Medaljer och miljoner på spel

SM-veckans vinterupplaga i Östersund 24-29 januari är rekordstor. 72 mästerskapsguld och ytterligare 132 medaljer ska delas ut i 15 olika sporter. Men många miljoner står också på spel. Omsättningen är så stor som 10 miljoner kronor.

SVt sänder mer än någonsin från SM-veckan med 14 timmar i tv och totalt 47 timmar i SVT Play.

Stjärnglans via några namn

Stjärnglansen är också stor. De bästa längdskidåkarna, med Marcus Hellner och Charlotte Kalla i spetsen, ställer upp, liksom curlarna Anette Norberg och Niklas Edin, thaiboxningens VM-medaljörer Sanja Trbojevic (guld) och Alexander Tobiasson Harris (silver).

Skidskyttet tar plats i Vinterstudion, för första gången den här säsongen. Magdalena Forsberg är studioexpert i soffan, vid programledaren André Pops sida.

- Jättekul. Jag har haft abstinens, säger SVT:s expertkommentator Kalle Grenemark, som leder tittarna genom SM-loppen tillsammans med parhästen Christer Ulfbåge.

Publikfriande motorevenemang

Curlingkampen på damsidan väntas bli också en rysare. Där slåss tre lag av yppersta världsklass om segern, lag Norberg, lag Sigfridsson och lag Hasselborg. Thaiboxningen, som haft kvaltävlingar i Halmstad, bjuder enbart på finaler, vilket är en garanti för bra matcher. Och att det blir spännande i längdskidspåren är givet.

I fjol bjöd de unga talangerna Eddie Karlsson, nu 17, och Petter Nårsa, nu 19, på publikfriande uppvisningar när de vann X-trail  respektive skotercross vid SM-veckan i Sundsvall. Båda är på plats i Östersund för att försvara sina titlar. Skotercrossen avgörs på torsdag kväll och X-trailen på fredagskvällen.

- Årets upplaga av SM-veckan bjuder på en härlig blandning av sporter. Jag är säker på att vi kommer att få se någon eller några nya stjärnor tändas även den här gången, säger SVT:s projektledare Ulf Nilsson.

Enorm utveckling

Isracing, bob, rodel, skeleton, taido, skridsko, squash, skidorientering och styrkelyft är övriga sporter programmet.
Riksidrottsförbundets marknadschef Camilla Hagman pekar på SM-veckans förvandling:

- Det har skett en jätteutveckling sedan vi startade för tre år sedan. Det slås rekord efter rekord. Även om rekord inte är något självändamål, ser vi vilka effekter SM-veckan har. Många städer är intresserade och SVT är jätteintresserad.

Hagman är också mycket berömmande inför Östersunds ansträngningar för att göra att arrangemanget ska fungera till alla dess olika delar.

Längtar efter nya invånare

- Det är sällan man ser en sån uppställning och seriositet. De har visat en sån härlig attityd och inställning, från kommunalråd, till kommunchef och ända ned till de som jobbar längst ned.

Kommunalrådet Annsofie Andersson menar att det finns en övertygelse om betydelsen av SM-veckan:

- Vi ser en marknadsföringspotential och insatsen som en framtidsinvestering. Förhoppningen är att det ska generera nya invånare.

Annonsvärdet 230 miljoner

Kommunen står för den huvudsakliga notan. Bl a har det byggts en bob-, rodel- och skeletonbanan, som har krävt 15 000 kubikmeter snö för en 500 meter lång bana på Östersunds skidstadion.

RF har beställt en studie som ska mäta effekterna av arrangemanget ur både positiv och negativ vinkel.

En utvärdering skedde vid arrangemanget i Sundsvall i fjol och rapporten påvisade ett annonsvärde på 230 miljoner, 5 745 kommersiella gästnätter och en total omsättning under veckan på 10 miljoner kronor.

- Det är ett jättehäftigt utbud. Vi har också försökt styra tävlingstiderna så att det ska kunna gå att direktsända så mycket som möjligt. Det här är en folkfest som kommit för att stanna, säger Hagman med eftertryck.

Jämtlänningarna räknar med runt 4 000 besökare och får dessutom uppmärksamhet via alla TV-tittare.

Fakta

SM-veckan är ett samarbetsprojekt mellan RF och Sveriges Television, som genomförs i samarbete med berörda specialidrottsförbund och arrangerande stad. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid, i en och samma stad, genomföra svenska mästerskap i olika idrotter.
SM-veckan återkommer varje år, vinter och sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. Arrangemanget är öppen för RF:s medlemmar, 69 specialidrottsförbund (SF).

Avsikten är att öka intresset för svenska mästerskapen och samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang.

Konceptet har blivit lyckat. I synnerhet mindre idrotter får nu betydligt större uppmärksamhet tack vare samspelet med större idrotter och allta de synergier som uppstår vid kraftsamlingen under en vecka i en stad.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.