Inte ens Jackie Stewart har råd i Monaco

Har du tänkt dig att ta båten till Monte Carlo och kolla in Formel 1 i helgen? Se då till att du har minst 240 000 kronor på bankkontot, för det är vad en kajplats kostar. Hotellpriserna har också chockhöjts och nu knorrar jetseteliten – och F1-stallen.

30 000 dollar. Det är vad det kostar att få en kajplats för den minsta typen av båt som kan ta sig in i Monte Carlos hamn. En typ av båt som får plats som livbåt bredvid helikoptern på de allra största båtarna som brukar visa upp sig under Formel 1-veckan. Priserna har fått många vanliga gäster att säga nej tack i en tid när extravagans och lyx tonas ned.

24 000 kr för en hotellnatt lägsta priset

Men mest gnälls det över hotellpriserna. Hotellen räknar numera in fler dagar i veckan som tävlingsdagar, vilket betyder fler rumsnätter med ”tävlingspriser”, det vill säga minst tre gånger dyrare än de redan vanligtvis väl tilltagna priserna, enligt SportsPro. För stallen betyder det kostnader på 3 000 dollar, eller 24 000 kronor per natt och person för de som är på plats för att ”rigga eventet” i förväg. Sedan tillkommer då hela cirkusen med stallet, förare, inbjudna VIP-gäster och liknande.

En som fick nog av hotellpriserna är Sir Jackie Stewart som de senaste 50 (!) åren bott i en svit på Hotel de Paris vid kasinot. Det kostade ifjol 40 000 dollar för veckan, men nu vill hotellet ha hela 75 000 dollar för samma period. Det kokade under den skotskrutiga kepsen och Stewarts arbetsgivare, hårt prövade Royal Bank of Scotland, förklarade för hotellet att det fanns ännu varmare platser än Monaco för ledningen att fara till.
När ändå den platsen är på tal så kan nämnas att Williams, nu ett av de sämre stallen i F1, skrivit avtal med ungerska Hell Energy Drinks. Kanske en energikick som behövs i jakten på konkurrenten som har Red Bull, vilket ju lär ge vingar.

Nionde gången gillt för nytt stall

Det pratas om ett utgiftstak för Formel 1-cirkusen när det gäller att utveckla teknik och liknande. Kanske något att fundera på även i andra avseenden?

Budgettaket väcker också drömmar till liv. Därför har nu brittiska Lola bekräftat de rykten som cirkulerat en tid om att fabriken kommer att lämna in en ansökan om att få starta ett team i Formel 1 till nästa säsong. Lola har åtta gånger tidigare försökt nå framgång i F1, utan att lyckas. Ett stall som dock gett upp tankarna på återkomst är Super Aguri.

Apropå framgång eller inte, Honda som valde att lägga ned och fick se BrawnGP resa sig ur askan och bli ett vinnarteam, har dragit sig ur det mesta som har med motorsport att göra. Men nu har man valt att förlänga sponsorkontraktet för Australiens juniormästerskap i motocross.   Det är långt avstånd mellan en dammig grusgrop i Australiens ödemarker och soldäcket på en lyxyacht i Monte Carlos hamn.

Roger Andersson

En representant för den utländska sponsor som ska rädda ÖFK:s existens med en gåva om 15 miljoner kronor förnekar i lördagens Expressen all kännedom om en sådan transaktion. Senare på lördagen presenterades ett uttalande på klubbens hemsida under rubriken ”ÖFK ochPuls8 gör ett gemensamt uttalande".

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.