Stockholmsarenan ska bli Nationalarena...

Där kom repliken. Efter att det har handlat mycket om Nationalarenan den senaste tiden kontrade i dag Stockholmsarenan och deklarerade att ”Stockholmsarenan blir ny nationalarena för speedway”.

Publikintresset har ökat samtidigt och ändå har sporten haft mycket svåra ekonomiska problem. Nu tar en ny organisation över driften av svensk speedway och har kravet att öka pluskontot.     

Vill få in 8 miljoner

- Målet är att öka intäkterna centralt från noll till 8 miljoner kronor på fem år, säger Patrik Rosenlund, vd för SSI, Svensk speedway och isracing.

Pengar ska komma via fem nationella sponsorer samt försäljningen av liganamnet, menar SSI.  

Samtidigt börjar ett lönetak på 2,9 miljoner kronor per klubb att gälla för att få stopp på huvudlösa satsningar.

Lönenivårerna kommer också att påverkas när antalet förare minskas från åtta till sju och antalet gästförare från tre till två.

Kör in på Globenområdet

Nyheterna lanseras samtidigt med presentationen av Stockholmsarenan som ny nationalarena för speedway
SSI, Svensk Speedway & Isracing AB har höga ambitioner om att utveckla sporten framöver.

Ett led i den strategin har varit att hitta en ny, modern arena för speedway. Stockholmsarenan i Globenområdet är SSI:s första val och tillsammans med Stockholm Globe Arenas har man bestämt sig för att göra den arenan till sportens nya "nationalarena".

Stockholmsarenan med sitt ypperliga läge och perfekta utformning passar för både speedway och Isracing vad gäller de största evenemangen.

Tredje största publiksporten

- Intresset för speedway är stort. Elitserien i speedway är den tredje största publiksporten i Sverige och SSI:s mål är att publiktillströmningen ska öka ännu mer framöver. Att kunna arrangera speedwaytävlingar i en storstad är viktigt för sportens framtid, säger Patrik Rosenlund.

Stockholm Globe Arenas har 23 års erfarenhet av både nationella och internationella idrottsevenemang i arenorna Hovet, Ericsson Globe och Annexet. Moderbolaget AEG bidrar också med internationell erfarenhet med många exempel på hur man har utvecklat nya eller gamla arenasporter för att nå en större målgrupp.

- SSI har visat oss en härlig framåtanda och vilja att utveckla sin sport och ta den in i framtiden. Vi ser fram emot samarbetet och att göra Stockholmsarenan till Sveriges nationalarena för speedway och isracing, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Idrottens Affärer startar en egen pod. Först ut är IA:s kontroversielle krönikör Dan Persson tillsammans med chefredaktör Thomas Ejderhov. Intervjuare är Thomas Björn och ni får veta vem denne Persson är och om IA:s snabba tillväxt.

Frågan är vad SHL-klubbarna begär av sina fans? Det finns en ständigt återkommande klagan om att antalet åskådare är inte tillräckligt. I själva verket visar statistiken plus för tredje säsongen i rad.

Premiär! Här är Idrottens Affärers första digitala bilaga med en kommersiell uppdragsgivare - se själv! Med 14 artiklar om Sponsrings & Eventföreningens gala Gyllene Hjulet. Bl a med texter om bröderna Salmings betydelse för regnbågsfärgade Kiruna IF och succén Tough Viking.

Idrottens Affärer förstärker med tre medarbetare i avsikt att öka utbudet ytterligare. Nya namn för läsarna att bekanta sig med är Anders Falkirk, Jonas Arnesen och Göran Söderlund.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.