Stockholmsarenan ska bli Nationalarena...

Där kom repliken. Efter att det har handlat mycket om Nationalarenan den senaste tiden kontrade i dag Stockholmsarenan och deklarerade att ”Stockholmsarenan blir ny nationalarena för speedway”.

Publikintresset har ökat samtidigt och ändå har sporten haft mycket svåra ekonomiska problem. Nu tar en ny organisation över driften av svensk speedway och har kravet att öka pluskontot.     

Vill få in 8 miljoner

- Målet är att öka intäkterna centralt från noll till 8 miljoner kronor på fem år, säger Patrik Rosenlund, vd för SSI, Svensk speedway och isracing.

Pengar ska komma via fem nationella sponsorer samt försäljningen av liganamnet, menar SSI.  

Samtidigt börjar ett lönetak på 2,9 miljoner kronor per klubb att gälla för att få stopp på huvudlösa satsningar.

Lönenivårerna kommer också att påverkas när antalet förare minskas från åtta till sju och antalet gästförare från tre till två.

Kör in på Globenområdet

Nyheterna lanseras samtidigt med presentationen av Stockholmsarenan som ny nationalarena för speedway
SSI, Svensk Speedway & Isracing AB har höga ambitioner om att utveckla sporten framöver.

Ett led i den strategin har varit att hitta en ny, modern arena för speedway. Stockholmsarenan i Globenområdet är SSI:s första val och tillsammans med Stockholm Globe Arenas har man bestämt sig för att göra den arenan till sportens nya "nationalarena".

Stockholmsarenan med sitt ypperliga läge och perfekta utformning passar för både speedway och Isracing vad gäller de största evenemangen.

Tredje största publiksporten

- Intresset för speedway är stort. Elitserien i speedway är den tredje största publiksporten i Sverige och SSI:s mål är att publiktillströmningen ska öka ännu mer framöver. Att kunna arrangera speedwaytävlingar i en storstad är viktigt för sportens framtid, säger Patrik Rosenlund.

Stockholm Globe Arenas har 23 års erfarenhet av både nationella och internationella idrottsevenemang i arenorna Hovet, Ericsson Globe och Annexet. Moderbolaget AEG bidrar också med internationell erfarenhet med många exempel på hur man har utvecklat nya eller gamla arenasporter för att nå en större målgrupp.

- SSI har visat oss en härlig framåtanda och vilja att utveckla sin sport och ta den in i framtiden. Vi ser fram emot samarbetet och att göra Stockholmsarenan till Sveriges nationalarena för speedway och isracing, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

Framträdande partner och mycket folk på läktarna i Malmö Arena. Men Malmö Redhawks har ekonomiska problem. Klubben hotas av ett underskott på uppemot 15 miljoner

Sveriges längsta permanenta racingbana byggs i Skellefteå. Nu har STCC  skrivit ett 10-årigt avtal med Skellefteå Drive Center.Därmed blir det möjligt att återinföra klassiska Midnattsolsloppet som inte har arrangerats på 50 år. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nu ska Dynamite Cheerleading får hjälp av Northen Link PR för att föreningen ska bli mer känd. Dynamite Cheerleading är en av landets största och äldsta cheerleadingföreningar, grundad för snart 30 år sen.

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Mästarnas mästare och Superstars, det är ingen måtta på tävlingsprogram med före detta idrottskändisar. De kan skifta kanal kvartalsvis. Uppdragsgivarna står på kö. Ni kommet ytterligare ett program - med två av landets absolut mest älskade och respekterade idrottsstjärnor, Anja Pärson och Peter Forsberg, som tävlande. 

Helgläsning: Svante Samuelsson var klubbchef i Kalmar FF 2006-2016. Under 2013-2014 upplevde Svante sin mest dramatiska tid i KFF.  Klubbens målvakt Etrit Berisha plötsligt var registrerad för två klubbar i italienska Serie A.