Stockholmsarenan ska bli Nationalarena...

Där kom repliken. Efter att det har handlat mycket om Nationalarenan den senaste tiden kontrade i dag Stockholmsarenan och deklarerade att ”Stockholmsarenan blir ny nationalarena för speedway”.

Publikintresset har ökat samtidigt och ändå har sporten haft mycket svåra ekonomiska problem. Nu tar en ny organisation över driften av svensk speedway och har kravet att öka pluskontot.     

Vill få in 8 miljoner

- Målet är att öka intäkterna centralt från noll till 8 miljoner kronor på fem år, säger Patrik Rosenlund, vd för SSI, Svensk speedway och isracing.

Pengar ska komma via fem nationella sponsorer samt försäljningen av liganamnet, menar SSI.  

Samtidigt börjar ett lönetak på 2,9 miljoner kronor per klubb att gälla för att få stopp på huvudlösa satsningar.

Lönenivårerna kommer också att påverkas när antalet förare minskas från åtta till sju och antalet gästförare från tre till två.

Kör in på Globenområdet

Nyheterna lanseras samtidigt med presentationen av Stockholmsarenan som ny nationalarena för speedway
SSI, Svensk Speedway & Isracing AB har höga ambitioner om att utveckla sporten framöver.

Ett led i den strategin har varit att hitta en ny, modern arena för speedway. Stockholmsarenan i Globenområdet är SSI:s första val och tillsammans med Stockholm Globe Arenas har man bestämt sig för att göra den arenan till sportens nya "nationalarena".

Stockholmsarenan med sitt ypperliga läge och perfekta utformning passar för både speedway och Isracing vad gäller de största evenemangen.

Tredje största publiksporten

- Intresset för speedway är stort. Elitserien i speedway är den tredje största publiksporten i Sverige och SSI:s mål är att publiktillströmningen ska öka ännu mer framöver. Att kunna arrangera speedwaytävlingar i en storstad är viktigt för sportens framtid, säger Patrik Rosenlund.

Stockholm Globe Arenas har 23 års erfarenhet av både nationella och internationella idrottsevenemang i arenorna Hovet, Ericsson Globe och Annexet. Moderbolaget AEG bidrar också med internationell erfarenhet med många exempel på hur man har utvecklat nya eller gamla arenasporter för att nå en större målgrupp.

- SSI har visat oss en härlig framåtanda och vilja att utveckla sin sport och ta den in i framtiden. Vi ser fram emot samarbetet och att göra Stockholmsarenan till Sveriges nationalarena för speedway och isracing, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

BK Häcken har en ekonomisk framgång  som enbart Malmö FF överträffar i Allsvenskan. Sponsorintäkterna i Häcken har ökat med 800 procent på tio år. Nu redovisas ett  rekordår, Ökningen från i fjol är 24 procent, och målet om 30 miljoner i partnerintäkter har passerats.

Men på lördagen tvingades klubbens anhängare inse att den viktigaste spelaren, brassen Paulinho, flyttar utomlands igen. Efter 97 mål och 33 assist i Häcken vill han fortsätta i israeliska Hapoel de närmaste 18 månaderna.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Man kan tro att Jämtländska Sportkompaniet har fått storhetsvansinne… Bolaget arrangerar sprinttävlingen på Östersunds skidstadion i samarbete med ett ett tyskt och norskt bolag,  och de står nu bakom en uppgraderad tour som stöttar de lokala arrangörerna i varje land och stad. Totalt handlar det en nysatsning på flera miljoner. Målet är att Supersprint på 100 meter snö ska bli en World Sprint Series inom fyra år för damer och herrar. Bland annat en tävling i Dubai, jo, på snö. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.