Stockholmsarenan ska bli Nationalarena...

Där kom repliken. Efter att det har handlat mycket om Nationalarenan den senaste tiden kontrade i dag Stockholmsarenan och deklarerade att ”Stockholmsarenan blir ny nationalarena för speedway”.

Publikintresset har ökat samtidigt och ändå har sporten haft mycket svåra ekonomiska problem. Nu tar en ny organisation över driften av svensk speedway och har kravet att öka pluskontot.     

Vill få in 8 miljoner

- Målet är att öka intäkterna centralt från noll till 8 miljoner kronor på fem år, säger Patrik Rosenlund, vd för SSI, Svensk speedway och isracing.

Pengar ska komma via fem nationella sponsorer samt försäljningen av liganamnet, menar SSI.  

Samtidigt börjar ett lönetak på 2,9 miljoner kronor per klubb att gälla för att få stopp på huvudlösa satsningar.

Lönenivårerna kommer också att påverkas när antalet förare minskas från åtta till sju och antalet gästförare från tre till två.

Kör in på Globenområdet

Nyheterna lanseras samtidigt med presentationen av Stockholmsarenan som ny nationalarena för speedway
SSI, Svensk Speedway & Isracing AB har höga ambitioner om att utveckla sporten framöver.

Ett led i den strategin har varit att hitta en ny, modern arena för speedway. Stockholmsarenan i Globenområdet är SSI:s första val och tillsammans med Stockholm Globe Arenas har man bestämt sig för att göra den arenan till sportens nya "nationalarena".

Stockholmsarenan med sitt ypperliga läge och perfekta utformning passar för både speedway och Isracing vad gäller de största evenemangen.

Tredje största publiksporten

- Intresset för speedway är stort. Elitserien i speedway är den tredje största publiksporten i Sverige och SSI:s mål är att publiktillströmningen ska öka ännu mer framöver. Att kunna arrangera speedwaytävlingar i en storstad är viktigt för sportens framtid, säger Patrik Rosenlund.

Stockholm Globe Arenas har 23 års erfarenhet av både nationella och internationella idrottsevenemang i arenorna Hovet, Ericsson Globe och Annexet. Moderbolaget AEG bidrar också med internationell erfarenhet med många exempel på hur man har utvecklat nya eller gamla arenasporter för att nå en större målgrupp.

- SSI har visat oss en härlig framåtanda och vilja att utveckla sin sport och ta den in i framtiden. Vi ser fram emot samarbetet och att göra Stockholmsarenan till Sveriges nationalarena för speedway och isracing, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Lagardére Unlimited Events förstärker och avslöjar samtidigt att företaget har planer på att köpa fler svenska och nordiska idrottsevenemang. Lagardére driver redan Swedish Open och Nordea Masters.

För tredje året i rad kommer racingen till publiken när STCC intar Solvalla den 5-6 september – omvandlingen från travbana till racerbana är i full gång.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.