Belåtenhet runt Volvo Ocean Race

Vågorna har lagt sig efter sommarens Volvo Ocean Race och det stopp som armadan gjorde i Stockholm. Nu har Stockholms Hamn presenterat en undersökning som visar att det var väl investerade skattemiljoner.

Många människor lockades och undersökningen vill påvisa att huvudstan fick turistvaluta. Det negativa är att Stockholms Stad fick ta ett större ansvar än vad som var tänkt och berodde på att det inte kom lika mycket pengar från sponsorer.

-  Slutnotan för Stockholms stad stannade vid 43,9 miljoner. Vi hade hoppats kunna sänka den ännu mer, men konjunkturen var inte den bästa för att få in sponsorpengar, konstaterar Carl-Erik Aroseus på Stockholms Hamnar AB.

Staden satsade 50 miljoner av skattebetalarnas pengar med en förhoppning om att sponsorarbetet skulle bli så framgångsrikt att den utgiften skulle kunna minskas.Men företagen höll igen

Nöjda sponsorer

Noterbart är att samtliga sponsorer svarar ja på frågan om de skulle sponsra ett liknande evenemang i framtiden.

- Det får man förstås ta med en nypa salt, men vi har fått väldigt goda vitsord från alla håll för hur vi hanterat den här stora seglingsfesten, men så är Skeppsbron en nästan unik plats. Det är ytterst ovanligt att det går att ha ett sådant här evenemang så centralt, säger Carl-Erik Aroseus.

Undersökningen rapporterar om 730 000 besökare under de tolv evenemangsdagarna. Människorna var nöjda och ger högt betyg till arrangemanget på Skeppsbron som byggdes om inför det evenemang som var störst i Norden i somras.

Det framkommer att omkring 15 procent av besökarna kom från andra delar av världen än Stockholms län. Beräkningar gör gällande att de gjorde av med 319 miljoner i Stockholm och stannade i huvudstan i tre till fyra dagar. Men många erkände att deras huvudsakliga skäl till att se Stockholm berodde på andra skäl. Ändå var det en så pass hög andel som 28 procent som kom enbart för Volvo Ocean Race.

I framtiden kan det komma fler så här stora evenemang till Stockholm. Speciellt som stadens styrande borgerliga allians aviserat att det ska bli mer tillåtet att ta entré för evenemang även på allmän plats.

Fakta

/Turisterna spenderade 319 miljoner kronor vid besöket i Stockholm under seglingsperioden.

/Lagen köpte diverse för 25 miljoner kronor i Stockholm.

/163 journalister, varav 80 från utlandet, var ackrediterade.

/”Ericsson 4” med dansken Torben Grael som skeppare vann Volvo Ocean race. I slutet av juni kom båtarna till målet i St Petersburg. Då hade de tillbringat nio månader till sjöss.

När andra funderade, då agerade IFK Norrköping och Peter Hunt, som så många gånger tidigare under de senaste åren. Därför fortsätter Linus Hallenius karriären i blåvit dress med en stjärna på bröstet.

IFK Norrköping och Peter Hunt visar en handlingskraft som måste få andra elitklubbar att ifrågasätta sitt eget agerande, Det finns många exempel på snabba affärer.

Got Event och Frölunda HC är överens om ett nytt hyresavtal för Scandinavium och Frölundaborg som sträcker sig tre säsonger framåt. Det föregående hyresavtalet (ett år) gick ut innan sommaren, det nya skrevs på under tisdagen och gäller så länge som till våren 2023.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.