Skidförbundets PR-show för häftig åkning

Det är dagarna då Stockholms Stadion förvandlas till ett eldorado för alla som gillar häftig skidåkning. Med hjälp av runt 600 kubikmeter snö och en 33 meter hög och hundra meter lång skidramp skapas Winter Jam. I år med Stadium som återvändande huvudsponsor.

Det här är Svenska Skidförbundets stora PR-nummer för häftig skidåkning. Det sker mitt i huvudstan och uppemot 20 000 åskådare kommer till Stadion under de här novemberdagarna.

På Skidförbudnets uppdrag

2005 fick dåvarande MårdHagen, i dag Louder, uppdraget av Svenska Skidförbundet att organisera en världscuptävling i snowboard.

Fem år senare har det blivit en attraktion och en självklar mötesplats för alla som gillar skjumps i alla former. Ju högre, ju mera våghalsigt, desto bättre.

Den 20 november är det åter dags för ett av Sveriges största återkommande publika evenemang med fri entré.

För femte året i rad utlovas folkfest med imponerande tävlingsmoment i ”big air” i snowboard samt i skidtävlingen Peak Performance King of Style. Dessutom musik, prova-på-aktiviteter och Sveriges enda vintersportmässa.

Stadium ville återvända

Stadium blir ny titelsponsor för evenemanget och det innebär att sportvarujätten återkommer efter några års bortavaro.

- Stadium är en perfekt partner som både kan tillföra mycket till arrangemanget och samtidigt dra nytta av allt det positiva utfall som genereras, säger Ulf Mård på Living Marketing-byrån Louder som arrangerar actiongalan.

- Winter Jam har på fem år etablerat sig som en av världens bästa citytävlingar men också ett av Stockholm och Sveriges mest mediala event, vilket självklart gör det intressant för oss som aktör inom sport- och sportmode, menar Lars Johan Strand, Marknadschef på Stadium.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.