Stort intresse för Sport&Pengar

Seminariet Sport&Pengar den 24 november i Stockholm kommer allt närmare och intresset växer stadigt. En rad punkter runt idrottskommersiella frågor finns på dagordningen.

”Sport&Pengar” har blivit en tradition på hösten och den här gången är programmet synnerligen späckat på. Senaste nyheten är att Idrottens Affärers krönikör Dan Persson, kommer att medverka under rubriken ”Arena-Sverige i dag, galenskap eller ej”.

Ett massivt program

- Intresset är stort och vi har laddat med en rad programpunkter som intresserar många, säger Magnus Roos, initiativtagare och moderator.

Han vet hur man lockar representanter från förbund, föreningar, sponsorer, TV-bolag, konsulter, eventbyråer, agenter, advokater, arenaägare, rättighetshavare och journalister.

Camilla Hagman, marknadschef på Riksidrottsförbundet, inleder dagen med att presentera fakta om ekonomin inom svensk idrott.

Flera paneldebatter

”Hur tjänar du pengar på din målgrupp?” är en fråga som Tony Aperia vid Nordic Brand Academy ska besvara.

Det blir en paneldebatt med frågor som ”Vem köper vad och vad planeras inför sportåret 2012” med de ledande TV-bolagen och inbjudna talare är Jan Olsson, SVT, Johan Kleberg, Canal Plus, Per Tellander, Viasat, och Håkan Rossberg, TV4.

”Friskt vågat – hälften vunnet” har Mikael Ritsfalk, JJP, som rubrik och avser en förändrad syn på sponsorskap.

Eventbyråer, sponsorer, jurister

Därpå blir det ytterligare en paneldebatt, nu med Sveriges ledande eventbyråer. Där medverkar bl a Claes Lindström, Fieldwork, Tarja Wedell, Hansen Event & Conference, Andy Pimmeshofer och Carl-Henric Stjerna, PS-Communication.

Eftermiddagen inleds med en diskussion mellan Sveriges ledande sponsorer. Inbjudna är bl a Richard Brisius, Ericsson, Anna Brente, ICA, och Mathias Kemi, Scandic Hotels.

Några utvalda juridiska idrottsfall ska presenteras av Mikael Kowal och Stefan Alvén från MAQS Law Firm.
En rad specialidrottsförbund medverkar när svensk sportindustrin ska debatteras.

Stor prisutdelning

”Nya medier – nya intäkter?” handlar om aktuella intäktskällor i nya medier, där arrangörerna hoppas på talare som Jesper Gawell, Hego, Johan Åsén, Aftonbladet, Peter Liljestrand, Medge, och Anna Gernandt, Google.

Och så har också arenafrågan en egen punkt. Med bl a Idrotten Affärers krönikör Dan Persson som redogör för förutsättningarna och han följs av representatner från fyra nordiska arenor.

Allt med en avslutning bestående av en prisutdelning där Årets agent, Årets marknadsförare, Årets TV-bolag, Årets sponsor och Årets investor inom svensk idrott 2011 ska utses.

Här kan du anmäla dig

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Bandyförbundet bröt kontraktet med Friends Arena och bara några dagar senare tillkännages nu att en uppgörelse är nådd med Tele2 Arena. Där ska SM-finalen spelas åtminstone de kommande tre åren.

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

Emir Osmanbegovic befann sig i Rio de Janeiro för att planera TV4:s VM-sändningar. Då kom det ett sms, det var början till att Sverige fick ny en stark kanal inom TV-sport. En aktör som dessutom har värvat starkt.

Champions League-spel är en katalysator för allsvenska stjärnor. En av Sveriges mest främsta agenter hävdar att värdet kan dubblas – och för Malmö FF kan det bli en guldgruva.