Stockholmsarenan ska bli Nationalarena...

Där kom repliken. Efter att det har handlat mycket om Nationalarenan den senaste tiden kontrade i dag Stockholmsarenan och deklarerade att ”Stockholmsarenan blir ny nationalarena för speedway”.

Publikintresset har ökat samtidigt och ändå har sporten haft mycket svåra ekonomiska problem. Nu tar en ny organisation över driften av svensk speedway och har kravet att öka pluskontot.     

Vill få in 8 miljoner

- Målet är att öka intäkterna centralt från noll till 8 miljoner kronor på fem år, säger Patrik Rosenlund, vd för SSI, Svensk speedway och isracing.

Pengar ska komma via fem nationella sponsorer samt försäljningen av liganamnet, menar SSI.  

Samtidigt börjar ett lönetak på 2,9 miljoner kronor per klubb att gälla för att få stopp på huvudlösa satsningar.

Lönenivårerna kommer också att påverkas när antalet förare minskas från åtta till sju och antalet gästförare från tre till två.

Kör in på Globenområdet

Nyheterna lanseras samtidigt med presentationen av Stockholmsarenan som ny nationalarena för speedway
SSI, Svensk Speedway & Isracing AB har höga ambitioner om att utveckla sporten framöver.

Ett led i den strategin har varit att hitta en ny, modern arena för speedway. Stockholmsarenan i Globenområdet är SSI:s första val och tillsammans med Stockholm Globe Arenas har man bestämt sig för att göra den arenan till sportens nya "nationalarena".

Stockholmsarenan med sitt ypperliga läge och perfekta utformning passar för både speedway och Isracing vad gäller de största evenemangen.

Tredje största publiksporten

- Intresset för speedway är stort. Elitserien i speedway är den tredje största publiksporten i Sverige och SSI:s mål är att publiktillströmningen ska öka ännu mer framöver. Att kunna arrangera speedwaytävlingar i en storstad är viktigt för sportens framtid, säger Patrik Rosenlund.

Stockholm Globe Arenas har 23 års erfarenhet av både nationella och internationella idrottsevenemang i arenorna Hovet, Ericsson Globe och Annexet. Moderbolaget AEG bidrar också med internationell erfarenhet med många exempel på hur man har utvecklat nya eller gamla arenasporter för att nå en större målgrupp.

- SSI har visat oss en härlig framåtanda och vilja att utveckla sin sport och ta den in i framtiden. Vi ser fram emot samarbetet och att göra Stockholmsarenan till Sveriges nationalarena för speedway och isracing, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

De fick en idé, sneglade lite mot Facebook, Twitter och Linkedin och efter två år av utveckling har deras app blivit mycket populär på bara några månader. Handbollen var först, snart kommer fotboll och ishockey.

Ett nytt Globen 2019 förutsätter att Hovet rivs. Då kan området säljas för bostadsbyggande och Stockholms Stad får loss kapital att rusta Globen.

Rusningen är avklarad. Ni vet där hundratals traventusiaster springer för att få sina speciella läktarplatser. Elitloppet Solvalla tar fart – via en spektakulär flygresa tack vare en miljardär och via TV-sändningar till 20 länder. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Få andra företag kan visa upp en liknande historia.  I 23 år har Åbro sponsrat AIK fotboll. Men inför möjligheten att gå in i andra sammanhang sa vd:n Henrik Dunge ja.

Det går bra för den ideella spelmarknaden! I synnerhet Folkspel, som bl a står bakom Bingolotto; fortsätter att öka och det gäller också Sverigelotten. Ingvar Oldsberg är en del av framgångssiffrorna.

IFK Norrköpings ordförande Peter Hunt vill ha en ny klubbdirektör.  Håkan Wetell har varit en utmärkt vikarie sedan Magnus Munken Karlsson plötsligt försvann. Först nu framkommer skälen.