Ett jättearrangemang i alla delar

I dag presenterades en nyhet som gör alla svenska fans av amerikansk fotboll glada: Sverige får arrangera VM i amerikansk fotboll, 4-18 juli 2015! Och nu inleder det Svenska Amerikansk Fotbollförbundet en storsatsning med sikte på VM, som hoppas omsätta 225 miljoner kr.

Tommy Wiking, ordförande i Svenska Amerikansk Fotbollförbundet, sken ikapp med oktobersolen på presskonferensen i Ericsson Globe under fredagen.

Unik chans att etablera sporten

- Vi är oerhört stolta och glada att få förtroendet att arrangera VM. Det kommer att sätta amerikansk fotboll, Stockholmsarenan, Stockholm och Sverige på kartan ordentligt.

- För oss på Svenska Amerikansk Fotbollförbundet är det en unik chans att lyfta vår sport ytterligare, bland annat att få fler ungdomar att upptäcka en sport som har plats för alla typer av spelare: Korta, långa, snabba, lite långsammare, omfångsmässigt välväxta…

VM-arena blir alltså Stockholmsarenan, vid Ericson Globe, som invigs 2013 - med möjlighet till 30 000 sittande åskådare.

300 000 åskådare och 50 miljoner TV-tittare

Svenska Amerikansk Fotbollförbundets mål är 300 000 åskådare, 225 miljoner kronor i omsättning och 50 miljoner TV-tittare världen över. 700-800 ackrediterade journalister ska hjälpa till att sprida VM i amerikansk fotboll i Sverige ut över världen.

VM på hemmaplan 2015 ger därmed Svenska Amerikansk Fotbollförbundet anledning att inleda en storsatsning. De tre hörnstenarna i satsningen är SM-finalen, landslaget och nya affärspartners.

- Vi inledde en satsning på SM redan i år, där Carlstad Cruisaders finalslog Tyresö Royal Crown på Studenternas IP i Uppsala. Den satsningen fortsätter med SM-final på Stockholmsarenan 2013-2015, till att börja med, förklarar Tommy Wiking.

Omfattande mediasatsning

- När det gäller landslaget är vårt mål att öka intresset för att skriva och rapportera om landskamperna. Därför kommer vi att intensifiera vår satsning på att serva media med intressanta spelare, historier och resultat – och förklara för landets journalistkår hur amerikansk fotboll fungerar och vad som är tjusningen med, berättar Tommy Wiking och fortsätter:

- Allt detta kräver dock ekonomiska resurser. Därför kommer arbetet med att förklara nyttan i att synas tillsammans med amerikansk fotboll i Sverige för potentiella affärspartners att prioriteras.

Senaste VM publiksuccé

De stora nationerna inom amerikansk fotboll är, förutom USA, Kanada, Mexiko och Japan. Men även länder som Australien, Tyskland, Korea, Frankrike, Österrike och Finland blir att räkna med.

Senaste VM, det femte i ordningen och som avgjordes i Österrike tidigare i år, blev en publiksuccé med totalt nästan 100 000 åskådare och 300 ackrediterade journalister från 30 länder. USA vann över Kanada i finalen, inför 20 000 åskådare i Wien. Sverige kvalade inte in till VM.

Det svenska laget har dock varit framgångsrikt i tidigare mästerskap med bland annat ett brons från 1999. I senaste EM, 2010, blev det en fjärdeplats för Blågult.

Stärker Stockholm som turistmagnet

Amerikansk fotboll i Sverige har cirka 6 000 medlemmar och växer stadigt, framför allt på ungdomssidan. Högsta serien, Superserien, innehåller sex lag.

Ninna Engberg, vd på Stockholm Globe Arenas, välkomnar också varmt VM i amerikansk fotboll på Stockholm Arena 2015:

- Evenemanget VM i amerikansk fotboll stärker ytterligare Stockholm som tung turistmagnet, och passar perfekt för Stockholmsarenan med sin närhet till kommunikationer, hotell och turistattraktioner.


 
Foto: Garry Nilsson

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.