ISP köpte nya VM-rättigheter

ISP Sport & Marketing har åter lyckas komma över exklusiva reklamrättigheter. Efter en lyckad förhandling med Kentaro gäller det nu Sveriges kommande VM-kvalmatcher i fotboll på bortaplan.

ISP är en återkommande leverantör av arenareklam. Företaget hade även rättigheterna till Sveriges bortamatcher i det nyligen avslutade EM-kvalet.

Nära 2 miljoner TV-tittare

- Intresset för vårt fotbollslandslag är enormt. Att synas tillsammans med dem ger maximal exponering hos svenska folket och i alla medier, säger vd:n, Sven Ivarsson.

De senaste åren har varje EM och VM-kvalmatch setts av 1 300 000 -2 000 000 personer. Sedan tillkommer annan exponering i tv:s nyhetssändningar och tidningarnas bildmaterial.

- Nu ska vi paketera produkterna, men fem minuter LED kostar omkring 150 000 kronor,säger Sven Ivarsson.
Att TV4 direktsänder varje match innebär att intresset från företagen är stort. Tittarsiffrorna är höga av tradition.

Här är VM-matcherna

VM spelas på klassisk mark i Brasilien sommaren 2014. Resan dit inleds förhoppningsvis för landslaget i höst.

Reklamavtalet gäller matcher:
Färöarna-Sverige    12 oktober 2012
Österrike-Sverige    7 juni 2013
Irland-Sverige    6 september 2013
Kazakstan-Sverige    10 september 2013

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Han beskriver sig själv som ekonom i livserfarenhet. Egenskaper som ska bidra till att pågående EM, det 14:e mästerskapet i ordningen, blir tidernas svenska handbollsfest. Trots fiaskot mot Portugal.

EM-generalen, Krister Bergström, rekryterades från AhaWorld AB,  som investerar inom internet-baserat spel med kärnverksamhet i nätcasino-branschen. Hans stora utmaning är att fylla 170 000 stolar i de arenor där mästerskapet äger rum. Gruppspelet i Göteborg blev en fullträff, med tre utsålda Scandinavium, totalt över 30 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.