Stort intresse för Sport&Pengar

Seminariet Sport&Pengar den 24 november i Stockholm kommer allt närmare och intresset växer stadigt. En rad punkter runt idrottskommersiella frågor finns på dagordningen.

”Sport&Pengar” har blivit en tradition på hösten och den här gången är programmet synnerligen späckat på. Senaste nyheten är att Idrottens Affärers krönikör Dan Persson, kommer att medverka under rubriken ”Arena-Sverige i dag, galenskap eller ej”.

Ett massivt program

- Intresset är stort och vi har laddat med en rad programpunkter som intresserar många, säger Magnus Roos, initiativtagare och moderator.

Han vet hur man lockar representanter från förbund, föreningar, sponsorer, TV-bolag, konsulter, eventbyråer, agenter, advokater, arenaägare, rättighetshavare och journalister.

Camilla Hagman, marknadschef på Riksidrottsförbundet, inleder dagen med att presentera fakta om ekonomin inom svensk idrott.

Flera paneldebatter

”Hur tjänar du pengar på din målgrupp?” är en fråga som Tony Aperia vid Nordic Brand Academy ska besvara.

Det blir en paneldebatt med frågor som ”Vem köper vad och vad planeras inför sportåret 2012” med de ledande TV-bolagen och inbjudna talare är Jan Olsson, SVT, Johan Kleberg, Canal Plus, Per Tellander, Viasat, och Håkan Rossberg, TV4.

”Friskt vågat – hälften vunnet” har Mikael Ritsfalk, JJP, som rubrik och avser en förändrad syn på sponsorskap.

Eventbyråer, sponsorer, jurister

Därpå blir det ytterligare en paneldebatt, nu med Sveriges ledande eventbyråer. Där medverkar bl a Claes Lindström, Fieldwork, Tarja Wedell, Hansen Event & Conference, Andy Pimmeshofer och Carl-Henric Stjerna, PS-Communication.

Eftermiddagen inleds med en diskussion mellan Sveriges ledande sponsorer. Inbjudna är bl a Richard Brisius, Ericsson, Anna Brente, ICA, och Mathias Kemi, Scandic Hotels.

Några utvalda juridiska idrottsfall ska presenteras av Mikael Kowal och Stefan Alvén från MAQS Law Firm.
En rad specialidrottsförbund medverkar när svensk sportindustrin ska debatteras.

Stor prisutdelning

”Nya medier – nya intäkter?” handlar om aktuella intäktskällor i nya medier, där arrangörerna hoppas på talare som Jesper Gawell, Hego, Johan Åsén, Aftonbladet, Peter Liljestrand, Medge, och Anna Gernandt, Google.

Och så har också arenafrågan en egen punkt. Med bl a Idrotten Affärers krönikör Dan Persson som redogör för förutsättningarna och han följs av representatner från fyra nordiska arenor.

Allt med en avslutning bestående av en prisutdelning där Årets agent, Årets marknadsförare, Årets TV-bolag, Årets sponsor och Årets investor inom svensk idrott 2011 ska utses.

Här kan du anmäla dig

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.