Stort intresse för Sport&Pengar

Seminariet Sport&Pengar den 24 november i Stockholm kommer allt närmare och intresset växer stadigt. En rad punkter runt idrottskommersiella frågor finns på dagordningen.

”Sport&Pengar” har blivit en tradition på hösten och den här gången är programmet synnerligen späckat på. Senaste nyheten är att Idrottens Affärers krönikör Dan Persson, kommer att medverka under rubriken ”Arena-Sverige i dag, galenskap eller ej”.

Ett massivt program

- Intresset är stort och vi har laddat med en rad programpunkter som intresserar många, säger Magnus Roos, initiativtagare och moderator.

Han vet hur man lockar representanter från förbund, föreningar, sponsorer, TV-bolag, konsulter, eventbyråer, agenter, advokater, arenaägare, rättighetshavare och journalister.

Camilla Hagman, marknadschef på Riksidrottsförbundet, inleder dagen med att presentera fakta om ekonomin inom svensk idrott.

Flera paneldebatter

”Hur tjänar du pengar på din målgrupp?” är en fråga som Tony Aperia vid Nordic Brand Academy ska besvara.

Det blir en paneldebatt med frågor som ”Vem köper vad och vad planeras inför sportåret 2012” med de ledande TV-bolagen och inbjudna talare är Jan Olsson, SVT, Johan Kleberg, Canal Plus, Per Tellander, Viasat, och Håkan Rossberg, TV4.

”Friskt vågat – hälften vunnet” har Mikael Ritsfalk, JJP, som rubrik och avser en förändrad syn på sponsorskap.

Eventbyråer, sponsorer, jurister

Därpå blir det ytterligare en paneldebatt, nu med Sveriges ledande eventbyråer. Där medverkar bl a Claes Lindström, Fieldwork, Tarja Wedell, Hansen Event & Conference, Andy Pimmeshofer och Carl-Henric Stjerna, PS-Communication.

Eftermiddagen inleds med en diskussion mellan Sveriges ledande sponsorer. Inbjudna är bl a Richard Brisius, Ericsson, Anna Brente, ICA, och Mathias Kemi, Scandic Hotels.

Några utvalda juridiska idrottsfall ska presenteras av Mikael Kowal och Stefan Alvén från MAQS Law Firm.
En rad specialidrottsförbund medverkar när svensk sportindustrin ska debatteras.

Stor prisutdelning

”Nya medier – nya intäkter?” handlar om aktuella intäktskällor i nya medier, där arrangörerna hoppas på talare som Jesper Gawell, Hego, Johan Åsén, Aftonbladet, Peter Liljestrand, Medge, och Anna Gernandt, Google.

Och så har också arenafrågan en egen punkt. Med bl a Idrotten Affärers krönikör Dan Persson som redogör för förutsättningarna och han följs av representatner från fyra nordiska arenor.

Allt med en avslutning bestående av en prisutdelning där Årets agent, Årets marknadsförare, Årets TV-bolag, Årets sponsor och Årets investor inom svensk idrott 2011 ska utses.

Här kan du anmäla dig

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.