SM-veckan ett lyckat affärsprojekt

När SVT ville utveckla konceptet Vinterstudion föddes SM-veckan. I Malmö, 13-18 juli, är det dags igen. Elva sommaridrotter deltar får större uppmärksamhet än vad de tidigare har drömt om. Allra störst vinnare är arrangörskommunen.

Enskilda SM blir ofta en lokal företeelse och bara i vissa fall större än så. Men när många SM-guld samtidigt står på spel i de mest skiftande idrotterna blir det en större fokusering. Inte minst eftersom SVT är på plats och sänder i åtskilliga timmar.

SVT ser ett bra programutbud, kan mobilisera teknik och personal, och tittarna får ett massivt block av skilda aktiviteter. SM-veckan har kommit för att stanna.

Han kom med idén

Squashförbundets ordförande, Ulf Karlsson, kom på idén att samla många små och medelstora sporters SM för att öka uppmärksamheten.

- Tanken var att höja tävlingens status, få med tv och skapa ett slags mini-OS.

Syftet är att under en veckas tid genomföra så många svenska mästerskap bland riksidrottsförbundets 70 idrotter som möjligt. Malmö blir för andra året i rad platsen för SM-veckans sommarupplaga. Efter nyår blir det en vinterversion i Sundsvall.

Genial idé som gynnar många

RF och SVT samverkar om projektet och som tredje part förstärker arrangörskommunen.

- En genial idé som gynnar alla parter, sammanfattade Malmö Stads evenemangschef P-O Bergqvist fjolårets vecka.

- Jag måste säga att SVT gör en riktigt bra presentation. De visar upp staden Malmö på ett fint sätt. På så sätt blir folk uppmärksammade om alla möjligheter som finns på sommaren med Malmö. SVT ska ha credit för det.

Veckans betydelse för turist- och besöksnäringen är bevisad.

- Vilken annan stad får tolv timmars direktsändning under en helg enbart i SVT. 

2,1 miljoner från Malmö kommun

I Malmö gick 2,1 miljoner kronor från kommunstyrelsen direkt till arrangemanget. 

- SM-veckan är värd betydligt mer än de fysiska pengar som vi satsat, anslog P-O Bergqvist.

2-3 000, tävlande som anhöriga, ser till att hotellen är fullbokade och restaurangerna välbesökta.

Annonsvärde på 80,9 miljoner

Lilla Torg invaderades av uppemot 20 000 personer dagligen och ingen i Malmö kunde helt enkelt undgå SM-vecka.

Samma goda erfarenheter finns i Sundsvall. I en undersökning konstaterades 2,3 miljoner tittare, 497 artiklar och över 10 000 åskådare. Analysföretaget Infopac beräknade annonsvärdet på evenemanget till 80,9 miljoner kronor.

Ansvariga inom Sundsvalls kommun log belåtet vid fakta som en omsättning på 6 miljoner kronor, fördelat på cirka 12 000 besökare och 600 idrottare. Sveriges Television sände 8,25 timmar och totalt tittade 2,3 miljoner på SM-tävlingar.

Fakta

Vid SM-veckan i Malmö i sommar ingår följande idrotter:
Casting, Cykel, Dragkamp, Frisbeesport, Golf, Kanot (Kanotpolo), Klättring, Skyttesport (Pistolskytte), Rodd, Rugby, Segling, Simning, Squash och Ridsport (Voltige).

Med 9,9 miljoner kronor i skulder  och nej till rekonstruktion från Skatteverket har Karlskrona Hockeyklubb hamnat i en mardröm. Den ekonomiska knipan är så svår att undergången kommer allt närmare.

– Då är det helt enkelt svårt att överleva, säger ordförande Tobias Larsson till Kvälls-Posten.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Hör ni de vrålande motorerna? Hur de nu har startat!

Formel 1 har fått grönt ljus att inleda säsongen.Nu börjar skruvandet. Premiären är spikad till den 3-5 juli i Spielberg, Österrike. I F1 handlar det om stora pengar. F1 beräknas omsätta 25 miljarder kronor på ett år

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.