Medaljer och miljoner på spel

SM-veckans vinterupplaga i Östersund 24-29 januari är rekordstor. 72 mästerskapsguld och ytterligare 132 medaljer ska delas ut i 15 olika sporter. Men många miljoner står också på spel. Omsättningen är så stor som 10 miljoner kronor.

SVt sänder mer än någonsin från SM-veckan med 14 timmar i tv och totalt 47 timmar i SVT Play.

Stjärnglans via några namn

Stjärnglansen är också stor. De bästa längdskidåkarna, med Marcus Hellner och Charlotte Kalla i spetsen, ställer upp, liksom curlarna Anette Norberg och Niklas Edin, thaiboxningens VM-medaljörer Sanja Trbojevic (guld) och Alexander Tobiasson Harris (silver).

Skidskyttet tar plats i Vinterstudion, för första gången den här säsongen. Magdalena Forsberg är studioexpert i soffan, vid programledaren André Pops sida.

- Jättekul. Jag har haft abstinens, säger SVT:s expertkommentator Kalle Grenemark, som leder tittarna genom SM-loppen tillsammans med parhästen Christer Ulfbåge.

Publikfriande motorevenemang

Curlingkampen på damsidan väntas bli också en rysare. Där slåss tre lag av yppersta världsklass om segern, lag Norberg, lag Sigfridsson och lag Hasselborg. Thaiboxningen, som haft kvaltävlingar i Halmstad, bjuder enbart på finaler, vilket är en garanti för bra matcher. Och att det blir spännande i längdskidspåren är givet.

I fjol bjöd de unga talangerna Eddie Karlsson, nu 17, och Petter Nårsa, nu 19, på publikfriande uppvisningar när de vann X-trail  respektive skotercross vid SM-veckan i Sundsvall. Båda är på plats i Östersund för att försvara sina titlar. Skotercrossen avgörs på torsdag kväll och X-trailen på fredagskvällen.

- Årets upplaga av SM-veckan bjuder på en härlig blandning av sporter. Jag är säker på att vi kommer att få se någon eller några nya stjärnor tändas även den här gången, säger SVT:s projektledare Ulf Nilsson.

Enorm utveckling

Isracing, bob, rodel, skeleton, taido, skridsko, squash, skidorientering och styrkelyft är övriga sporter programmet.
Riksidrottsförbundets marknadschef Camilla Hagman pekar på SM-veckans förvandling:

- Det har skett en jätteutveckling sedan vi startade för tre år sedan. Det slås rekord efter rekord. Även om rekord inte är något självändamål, ser vi vilka effekter SM-veckan har. Många städer är intresserade och SVT är jätteintresserad.

Hagman är också mycket berömmande inför Östersunds ansträngningar för att göra att arrangemanget ska fungera till alla dess olika delar.

Längtar efter nya invånare

- Det är sällan man ser en sån uppställning och seriositet. De har visat en sån härlig attityd och inställning, från kommunalråd, till kommunchef och ända ned till de som jobbar längst ned.

Kommunalrådet Annsofie Andersson menar att det finns en övertygelse om betydelsen av SM-veckan:

- Vi ser en marknadsföringspotential och insatsen som en framtidsinvestering. Förhoppningen är att det ska generera nya invånare.

Annonsvärdet 230 miljoner

Kommunen står för den huvudsakliga notan. Bl a har det byggts en bob-, rodel- och skeletonbanan, som har krävt 15 000 kubikmeter snö för en 500 meter lång bana på Östersunds skidstadion.

RF har beställt en studie som ska mäta effekterna av arrangemanget ur både positiv och negativ vinkel.

En utvärdering skedde vid arrangemanget i Sundsvall i fjol och rapporten påvisade ett annonsvärde på 230 miljoner, 5 745 kommersiella gästnätter och en total omsättning under veckan på 10 miljoner kronor.

- Det är ett jättehäftigt utbud. Vi har också försökt styra tävlingstiderna så att det ska kunna gå att direktsända så mycket som möjligt. Det här är en folkfest som kommit för att stanna, säger Hagman med eftertryck.

Jämtlänningarna räknar med runt 4 000 besökare och får dessutom uppmärksamhet via alla TV-tittare.

Fakta

SM-veckan är ett samarbetsprojekt mellan RF och Sveriges Television, som genomförs i samarbete med berörda specialidrottsförbund och arrangerande stad. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid, i en och samma stad, genomföra svenska mästerskap i olika idrotter.
SM-veckan återkommer varje år, vinter och sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. Arrangemanget är öppen för RF:s medlemmar, 69 specialidrottsförbund (SF).

Avsikten är att öka intresset för svenska mästerskapen och samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang.

Konceptet har blivit lyckat. I synnerhet mindre idrotter får nu betydligt större uppmärksamhet tack vare samspelet med större idrotter och allta de synergier som uppstår vid kraftsamlingen under en vecka i en stad.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.