Fotbollsfolket samlas i Malmö

Endast några veckor återstår till Fotbollsgalan. Planeringen pågår för fullt och nyheten får öret är att galan ska genomföras på Malmö Arena och inte i Stockholm har varit en tradition. Dagen innan ska fotbollsfolket diskutera framtiden vid Fotbollsforum 2010.

Den 9 november är det dags för Fotbollsgalan där svenska dam- och herrfotbollsspelarna hyllas för sina framgångar under året. Naturligtvis speglas även fotbollshändelser under året. Galan direktsänds i TV4 (20.00-22.00).

Den yttersta höjdpunkten är förstås fotbollförbundets och Aftonbladets pris Guldbollen till bäste herrspelare, ett pris som delats ut sedan 1946 då Gunnar Gren tog emot den första, liksom SvFF:s och Sydsvenskans pris Diamantbollen till bästa damspelare, som infördes 1990 med Eva Zeikfalvy som mottagare.

Lagom till 15-årsjubileumet införs även två nya priser Årets Allsvenska spelare liksom Årets Damallsvenska spelare.

De nominerade presenteras

Utöver dessa priser ska vinnare på herr- och damsidan i följande kategorier utses: Årets Målvakt, Årets Back, Årets Mittfältare, Årets Forward, Årets Nykomling/Genombrott, Årets Tränare samt Årets Domare.

TV4 uppmanar tittarna att under programmet rösta fram ”Årets Mål”, en omröstning som nu återkommer och som det finns många kandidater till redan.

“Fotbollskanalens hederspris” får en ny inriktning där en jury, sammansatt av SvFF och TV4-representanter, nu ska utse en vinnare. Personen ska ha gjort en stor insats för svensk fotboll, som aktiv eller som ledare.

I slutet av oktober presenteras de nominerade i alla priser utom Guldbollen, Diamantbollen och ”Fotbollskanalens hederspris”. Vinnarna avslöjas sedan i i direktsändningen av Fotbollsgalan måndag 9 november i Malmö.

Dagen innan Fotbollsgalan genomförs Fotbollsforum på Swedbank Stadion. Syftet med dagen är att diskutera och debattera Svensk Fotbolls kommersiella förutsättningar och viktiga framtidsfrågor samt nätverka i mötet mellan intressenter kring svensk fotboll.

Fotbollsforum med framtidsfrågor

Lars-Åke Lagrell invigningstalar och anger tonen varpå ett antal seminarier startar.

Med rubriken ”Fotbollen ur ett värdeperspektiv” talar Peter Viklund och Peter Allvin, Sponsor Insight. ”Fotbollen som varumärke” utvecklar Ulf Adamsson, Adamsson, Appelfeldt Advertising. Därpå redogör Martin Pohl, Hertha Berlin, för klubbens förvandling i sportslig och kommersiell framgång.

”Effekten av stora evenemang”, med underrubriken ”Vad har vi att vinna på att få stora evenemang till Sverige och hur räknar man fram effekterna?” är ett ämne som Ossian Stiernstrand, chef för forskning & utveckling på Göteborg & Co, behärskar med erfarenhet från Friidrotts-EM, UEFA U21-EM, Gothia Cup, Bruce Springsteen m.fl.

Göran Havik och Helge Dönnum är projektledarna för Sverige och Norges gemensamma ansökan för EM 2016 och de två ska berätta närmare om planerna.

Som en följd kommer ämnet ”Hur gör vi de stora evenemangen lönsamma i många perspektiv?” med representanter från idrotten, politiker, näringslivet, media m.fl.

Dagen ska också innehålla frågor som ”Hur konsumeras fotbollen i framtiden?” som är en trendspaning från medievärlden via Patrik Andersson, Starcom.

Passande sett till vad som sker på fotbollsplanen avslutas seminariet med en paneldebatt om ”Svensk Fotbolls viktigaste framtidsfrågor”.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.