”Vi kan inte ta emot flera sponsorer…”

Bra många sponsoransvariga inom idrotten skulle vilja säga som Båstadstennisens tävlingsgeneral Thomas Wallén: ” Vi hade inte plats för fler partners. Sponsorplatserna är slutsålda sedan länge.”

Tennisveckorna rullar på i Båstad. Damturneringen är avklarad och nu spelar herrarna för fullt. Och fullt, det är just vad det är i alla avseenden i stan.

Sponsorer, direktörer, marknadsfolk, spelare och ledare inom tennisen, besökare inte minst - alla trängs runt tennisbanorna i första hand. På stan försöker turisterna hitta utrymme och på kvällen kommer horder av festsugna. Pengarna rullar i Båstad.

55 miljoner i omsättning

Thomas Wallén har uppskattat omsättningen till 55 miljoner, där 5 miljoner ska bli kvar på sista raden. Rekordåret är från 2010, då omsättningen blev 46 miljoner.

Sedan beräknas alla besökare spendera så mycket mer för service, boende, kroglivet och då räcker inte ens 100 miljoner i turistekonomi för den lokala näringen.

Skistar Swedish Open tog steget från skidbacken till det röda tennisgruset. Ja, just nu har faktiskt företaget låtit bygga en backe av snö för att koppla samman kärnverksamheten med miljonsponsringen.  Skistar har ett avtal som sträcker sig över 2+3 år.

Tre toppspelare

Tre topprankade grusstjärnor, Thomas Beydrych, David Ferrer och Robin Söderling har ansvaret för att tennisen också blir av hög klass.
Stadion och hotell Skansen är topprustat efter flera år av stadig upprustning och till en total kostnad av 450 miljoner.

Totalt sett har tennisveckorna ett fast grepp om många människor och är en stark lockelse. Sammanlagt kommer en kvarts miljon besökare till Båstad under de här veckorna, enligt bedömare.

Näringslivet och pengarna för sponsring och annonser utgör grunden till alla möjligheter. Till det kommer publikintäkterna.

Starka huvudsponsorer

En rad seminarier anordnas och blir till skäl för många företagare att uppsöka Båstad. Trion Tieto, Intrum Justitia och Sony Ericsson är starka huvudsponsorer som också tar initiativ till kundevent.

Firma PR Event med Thomas Wallén och Christer Hult med säte i Göteborg visste vad de gjorde när de erbjöd sig att ta över driften av Swedish Open för tolv år sedan. Det var ett risktagande då turneringen och arrangemanget hade gått på halvfart i några år.

Numera gäller en helt annan medvind, så pass kraftig att det internationella mediaföretaget Lagardére köpte både PR Event och därmed tennisveckorna 2008. Därmed växte också resurserna högst avsevärt.

ATP vill höja prispengarna

- Vi kommer att öka intäkterna kraftigt på damsidan och marginellt på herrsidan, har Thomas Wallén sagt före arrangemangsveckorna.

En ökning krävs eftersom ansvariga från tourorganisationen ATG varslar om en höjning av prispengarna. Totala potten beräknas nå över 90 miljoner dollar, motsvarande 570 miljoner kronor.

I Båstad finns redan ett beslut om att höja prispengarna med 5 procent från och med 2012.

...och så Pepes Bodega

Prispengarna i år uppgår till 398 250 euro, motsvarande 3,6 miljoner, och där vinnaren får 663 000 kronor och tvåan får trösta sig med 349 000 kronor.

Många betraktare sig själv som vinnare på kvällar och nätter. Myter och verklighet framkommer inte minst på ett av de mest kända vattenhålen, Pepes Bodega.

Ett gammalt varmbadhus som blev nattklubb 1991, då bara tänkt som ett sommaräventyr. I dag har krogen 1 200 kvadratmeter gästyta. Här ska allt vara exklusivt, det ska kosta och kontokorten ska fladdra i luften. Game, set och match på ett annat vis.

BK Häcken har en ekonomisk framgång  som enbart Malmö FF överträffar i Allsvenskan. Sponsorintäkterna i Häcken har ökat med 800 procent på tio år. Nu redovisas ett  rekordår, Ökningen från i fjol är 24 procent, och målet om 30 miljoner i partnerintäkter har passerats.

Men på lördagen tvingades klubbens anhängare inse att den viktigaste spelaren, brassen Paulinho, flyttar utomlands igen. Efter 97 mål och 33 assist i Häcken vill han fortsätta i israeliska Hapoel de närmaste 18 månaderna.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Man kan tro att Jämtländska Sportkompaniet har fått storhetsvansinne… Bolaget arrangerar sprinttävlingen på Östersunds skidstadion i samarbete med ett ett tyskt och norskt bolag,  och de står nu bakom en uppgraderad tour som stöttar de lokala arrangörerna i varje land och stad. Totalt handlar det en nysatsning på flera miljoner. Målet är att Supersprint på 100 meter snö ska bli en World Sprint Series inom fyra år för damer och herrar. Bland annat en tävling i Dubai, jo, på snö. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.