SM-veckan ett lyckat affärsprojekt

När SVT ville utveckla konceptet Vinterstudion föddes SM-veckan. I Malmö, 13-18 juli, är det dags igen. Elva sommaridrotter deltar får större uppmärksamhet än vad de tidigare har drömt om. Allra störst vinnare är arrangörskommunen.

Enskilda SM blir ofta en lokal företeelse och bara i vissa fall större än så. Men när många SM-guld samtidigt står på spel i de mest skiftande idrotterna blir det en större fokusering. Inte minst eftersom SVT är på plats och sänder i åtskilliga timmar.

SVT ser ett bra programutbud, kan mobilisera teknik och personal, och tittarna får ett massivt block av skilda aktiviteter. SM-veckan har kommit för att stanna.

Han kom med idén

Squashförbundets ordförande, Ulf Karlsson, kom på idén att samla många små och medelstora sporters SM för att öka uppmärksamheten.

- Tanken var att höja tävlingens status, få med tv och skapa ett slags mini-OS.

Syftet är att under en veckas tid genomföra så många svenska mästerskap bland riksidrottsförbundets 70 idrotter som möjligt. Malmö blir för andra året i rad platsen för SM-veckans sommarupplaga. Efter nyår blir det en vinterversion i Sundsvall.

Genial idé som gynnar många

RF och SVT samverkar om projektet och som tredje part förstärker arrangörskommunen.

- En genial idé som gynnar alla parter, sammanfattade Malmö Stads evenemangschef P-O Bergqvist fjolårets vecka.

- Jag måste säga att SVT gör en riktigt bra presentation. De visar upp staden Malmö på ett fint sätt. På så sätt blir folk uppmärksammade om alla möjligheter som finns på sommaren med Malmö. SVT ska ha credit för det.

Veckans betydelse för turist- och besöksnäringen är bevisad.

- Vilken annan stad får tolv timmars direktsändning under en helg enbart i SVT. 

2,1 miljoner från Malmö kommun

I Malmö gick 2,1 miljoner kronor från kommunstyrelsen direkt till arrangemanget. 

- SM-veckan är värd betydligt mer än de fysiska pengar som vi satsat, anslog P-O Bergqvist.

2-3 000, tävlande som anhöriga, ser till att hotellen är fullbokade och restaurangerna välbesökta.

Annonsvärde på 80,9 miljoner

Lilla Torg invaderades av uppemot 20 000 personer dagligen och ingen i Malmö kunde helt enkelt undgå SM-vecka.

Samma goda erfarenheter finns i Sundsvall. I en undersökning konstaterades 2,3 miljoner tittare, 497 artiklar och över 10 000 åskådare. Analysföretaget Infopac beräknade annonsvärdet på evenemanget till 80,9 miljoner kronor.

Ansvariga inom Sundsvalls kommun log belåtet vid fakta som en omsättning på 6 miljoner kronor, fördelat på cirka 12 000 besökare och 600 idrottare. Sveriges Television sände 8,25 timmar och totalt tittade 2,3 miljoner på SM-tävlingar.

Fakta

Vid SM-veckan i Malmö i sommar ingår följande idrotter:
Casting, Cykel, Dragkamp, Frisbeesport, Golf, Kanot (Kanotpolo), Klättring, Skyttesport (Pistolskytte), Rodd, Rugby, Segling, Simning, Squash och Ridsport (Voltige).

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.