U 21-EM en ekonomisk succé

130 miljoner kronor spenderade turisterna som såg matcherna vid U21-EM i somras i Sverige. Uppmärksamheten motsvarade ett annonsvärde på 187 miljoner.

- Det är höga omsättningssiffror jämförelsevis med andra idrottsevenemang, och speciellt för ett mästerskap under den allra högsta nivån inom en idrott. Staten, tillsammans med värdstäderna som tagit en viss ekonomisk risk i arrangemanget, är de ekonomiska vinnarna på turneringen, säger Sofia Zere på Turismens Utredningsinstitut (TUI) som varit projektledare för analysen.

Turistekonomisk analys

TUI har räknat ut att besökarna gjorde av med 777 kronor per dygn på respektive spelort. Därtill motsvarade uppmärksamheten i lokal och nationell media för de fyra värdstäderna Göteborg, Halmstad, Helsingborg och Malmö ett annonsvärde på 187 miljoner kronor.

Det är Svenska Fotbollförbundet och de fyra värdstäderna som beställt den turistekonomiska analysen av U21-EM som avgjordes mellan den 15-29 juni i somras.

- Vi visste att det fotbollsmässiga delen skulle bli bra för svensk fotboll, men vi ville också se hur samhället gynnas av att vi arrangerar ett mästerskap på hemmaplan. Det här är ett bra redskap för oss inför vår ansökan om att tillsammans med Norge försöka få EM 2016, säger SvFF:s generalsekreterare Sune Hellströmer.

intervjuade åskådare

Från 703 längre intervjuer och 1 446 kortare intervjuer vid matcherna, som totalt sågs av 163 196 åskådare framkom att turisterna vid turneringen konsumerade i genomsnitt 777 kronor per dygn (exklusive matchbiljetterna) under mästerskapet.

Värdet på konsumtionen uppskattas till 130 miljoner kronor, evenemanget genererade 81 årsverken. Den stora delen av konsumtionen gick till logi, handel och restaurang. I genomsnitt besökte åskådarna 1,8 matcher och genomsnittet blev 1,1 övernattning.

Mediaeffekterna har mätts av Infopaq, via webbkällor före, under och efter U21-EM och med en mätperiod 1 maj-12 juli. Intresset var givetvis störst i arrangörslänen. 10 900 artiklar noteras i undersökningen och det motsvarar (simulerats på tryckt press) ett annonsvärde av 187 miljoner kronor, fördelat på Malmö 69 mkr, Göteborg 66 mkr, Helsingborg 30 mkr och Halmstad 22 mkr.

 

 

Det blev stundtals en hetsig ordväxling när Daniel Kindberg på fredagen förhördes av åklagaren Niklas Jeppsson vid Ångermanlands tingsrätt i Härnösand. En samlad Kindberg vek inte ned sig en tum och förklarade sig hela tiden oskyldig. 

Redbergslids handbollsspelare ska testa golvet vid en träning i helgen, men på måndag är det tänkt att det ska bli handboll i Scandinavium igen. Got Event har svarat för ett antal åtgärder för att undvika problemet med halka som stoppade matchen Redbergslid-Skövde I måndags.

Till slut är det klart, bandyderbyt mellan AIK och Hammarby spelas den 7 december på anrika Östermalms IP, invigt av kung Oscar II den 30 september 1906. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damallsvenska Växjö DFF  kände hur den ekonomiska snaran drogs åt hårdare och hårdare. Fjolåret gick minus med 700 000 kronor. Årets säsong: 300 000 back. Då dök trävaruhandlaren och miljardären Santhe Dahl, 65, upp med en rejäl penningpåse. Bonngrabben från Moheda har aldrig sett en match med Växjös damer!

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.