EM-budget belagd med sekretess

Arrangemanget av U21-EM pekar på succé. 155 000 biljetter har sålts och miljonintäkterna tilltar. Men Uefa tar all vinst från EM och Svenska Fotbollförbundet tjänar inte en enda krona, det är snarare frågan om utgifter.

De svenska arenorna förvandlas och byggs om. Anläggningarna ska vara Uefa-draperade och det innebär att skyltar och annan igenkänning försvinner.

Nu framkommer också att turneringen inte ger något överskott trots att EM lockar allt flera människor. 155 000 biljetter år sålda och den svenska inledningen med 5-1 mot Vitryssland innebär att intresset stiger ytterligare.

- Ekonomiskt är det ett nollsummespel. För oss handlar det om kompetensutveckling och blir det ett bra arrangemang är det ingen nackdel inför vår EM-ansökan till 2016, säger turnerings- ledaren Karl-Erik Nilsson till Svenska Dagbladet.

- U21-EM i Holland 2007 var en jätteframgång och där såldes 63 procent av kapaciteten, säger turneringsledaren Karl-Erik Nilsson.

I Göteborg, Halmstad, Malmö och Helsingborg har biljetterna strykande åtgång och mer än 65 procent av biljetterna är nu sålda. Totalt finns cirka 180000 biljetter.

Miljonerna strömmar in – till Uefa. Svenska Fotbollförbundet får inte en krona. Det samma gäller tv- och andra matchintäkter, allt går till Uefa.

- På den här typen av turneringar tjänar inte vi några pengar. Men både fotbollen och arrangörsstäderna skaffar sig viktiga erfarenheter, erkänner Nilsson.

Det är Uefa som styr och ställer. Som en konsekvens är projektbudgeten belagd med sekretess.

- Håller vi kostnaderna kommer det att gå jämnt upp. Men skulle det dyka upp några jättekostnader som vi inte tagit höjd för i budgeten finns det en risk att vi får stå för det själva. Därför för vi en ständig dialog med Uefa kring de här frågorna, säger Nilsson i Svd.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.