SM-veckan ett lyckat affärsprojekt

När SVT ville utveckla konceptet Vinterstudion föddes SM-veckan. I Malmö, 13-18 juli, är det dags igen. Elva sommaridrotter deltar får större uppmärksamhet än vad de tidigare har drömt om. Allra störst vinnare är arrangörskommunen.

Enskilda SM blir ofta en lokal företeelse och bara i vissa fall större än så. Men när många SM-guld samtidigt står på spel i de mest skiftande idrotterna blir det en större fokusering. Inte minst eftersom SVT är på plats och sänder i åtskilliga timmar.

SVT ser ett bra programutbud, kan mobilisera teknik och personal, och tittarna får ett massivt block av skilda aktiviteter. SM-veckan har kommit för att stanna.

Han kom med idén

Squashförbundets ordförande, Ulf Karlsson, kom på idén att samla många små och medelstora sporters SM för att öka uppmärksamheten.

- Tanken var att höja tävlingens status, få med tv och skapa ett slags mini-OS.

Syftet är att under en veckas tid genomföra så många svenska mästerskap bland riksidrottsförbundets 70 idrotter som möjligt. Malmö blir för andra året i rad platsen för SM-veckans sommarupplaga. Efter nyår blir det en vinterversion i Sundsvall.

Genial idé som gynnar många

RF och SVT samverkar om projektet och som tredje part förstärker arrangörskommunen.

- En genial idé som gynnar alla parter, sammanfattade Malmö Stads evenemangschef P-O Bergqvist fjolårets vecka.

- Jag måste säga att SVT gör en riktigt bra presentation. De visar upp staden Malmö på ett fint sätt. På så sätt blir folk uppmärksammade om alla möjligheter som finns på sommaren med Malmö. SVT ska ha credit för det.

Veckans betydelse för turist- och besöksnäringen är bevisad.

- Vilken annan stad får tolv timmars direktsändning under en helg enbart i SVT. 

2,1 miljoner från Malmö kommun

I Malmö gick 2,1 miljoner kronor från kommunstyrelsen direkt till arrangemanget. 

- SM-veckan är värd betydligt mer än de fysiska pengar som vi satsat, anslog P-O Bergqvist.

2-3 000, tävlande som anhöriga, ser till att hotellen är fullbokade och restaurangerna välbesökta.

Annonsvärde på 80,9 miljoner

Lilla Torg invaderades av uppemot 20 000 personer dagligen och ingen i Malmö kunde helt enkelt undgå SM-vecka.

Samma goda erfarenheter finns i Sundsvall. I en undersökning konstaterades 2,3 miljoner tittare, 497 artiklar och över 10 000 åskådare. Analysföretaget Infopac beräknade annonsvärdet på evenemanget till 80,9 miljoner kronor.

Ansvariga inom Sundsvalls kommun log belåtet vid fakta som en omsättning på 6 miljoner kronor, fördelat på cirka 12 000 besökare och 600 idrottare. Sveriges Television sände 8,25 timmar och totalt tittade 2,3 miljoner på SM-tävlingar.

Fakta

Vid SM-veckan i Malmö i sommar ingår följande idrotter:
Casting, Cykel, Dragkamp, Frisbeesport, Golf, Kanot (Kanotpolo), Klättring, Skyttesport (Pistolskytte), Rodd, Rugby, Segling, Simning, Squash och Ridsport (Voltige).

Damkronornas bojkott av landslagsspel ger effekt – nu regnar ekonomiskt stöd över hockeyns landslagstjejer. Efter torsdagens besked av Svenska Ishockeybundet, där rätten till ersättning för förlorad arbetsinkomst, garanterades fortsatte pengaregnet under fredagen.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Nog har intresset för damfotboll efter VM-succén blivit större. Damallsvenskans publiksiffror har ökat med 30 procent efter Sveriges bronsbragd. Nu finns det siffror på det. Före VM, då sju omgångar spelades, låg snittet på 751. I dag, efter sju nya omgångar efter VM är snittet uppe på 983. En 30 procentig ökning!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Spelinspektionen har slagit till mot spelbolagen för andra gången i år. Nu är det fyra spelbolag som tillsammans får böta drygt 20 miljoner kronor. De har erbjudit vadhållning på matcher där de flesta är under 18 år. Det är förbjudet.

De tio namnen till det populära programmet Mästarnas mästare är klara. De tio atleterna är indelade i två grupper. Inspelning startar i Grekland i september. I vår visas programmet på SVT och då får vi reda på vem som blev Mästarnas mästare 2020.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.