Ett jättearrangemang i alla delar
Tommy Wiking, ordförande i Svenska Amerikansk Fotbollförbundet, sken ikapp med oktobersolen på presskonferensen i Ericsson Globe under fredagen.
Unik chans att etablera sporten
- Vi är oerhört stolta och glada att få förtroendet att arrangera VM. Det kommer att sätta amerikansk fotboll, Stockholmsarenan, Stockholm och Sverige på kartan ordentligt.
- För oss på Svenska Amerikansk Fotbollförbundet är det en unik chans att lyfta vår sport ytterligare, bland annat att få fler ungdomar att upptäcka en sport som har plats för alla typer av spelare: Korta, långa, snabba, lite långsammare, omfångsmässigt välväxta…
VM-arena blir alltså Stockholmsarenan, vid Ericson Globe, som invigs 2013 - med möjlighet till 30 000 sittande åskådare.
300 000 åskådare och 50 miljoner TV-tittare
Svenska Amerikansk Fotbollförbundets mål är 300 000 åskådare, 225 miljoner kronor i omsättning och 50 miljoner TV-tittare världen över. 700-800 ackrediterade journalister ska hjälpa till att sprida VM i amerikansk fotboll i Sverige ut över världen.
VM på hemmaplan 2015 ger därmed Svenska Amerikansk Fotbollförbundet anledning att inleda en storsatsning. De tre hörnstenarna i satsningen är SM-finalen, landslaget och nya affärspartners.
- Vi inledde en satsning på SM redan i år, där Carlstad Cruisaders finalslog Tyresö Royal Crown på Studenternas IP i Uppsala. Den satsningen fortsätter med SM-final på Stockholmsarenan 2013-2015, till att börja med, förklarar Tommy Wiking.
Omfattande mediasatsning
- När det gäller landslaget är vårt mål att öka intresset för att skriva och rapportera om landskamperna. Därför kommer vi att intensifiera vår satsning på att serva media med intressanta spelare, historier och resultat – och förklara för landets journalistkår hur amerikansk fotboll fungerar och vad som är tjusningen med, berättar Tommy Wiking och fortsätter:
- Allt detta kräver dock ekonomiska resurser. Därför kommer arbetet med att förklara nyttan i att synas tillsammans med amerikansk fotboll i Sverige för potentiella affärspartners att prioriteras.
Senaste VM publiksuccé
De stora nationerna inom amerikansk fotboll är, förutom USA, Kanada, Mexiko och Japan. Men även länder som Australien, Tyskland, Korea, Frankrike, Österrike och Finland blir att räkna med.
Senaste VM, det femte i ordningen och som avgjordes i Österrike tidigare i år, blev en publiksuccé med totalt nästan 100 000 åskådare och 300 ackrediterade journalister från 30 länder. USA vann över Kanada i finalen, inför 20 000 åskådare i Wien. Sverige kvalade inte in till VM.
Det svenska laget har dock varit framgångsrikt i tidigare mästerskap med bland annat ett brons från 1999. I senaste EM, 2010, blev det en fjärdeplats för Blågult.
Stärker Stockholm som turistmagnet
Amerikansk fotboll i Sverige har cirka 6 000 medlemmar och växer stadigt, framför allt på ungdomssidan. Högsta serien, Superserien, innehåller sex lag.
Ninna Engberg, vd på Stockholm Globe Arenas, välkomnar också varmt VM i amerikansk fotboll på Stockholm Arena 2015:
- Evenemanget VM i amerikansk fotboll stärker ytterligare Stockholm som tung turistmagnet, och passar perfekt för Stockholmsarenan med sin närhet till kommunikationer, hotell och turistattraktioner.
Foto: Garry Nilsson
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.