för samma sak, men de gör det med ett leende. De vet att kritikerna finns där och är högröstade, men de vet också att runt 2,5 miljoner TV-tittare gillar programmet rätt bra.

Prioritet Finans ville ha ett prestationsbaserat sponsorskap – och en storsatsning på ungdomar och integration. När det blev tummen ned från IFK Göteborg valde stjärnsponsorn att tacka för sig.

Mer pengar till fler talanger och på sikt fler framgångar för Sverige. Det var en dröm som återkom hos Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, och lösningen var ett lotteri. Nu har idén blivit verklig.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.